Luc maakt er geen geheim van: hij is verliefd op de Citroën GS. Telkens hij het silhouet van de Grande Série ziet, slaat zijn hart sneller. Hij heeft er dan ook niet één, maar vijf.
Revolutionair ontwerp
“Wat de auto zo mooi maakt, is de bijzondere stroomlijn. Het was een revolutionair ontwerp en hij werd in 1971 dan ook verkozen tot ‘Auto van het Jaar’. Als ik ergens eentje zie, dan word ik ernaartoe getrokken. Daarom wil ik van elke uitvoering één exemplaar hebben: de break, de luxeversie Pallas, eentje uit het eerste productiejaar, de sportversie en deze mooie blauwe uit 1974. Enkel de Birotor met een wankelmotor ontbreekt nog. Maar die is onbetaalbaar en hoort in een museum.”
Niet naar waarde geschat
“Op de 2PK na is de GS is de best verkochte Citroën aller tijden. Toch is hij nu een rariteit. Vele zijn weggeroest en in de jaren 90 belandden er heel wat op de schroothoop. De Franse overheid gaf toen overnamepremies waar veel mensen met een GS op zijn ingegaan. Toen zagen de mensen er de waarde niet van in, het was massaproductie. Jammer, want zo zijn er velen zonder reden samengeperst.”
In de jaren 70 zagen mensen de waarde van dit massaproduct niet. Nu is de GS een rariteit.
Charme van de jaren 70
“Dit exemplaar heb ik zo origineel mogelijk gehouden. Alleen de zetels zijn opnieuw gedaan, want de stof was te dun. De kleur is die waarmee hij uit de showroom kwam. Dat speciale blauw zorgt mee voor de charme van de auto. Ook de oude nummerplaat zorgt voor die charme. Het is die van mijn vader. Daar kwam nogal wat papierwerk bij kijken. Mijn vader moest bewijzen dat hij akkoord was dat ik zijn nummerplaat zou overnemen.”
Frans fotomodel
“Op mijn twaalfde sleutelde ik al aan een GS. Zo leerde ik de auto stap voor stap kennen. Eraan werken is moeilijk, omdat alles zo compact is. Als je de remschijven wilt vervangen, dan moet het hele motorblok eruit. De auto kan nog steeds mee met het moderne verkeer. Een paar jaar geleden reed ik er zonder problemen mee naar Zuid-Frankrijk. Die Fransen werden zot toen ze hem zagen. Op de grote boulevards langs de Middellandse Zee stonden ze allemaal foto’s te nemen. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dat niet plezierig vond.”
Tip
Ook oldtimers zijn welkom bij VAB Pechverhelping! Dag en nacht bescherming bij autopech of -ongeval in heel de Benelux.
Lees meer
Wil je nog prachtige verhalen over oldtimers lezen? Klik dan hier voor meer reportages uit deze reeks.