Geschiedenis Suzuki Rijden

De geschiedenis van Suzuki

De geschiedenis van Suzuki start al in 1909. Toch duurt het nog tot 1955 voordat Suzuki zich als een autoconstructeur profileert.

17/10/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Geschiedenis Suzuki

Van weefgetouw tot brommertje

In 1909 vervaardigt Michio Suzuki op 21-jarige leeftijd een weefgetouw voor zijn moeder. Zijn creatie blijkt sneller en efficiënter te werken dan alle andere weefgetouwen. Uiteindelijk beslist hij om ze op industriële basis te bouwen. Dat is meteen het ontstaan van de Suzuki Loom Works in 1920. Na de oorlog wil Suzuki diversifiëren. In 1952 stelt het bedrijf een gemotoriseerde fiets voor die de typering Power Free meekrijgt. De kleine motor heeft een capaciteit van slechts 36cc.

De eerste echte Suzuki

Voor de Tweede Wereldoorlog bouwt Suzuki een beperkt aantal auto’s, maar de ware doorbraak dateert van 1955. Dan wordt de Suzulight geïntroduceerd. De kleine vierwieler heeft een lichtmetalen tweetatkmotor, de aandrijving gebeurt via de voorwielen en de ophanging is volledig onafhankelijk. De Suzulight wordt enkel in Japan verkocht.

Geschiedenis Suzuki
Geschiedenis Suzuki

Een geschiedenis met meer dan alleen auto’s

Als bedrijf kent Suzuki een fenomenale groei in de jaren 60. In 1965 brengt het zijn eerste buitenboordmotor op de markt. Ondertussen valt het merk ook op met zijn motorfietsen. In 1962 bijvoorbeeld wint één van hun motorfietsen de 50cc-categorie tijdens de legendarische Tourist Trophy op het eiland Man. Het gamma producten wordt in die periode ook uitgebreid met motoren voor generatoren. Later volgen nog alletereinvoertuigen en quads.

Daar komt de Alto

In 1979 lanceert Suzuki met de Alto één van zijn meest bekende modellen. De eerste exemplaren worden aangedreven door een tweetaktmotor. Later volgen viertaktversies om te kunnen voldoen aan de strengere emissienormen. De Alto is ook de eerste auto die bij Maruti in India van de montagelijn loopt. Suzuki is mede-aandeelhouder van Maruti.

Geschiedenis Suzuki
Geschiedenis Suzuki

Suzuki met Italiaans kantje

In Japan wordt hij in 1977 gelanceerd als de Cervo, maar de exportmodellen krijgen de typering SC100. Een bijzondere auto, zoveel staat vast. Met zijn lengte van amper 3,19 meter is het een piepkleine 2+2 coupé met een achteraan gemonteerde motor. Stijl heeft hij ook. Het koetswerk is een ontwerp van de Italiaan Giugiaro. De eerste exemplaren zijn voorzien van een tweetaktmotor en blijven in Japan. De krachtigste versie krijgt een minder vervuilende viertaktmotor met 970 cc. Het vermogen piekt bij 47 pk en hij haalt een top van 142 km/u. In België is de SC100 niet verkrijgbaar, maar in Nederland wel.

Vijf namen voor één wagen

Na de Alto is de Swift een tweede populair model. Het model van de eerste generatie verschijnt op de markt in 1983 en heet aanvankelijk Cultus. Door een samenwerking met General Motors wordt hij ook onder andere merknamen en typeringen verkocht, zoals de Geo Metro, Chevrolet Sprint, Pontiac Firefly en Holden Barina.

Geschiedenis Suzuki
Geschiedenis Suzuki

Kleine 4×4

Suzuki is een specialist in kleine auto’s maar ook compacte 4×4-voertuigen. De eerste terreinwagen is gebaseerd op de Hopestar. In 1970 wordt eerst de LJ met tweetaktmotor gelanceerd. Dan volgt de SJ en uiteindelijk de Samurai (foto) en de Jimny.

Belgische moddervreters

Suzuki maakt naam en faam in de motorcrosswereld. De Belg Joël Robert helpt het merk voor het eerst aan een wereldtitel in 1970. Ook Roger De Coster rijdt van overwinning naar overwinning met een Suzuki.

Geschiedenis Suzuki
Geschiedenis Suzuki

Trendsetter

Met de Vitara, die in 1988 voor het eerst op de markt verschijnt, legt de Japanse autoconstructeur de basis voor de populariteit van de 4×4 en nu de SUV. De eerste Vitara is compact, betaalbaar en staat zijn mannetje op onverharde wegen. Het model van de eerste generatie is nog op een ladderchassis gebouwd. Ondertussen heeft Suzuki gekozen voor een zelfdragend koetswerk en zijn we sinds 2015 toe aan het model van de vierde generatie.

Kei car

In 1991 lanceert Suzuki de opmerkelijke Cappuccino, een kleine roadster die in Japan als een fiscaal vriendelijke ‘Kei car’ wordt gecatalogeerd. Om daaraan te voldoen mag de auto niet groter zijn dan 3,3 meter lang en 1,4 meter breed. De motor tot slot mag hoogstens een capaciteit van 660 cc hebben. De Cappuccino heeft een turbomotor van slechts 657 cc en om het gewicht te beperken zijn heel wat koetswerkpanelen van aluminium.

Geschiedenis Suzuki
Geschiedenis Suzuki

Samen met Opel…

In 1981 verwerft General Motors een participatie van 5,3% in Suzuki. Dat loopt op tot zelfs 20%. Zoiets blijft niet zonder gevolgen. GM en Suzuki bouwen samen een fabriek in Canada en verschillende Suzuki’s worden onder GM-merknamen verkocht. De Suzuki Wagon R en opvolger Splash worden bij Opel verkocht als de Agila. Als gevolg van de financiële crisis verkoopt General Motors in 2008 zijn aandelen. De Agila prijkt nog wel in de Opel-catalogus tot 2015.

…en ook met Fiat

In 2003 besluiten Suzuki en Fiat om samen te werken. Italiaanse dieselmotoren krijgen een plaatsje in bepaalde Suzuki-modellen. De Suzuki SX-4 op zijn beurt wordt ook verkocht als de Fiat Sedici. Beide worden in de Hongaarse Suzuki-fabriek gebouwd. De samenwerking met Fiat heeft een financiële participatie van Volkswagen belet.

Geschiedenis Suzuki
Geschiedenis Suzuki

Modellenoffensief

Als kleine constructeur weet Suzuki toch stand te houden. In 2017 brengt het maar liefst drie nieuwe modellen op de markt: de Ignis, de Baleno en de Swift, het Japanse antwoord op de Mini.

Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief