Land Rover

Land Rover ontstond kort na de Tweede Wereldoorlog als een 4×4-afdeling in de Rover Car Company en heeft zijn oorspronkelijke moedermaatschappij overleefd. Een levende legende die bescheiden begon.

Prototype

Geïnspireerd door de Amerikaanse Jeep, komen de gebroeders Wilks, Maurice en Spencer kort na de Tweede Wereldoorlog op het idee om een compacte, wendbare 4×4 te ontwikkelen. Het eerste prototype ziet het licht in 1947 en wordt gekenmerkt door een centraal gemonteerd stuurwiel, net als bij een tractor. Bedoeling is dat de Land Rover kan gebruikt worden op zowel het land als de openbare weg.

Eerste modellen van Land Rover

De Land Rover wordt verder ontwikkeld en in 1948 bouwt Rover een eerste reeks van 48 preproductiemodellen. Deze keer met een zijdelings geplaatst stuur. De publieke voorstelling gebeurt op het autosalon van Amsterdam. Onder de korte, gewelfde motorkap steekt een bescheiden 1,6 liter Rover-motor. Het chassis bestaat uit een stalen balkenconstructie, terwijl het koetswerk overwegend uit aluminium is vervaardigd.

Churchill

De legendarische Britse politicus en premier Sir Winston Churchill (1874-1965) in het begin van de jaren vijftig: onafscheidelijk van zijn sigaar, zijn hond Rufus en zijn Land Rover.

Succes

De Land Rover wordt een commercieel succes. Tijdens het eerste productiejaar worden ruim 8.000 exemplaren gebouwd, bijna twee keer zoveel als oorspronkelijk voorzien. De auto wordt overal ingezet en is een geliefd expeditievoertuig.

De Britse VAB

Wie zich tijdens de barre winters van de jaren vijftig vastrijdt in de sneeuw in Groot-Brittannië, wordt ter hulp gesneld door de Land Rovers van de AA, de Britse VAB. Ook VAB heeft een tijdje Land Rovers in het wagenpark gehad. De buitenlandse repatriëring van voertuigen voor Europech, de huidige VAB-Reisbijstand, gebeurde met een Land Rover.

Daar is de ‘Range’

Tot 1970 staat Land Rover synoniem met één model dat in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar is. Het gamma verandert drastisch met de introductie van de allereerste Range Rover. De ‘Range’ speelt een belangrijke rol in het succes van de SUV. De Range Rover combineert voor het eerst offroad-capaciteiten met comfort en prestaties die tot dan onbestaand waren bij een 4×4.

Camel Trophy

De oorspronkelijke Land Rover krijgt een eendelige voorruit en een nieuwe ophanging met soepele schroefveren, net zoals die van de Range Rover. Hij wordt tijdens de jaren tachtig ingezet voor de legendarische Camel Trophy. Vanaf 1989 krijgt de ‘oer’ Land Rover de typebenaming Defender.

Daar komt de Freelander

De Freelander, gelanceerd in 1997, blijkt een trendsetter en ligt samen met de Toyota RAV4 en de Kia Sportage aan de basis van een nieuw marktsegment, met name dat van de compacte, betaalbare SUV. Daarmee speelt de Freelander een cruciale rol in de toenemende populariteit van de SUV. Hij bestaat als drie- en vijfdeurs en is tot 2002 de bestverkochte vierwielaandrijver in Europa.

Trendy

Land Rover slaagt er wonderwel in om telkens weer nieuwe marktsegmenten aan te boren. In 1970 gebeurt dat met de Range Rover, in 1989 met de Discovery, in 1997 met de Freelander en in 2011 met deze trendy Range Rover Evoque.

Discovery Sport

In 2015 vervangt de Discovery Sport de Freelander. Met zijn lengte van 4,6 meter nestelt de nieuwe Discovery Sport zich tussen de Range Rover Evoque en de ‘klassieke’ Land Rover Discovery. De Evoque profileert zich als een ‘fashion car’, de Range Rover naam waardig, terwijl de  Discovery Sport een meer praktische auto wil zijn.

In Indische handen

45 jaar en vier generaties van de Range Rover. Als firma werd Land Rover in 1967 deel van British Leyland, dat naderhand een staatsbedrijf werd. In 1986 volgde een overname door British Aerospace. In 1994 wordt BMW de nieuwe eigenaar en in 2000 is het de beurt aan Ford. Sinds 2008 maakt Land Rover samen met Jaguar deel uit van het Indische Tata.

70ste verjaardag

In 2015 wordt de productie van de legendarische Defender gestopt maar speciaal voor de 70ste verjaardag van Land Rover wordt nu weer een beperkte reeks van 150 Defenders met V8-motor gebouwd.

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Jaguar, Mercedes.

Vorig artikelGetest: Suzuki GSX250R
Volgend artikel5 verrassende tips in Lier