Seat 133

De geschiedenis van Seat is aanvankelijk nauw verbonden met Fiat. Het Spaanse bloed wil echter een andere richting uit en vindt een kloppend hart bij Volkswagen. Diezelfde groep weet echter geen raad met het Spaanse merk en nadat het alle richtingen is uitgestuurd zal Seat uiteindelijk verdwijnen in 2030.

Seat 1400

De start van Seat

We schrijven 1950. Spanje likt zijn wonden na een verscheurende burgeroorlog. Net zoals in de rest van Europa staan de jaren vijftig in Spanje in het teken van de economische wederopbouw. Het is in die context dat in mei 1950 de Sociedad Española de Automóviles de Turismo of Seat wordt opgericht.

Eerste model

Het duurt tot drie jaar na de oprichting van Seat voordat de eerste auto’s van de montagelijn lopen in Zona Franca in Barcelona. Het eerste model dat de fabriek verlaat, is een middenklasser met de typering 1400. In de beginjaren spitst het merk zich toe op de Spaanse markt. Dankzij een licentieoverkomst zijn alle modellen tot halfweg de jaren tachtig technisch nauw verwant met wat Fiat in zijn gamma heeft

Seat 1400 fabriek
Seat 600

De Seat voor het volk

De Seat 1400 is niet meteen bedoeld voor het grote publiek, wel voor bedrijfsleiders, politici en hoge ambtenaren. De 600, die in 1957 in productie gaat, brengt hier verandering in. De kleine 600, technisch identiek met een Fiat en met de motor achterin, wordt de meest verkochte Seat ooit. Deze ‘auto voor het volk’ is een symbool van de economische wederopstanding van Spanje en blijft in productie tot 1983, ook al introduceert Seat in 1966 de ruimere 850 en volgen daarna nog heel wat modernere modellen.

Export naar Columbia

In de jaren zestig en zeventig kan Seat zijn bestaan onderschrijven met enkele belangrijke verwezenlijkingen. In 1965 exporteert de Spaanse autobouwer voor het eerst zijn producten – niet naar Europa, maar naar Columbia. Elf jaar later verlaat de drie miljoenste Seat de fabriek. Het is een 127 die technisch alweer identiek is met de gelijknamige Fiat.

Seat 127
Seat 133

Eerste eigen creatie

Seat koestert stilaan de ambitie om zelf automodellen te ontwikkelen. Een eerste resultaat is deze 133, die hier door Bond-actrice Ursula Andress wordt gepromoot. Technisch gezien is de 133 met motor achterin nauw verwant met de ondertussen verouderde Fiat 850. In landen zoals Argentinië en Egypte wordt hij ook als een Fiat verkocht. Een beperkt aantal vindt zijn weg naar België.

Seat met zwarte bek

In december 1975 stelt Seat vol trots de 1200 Coupé voor. Een eigen realisatie, zo wordt beweerd. Dat is maar gedeeltelijk waar, want er wordt gebruikgemaakt van verschillende bestaande componenten. Het onderstel komt van een Fiat 127, de motor van een Fiat 124 en het koetswerk is een Italiaans ontwerp oorspronkelijk bedoeld voor het Duitse NSU. Deze compacte coupé krijgt de bijnaam ‘Boca Negra’, zwarte bek. Die benaming heeft hij te danken aan de zwarte kunststofstukken vooraan die dienstdoen als bumpers. Je ziet deze klassieker bijna niet meer, al rijdt er ook in België nog één exemplaar van rond.

Seat 1200
Seat Marbella

In discussie met Fiat

In het begin van de jaren tachtig introduceert Seat verschillende nieuwe producten op basis van Fiat-modellen, zoals de Ritmo en de Panda, die uiteindelijk evolueert tot de Marbella (foto). In diezelfde periode bekoelt echter de relatie met Fiat en komen er zelfs juridische twisten omdat Seat ‘te vrij’ zou omgaan met het gebruiken van Fiat-technologie voor modellen zoals de Ronda, Ibiza en Malaga.

Dochter van Volkswagen

Het is duidelijk: Seat wil steeds meer zijn eigen koers varen en niet langer een ‘bijhuis’ zijn van Fiat. Het merk heeft niettemin behoefte aan een industriële partner. En dat wordt Volkswagen. Een eerste overeenkomst wordt getekend in 1982. Nog eens vier jaar later heeft het Duitse merk 75% van de Seat-aandelen verworven. In 1990 is Seat een volledige dochteronderneming van Volkswagen.

Seat Malaga
Seat Ibiza

Debuut van de Seat Ibiza

Ongetwijfeld de belangrijkste auto in de ontwikkeling van Seat en de loskoppeling van Fiat is de Ibiza. De eerste versie debuteert in 1984. Het koetswerk is ontworpen door de Italiaan Giugiaro. Voor de ontwikkeling van die eerste Ibiza werkt Seat samen met Karmann en zelfs Porsche. Het onderstel is nog altijd van Fiat-oorsprong en dat leidt tot een zoveelste rechtszaak met de Italiaanse autobouwer. Uiteindelijk wint Seat het pleit.

Doorbraak met de Toledo

De eerste auto die ontstaat na de overname door Volkswagen is deze Toledo, die in 1991 wordt ontsluierd naar aanleiding van het autosalon van Barcelona. De Seat Toledo is gebaseerd op de Jetta, maar in tegenstelling tot de Volkswagen is het een vijfdeurs met een heuse laadklep. De Toledo heeft een eigen design, een gigantische kofferbak en zorgt voor een commerciële doorbraak.

Seat Toledo
Seat Toledo

Commerciële flop

In de jaren tweeduizend loopt het duidelijk mis met de modellenstrategie. De Altea uit 2004 is bedoeld als een compacte monovolume maar om die rol te kunnen spelen, heeft de Altea helaas een te kleine en onhandige koffer. Ter compensatie wordt twee jaar later de Altea XL met langer koetswerk en grotere koffer op de markt gebracht. Op basis van de Altea presenteert Seat nog de nieuwe Toledo (foto). Van dit derde generatie model wordt gezegd dat hij drie types auto in één is: een monovolume, een berline en een vijfdeurs. Het resultaat is een onsamenhangend design dat nauwelijks iemand aanspreekt. Deze Toledo wordt een commerciële flop en blijft slechts 4 jaar (2005-2009) in productie.

Seat met Belgisch ontwerp

Volkswagen wist een tijd lang geen blijf met zijn Spaanse dochter. Nieuwe technologie ging eerst naar Volkswagen en soms Skoda, maar Seat stond als laatste in de rij. Na de moeilijke jaren krijgt Seat eindelijk weer een volwaardig gamma. Voor het model van de vierde generatie Ibiza, wil Seat geen enkel risico nemen en wordt de Belgische designer Luc Donckerwolke in huis gehaald, de latere hoofddesigner bij Bentley. Met de Ateca krijgt Seat voor de eerste keer een SUV in huis. Later volgen ook nog de grotere Taraca en de kleinere Arona.

Seat Ibiza
Cupra Born

Cupra wordt apart merk

Seat gebruikt al langer de benaming ‘Cupra’ voor de allersportiefste modellen uit zijn gamma. In 2018 wordt officieel bevestigd dat Cupra als een apart merk zal voortleven. Eerst als sportieve Seat modellen met een ander logo, maar later ook met eigen ontwerpen zoals de Formentor en de volledig elektrische Born.

Het einde van Seat

Nu Cupra een apart merk is moeten er plots meer investeringen richting Spanje. Twee merken onderhouden is te veel van het goede. De Volkswagen groep verdient meer aan de Cupra’s en vindt dat Seat nooit van zijn ietwat oubollige imago is afgeraakt. Enigszins een rare uitspraak, want de Ibiza en Leon vinden gretig aftrek bij heel wat jonge autokopers door de sportieve lijn van de modellen. Cupra krijgt voorrang en dus laat de Volkswagen groep Seat een stille dood sterven. In 2030 zal het doek definitief dichtgaan en zal Seat enkel nog verder leven als een aanbieder van mobiliteitsdiensten. Hoe die toekomst er dan zal uitzien is nog koffiedik kijken. De Seat Leon van de vierde generatie wordt zo de laatste echte Seat.

Seat Leon

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land RoverJaguarMercedes.

Vorig artikelNieuwe service: VAB test de gezondheid van jouw aandrijfbatterij
Volgend artikelBij VAB is je elektrische wagen in goede handen!