autonamen

Jonge ouders weten het vast: een naam kiezen voor de kleine spruit is geen, wel ja, kinderspel. Maar hoe moeilijk is dat proces voor een auto die overal ter wereld met de gekozen naam door het leven moet?

Bij de namen van sommige nieuwe Chinese spelers worden weleens de wenkbrauwen gefronst. BAIC X35, DFSK Fengon 580, BYD Atto 3 of SWM G01F liggen niet meteen vlot in de mond. Bij Golf of Astra kun je je wel meteen een beeld vormen en getallen als 911 of 205 doen bij velen ook een belletje rinkelen. Een auto is gebaat bij een goedgekozen naam. Een foute keuze kan een wagen in de verdoemenis duwen. Er wordt dan ook niet over één nacht ijs gegaan wanneer een automerk een nieuw model lanceert. Vaak wordt een naam al door het marketingteam bedacht terwijl de schetsen van de designer, bij wijze van spreken, nog liggen te drogen. Welk imago wil het merk nastreven? Voor welke doelgroep werd de auto ontwikkeld? Moet er rekening gehouden worden met de andere modelnamen van het merk?

Op basis van dat soort parameters gaan de marketeers aan de slag bij het bedenken van autonamen. Een naam moet goed klinken, een positief gevoel oproepen en passen bij de auto. Meestal leidt zo’n brainstorm tot een resem aan mogelijkheden. Legendarisch is de Ford Thunderbird, waarbij maar liefst vijfduizend namen op het lijstje stonden. Dat is natuurlijk een uitzondering. Meestal bevat de lijst grofweg 150 namen, die allemaal afgetoetst worden bij focusgroepen van consumenten. De overblijvende opties passeren vervolgens bij het juridische team, dat nagaat of de naam al gedeponeerd of in gebruik is. Daarna wordt een finale keuze gemaakt.

De Porsche 911 werd eerst 901 gedoopt, maar daar stak Peugeot een stokje voor.

Genoemd naar hun eigenschappen

Vroeger kreeg een auto weleens een naam gebaseerd op z’n eigenschappen. De Citroën Traction Avant heette zo omdat hij de eerste in serie geproduceerde Citroën met voorwielaandrijving was. De Fiat 500 had dan weer een tweecilindermotor van om en bij 500 cc. De Renault 4CV en Citroën 2CV werden vernoemd naar hun chevaux vapeur, wat overigens niet betekent dat ze maar 4 of 2 pk hadden. CV was het resultaat van een ingewikkelde berekening van het Franse autobelastingsysteem. Soms wordt een bijnaam zelfs de officiële naam. De Volkswagen Kever heette VW Typ 1. Pas nadat hij in z’n thuisland Käfer werd genoemd, besloot Volkswagen om hem ook officieel VW Käfer te dopen.

Dat Citroën een tijdlang speelde met de letter ‘x’ is dan weer te danken aan de CX. Die had door z’n stroomlijn een heel erg goede luchtweerstandscoëfficiënt en dat wordt uitgedrukt in… inderdaad: cx. Daarna volgde nog heel wat gegoochel met de letter ‘x’. Was Citroën dan niet boos toen BMW onlangs met de XM op de proppen kwam, want die naam plakte al eens op een Citroën? Toch niet. De twee merken zijn gaan samenzitten en tot een overeenkomst gekomen. Dat is niet altijd het geval. Zo wilde Porsche de 901 lanceren, maar dat was niet naar de zin van Peugeot. Het Franse merk bezigde al de driecijfercombinatie met in het midden een 0, waarbij ze bij elke nieuwe generatie een cijfer omhoog gingen: 201, 202, 203… Porsche beet in het zand en maakte van de 901 dan maar de 911.

Waar de wind waait

Vaak moeten autonamen een bepaald imago oproepen. Met een verwijzing naar de befaamde Stelviopas moet de Alfa Romeo Stelvio rijplezier en dynamiek uitstralen. De Volkswagen Touareg haalde de mosterd bij een nomadenstam en aast daarmee op het imago van avontuur, weg van de platgereden paden. Soms gaan merken op zoek naar namen die een gemeenschappelijk thema hebben. Lancia heeft met de Beta, Gamma en Delta een tijdje geplukt uit het Griekse alfabet, en het is je misschien nooit eerder opgevallen, maar Volkswagens als de Golf, Passat, Jetta en Scirocco zijn genoemd naar winden.

Bij Seat zijn de auto’s dan weer bijna allemaal gelinkt aan Spaanse steden, eilanden of streken. Geografische namen zijn trouwens wel vaker een bron van inspiratie. Denk maar aan de Ford Granada, Lada Samara of de Hyundai Tucson. Die laatste is trouwens een mooi voorbeeld van hoe marketingteams het weleens bij het verkeerde eind kunnen hebben. De eerste generatie van de Tucson was bijzonder succesvol. Toch besloot het merk om de opvolger de weinig tot de verbeelding sprekende naam ix35 te geven, omdat dat meer in lijn lag met de andere modellen wiens naam ook begon met een ‘i’. Die fout maakten ze geen tweede keer en zo kreeg de opvolger van de ix35 gewoon weer de naam Tucson.

Het is je misschien nooit eerder opgevallen, maar Volkswagens als de Golf, Passat, Jetta en Scirocco zijn genoemd naar winden.

Recyclage

Merken gaan steeds minder vaak op zoek naar een nieuwe naam en recycleren een oude. De Volkswagen Golf zit aan z’n achtste generatie. Renault heeft van Clio, Mégane en Espace dan weer klinkende namen gemaakt, ook al is de laatste Espace een heel ander concept dan de eerste. Hetzelfde geldt overigens voor de volgende Scenic, wiens naam komt van de conceptauto waarop de eerste generatie gebaseerd was: Safety Concept Embodied in a New Innovative Car. Andere merken wijken dan weer bewust af van een naam die ze al generaties lang gebruiken. Opel vond dat de Vectra een oubollig imago had gekregen en wilde een frisse start maken met de Insignia. Toyota had vier decennia lang een Corolla, maar die naam werd bij een verjongingsoperatie naar de prullenbak verwezen. In Europa kozen ze als opvolger voor de Auris, wat ondertussen ook weer teruggedraaid is.

Niet elke zet van het marketingteam is dus een briljante zet. Ook is het oppassen met verschillende talen. Spreek je Citroën DS in het Frans uit, dan krijg je déesse of godin. Goed gevonden, maar zulke taalmateries kunnen ook fout uitdraaien. Spreek je de naam van de Toyota MR2 in het Frans uit, dan krijg je iets wat lijkt op een uitgerekte merde. In Franstalige landen lieten ze de 2 dan maar vallen. En zo zijn er nog heel wat auto’s die beter een andere naam op hun geboortekaartje hadden. Gelukkig zien autoconstructeurs soms net op tijd hun fout in. Honda wilde z’n kleine stadswagen eerst fitta noemen. In het Zweeds is dat iets wat aan vrouwelijke zijde een cruciale rol speelt bij de voortplanting. Gelukkig zagen ze hun fout net op tijd in en werd de auto Jazz gedoopt, tot nader order gewoon een muziekgenre.

 

Lees ook

7 ongelukkig gekozen autonamen

Wat de kleur van je auto over jou vertelt

Quiz: Ken jij de bijnamen van deze auto’s?

Wat gebeurt er met mijn oude auto als ik een nieuwe koop?

Vorig artikelEn wat zijn de favoriete gezinswagens van de kinderen?
Volgend artikel7 ongelukkig gekozen autonamen