Toyota Celica

De geschiedenis van Toyota begint lang voordat het in 1966 zijn intrede deed in ons land. Toen nog een obscuur merk uit Japan, ondertussen de grootste autobouwer ter wereld.

Toyota Model AA

Toyota en de weefgetouwen van Toyoda

Toyota vindt zijn oorsprong in de jaren dertig van de vorige eeuw. Toyoda Automatic Loom Works, gespecialiseerd in het maken van weefgetouwen, is één van de belangrijkste industriële groepen in Japan. Stichter en oprichter Kiichiro Toyoda raakt onder de indruk van de toen toonaangevende Amerikaanse auto-industrie. In 1937 lanceert Toyoda zijn eerste auto, de AA, geïnspireerd op de Amerikaanse Chrysler Airflow. De auto wordt gelanceerd onder de merknaam Toyota – dus niet Toyoda – en wordt geëxporteerd naar onder meer de Sovjet-Unie.

Toyota bouwt Japanse jeep

Met als grote voorbeeld de Amerikaanse Jeep, bouwt Toyota in 1951 zijn eerste 4×4 onder eigen label. Deze Japanse ‘jeep’ beschikt over inschakelbare vierwielaandrijving maar moet het aanvankelijk stellen zonder kruipversnellingen. Voor zijn terreinwagens kiest Toyota voor de typering Land Cruiser.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser

Land Cruiser wordt groot succes

De meest geliefde Land Cruiser is ongetwijfeld de BJ, die in 1960 op de markt verschijnt. Dit model ligt aan de basis van een succesverhaal dat ook vandaag nog verdergaat. Zijn betrouwbaarheid is legendarisch, en de BJ verdringt de Britse Land Rover als ultieme terreinwagen. Ondertussen bestaat het Land Cruiser gamma uit een reeks rudimentaire 4X4’s, die vooral in Afrika, Australië en Zuid-Amerika succes kennen, en meer luxueuze uitvoeringen, die in de VS en Europa worden verkocht.

Toyota profileert zich in rally’s

In 1955 lanceert Toyota voor het eerst de Crown. In ’57 laat deze klassieke vierdeurs zich opmerken in de Rally van Australië. Rallyrijden wordt beschouwd als dé manier om de merkbekendheid te vergroten en de betrouwbaarheid te demonstreren. Bovendien helpt de ervaring die in deze wedstrijden wordt opgedaan de verdere ontwikkeling van de producten.

Toyota Crown
Toyota Corolla

Corolla in België

Na een moeilijke lancering in de Verenigde Staten beslist Toyota om de Europese markt te betreden. In 1966 is België aan de beurt. In het gamma zit onder meer de fonkelnieuwe Corolla. Deze eenvoudige vierzitter bestaat als tweedeurs, vierdeurs, coupé en break. Zijn voornaamste concurrenten zijn de Opel Kadett, Ford Anglia, Vauxhall Viva en VW Kever.

Toyota bouwt sterke reputatie op

In 1966 bestaat het Toyota-gamma voornamelijk uit de Corolla, de iets grotere Corona en de Crown, die het aanbod naar boven toe afrondt. Het duurt niet lang of de Toyota’s krijgen een sterke reputatie omwille van hun betrouwbaarheid en hun gunstige verhouding tussen prijs en uitrusting.

Toyota Corona
Toyota 2000GT

Verzamelobject: de Toyota 2000GT

In 1965 zorgt de 2000GT voor sensatie op het autosalon van Tokio. Met deze riante sportcoupé, die samen met Yamaha is ontwikkeld, toont Toyota dat het meer kan dan louter alledaagse modellen op de markt brengen. Van de 2000GT worden er slechts 351 exemplaren gemaakt, wat deze tweezitter een waar collector’s item maakt. Goed voor een veilingwaarde van 1,2 miljoen dollar. Twee open exemplaren werden speciaal voor de Bond-film ‘You only live twice’ gebouwd. Toyota heeft geen yen verdiend aan de 2000GT, maar de publicitaire waarde van de auto is onschatbaar.

Eerste Toyota Celica

Geïnspireerd door het succes van de Mustang in Amerika lanceert Ford In 1969 zijn razend populaire Capri. Een jaar later volgt Opel met zijn Manta en Toyota met de eerste Celica, die technisch nauw verwant is met de Corona en zijn opvolger de Carina. Later volgt nog de krachtigere Supra.

Toyota Celica
Toyota RAV4

Compacte SUV

Toyota toont dat het nieuwe marktsegmenten kan aanboren. Met de RAV4, die voor het eerst in 1994 aan het gamma wordt toegevoegd, ligt Toyota mee aan de basis van het succes van de compacte SUV. De huidige RAV4 is onlangs vernieuwd en is nu ook verkrijgbaar in een hybride uitvoering.

Top Gear

De Toyota Hilux heeft de reputatie enorm duurzaam te zijn. Wat hem helaas ook populair maakt bij rebellengroepen. Om zijn robuustheid te demonsteren onderwerpt het tv-programma Top Gear een oude Hilux aan tal van ‘martelpraktijken’, maar telkens weer blijkt de Toyota opnieuw te starten en weg te rijden.

Toyota Hilux
Toyota Prius

Toyota als voortrekker met hybride

Toyota geeft andermaal de toon aan. De Prius is de eerste hybride auto. Hij wordt in 1995 voorgesteld op het autosalon van Tokio en in 1997 wordt hij voor het eerst naar Europa geëxporteerd. Momenteel is Toyota de voornaamste producent van hybride auto’s.

Europese basis

Veertig jaar scheidt de Corona (1967) en de Prius (2007). In die tijd heeft Toyota zich stevig verankerd in Europa. Toyota Motor Europe opent in 1987 zijn hoofdzetel in Zaventem met onder meer een R&D-centrum. In 1992 rolt de eerste Toyota van de montagelijn in het Britse Burnaston. Verder heeft Toyota ook een designcenter in Nice.

Toyota Prius en Crown
Toyota IQ

Repliek op Smart

In 2009 lanceert Toyota de opmerkelijke iQ. Compact en wendbaar zijn de twee sleutelbegrippen. De iQ is een repliek op de Smart, maar het succes blijft uit en de verkoop van de iQ wordt in 2014 vroegtijdig gestaakt.

Brandstofcel

Met de Mirai snijdt Toyota een nieuw hoofdstuk aan in zijn geschiedenis. Deze middenklasser is de eerste specifiek ontwikkelde productiewagen met een brandstofcel.

Toyota Mirai

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Mercedes.

Vorig artikel5x de Vikingen achterna in Zuid-Noorwegen
Volgend artikelNew York in 8 tips