Alfa Romeo Geschiedenis Rijden

De geschiedenis van Alfa Romeo

De geschiedenis van Alfa Romeo is die van ‘la bella macchina’. Een graag gezien merk, alleen vertolkt dit zich niet in verkoopcijfers.

02/01/2016
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Alfa Romeo Geschiedenis Nicolo Romeo

Alfa Romeo start als A.L.F.A.

Aanvankelijk is er enkel sprake van A.L.F.A., wat de afkorting is van ‘Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’. Het bedrijf, gegroeid uit de Italiaanse afdeling van de Franse autofabrikant Darracq, gaat bescheiden van start in 1910. In de beginjaren is Alfa niet meer dan een atelier waar met mondjesmaat speciale auto’s op artisanale wijze worden gebouwd. Het bedrijf kent echter financiële problemen en wordt net voor WOI gered door de industrieel Nicola Romeo. Vanaf dan is er sprake van Alfa Romeo.

Alfa Romeo in competitie

In de beginjaren van de auto-industrie is de beste manier om reclame te voeren en de betrouwbaarheid van producten te testen het deelnemen aan competities. Alfa Romeo doet dat met succes. De competitieafdeling wordt gerund door niemand minder dan Enzo Ferrari. Na WOII kent Alfa Romeo succes met onder meer de legendarische piloot Juan Manuel Fangio.

Alfa Romeo Geschiedenis Fangio
Alfa Romeo Geschiedenis 6c 2500 Villa dEste

Italiaans staatsbedrijf

De jaren dertig zijn nefast voor heel wat bedrijven. Ook de auto-industrie ontsnapt niet aan de gevolgen van de financiële en industriële crisis. Om Alfa Romeo te redden, beslist de Italiaanse overheid in 1933 het bedrijf over te nemen. Ondanks zijn status van staatsbedrijf blijft Alfa Romeo zich toespitsen op exclusieve en peperdure auto’s. Eén daarvan is deze 6C 2500 Villa d’Este uit 1950.

Alfa Romeo start serieproductie

Na de Tweede Wereldoorlog wordt de auto een meer populair product dat binnen het bereik van steeds meer mensen valt. Alfa Romeo beslist daarom te investeren in serieproductie en meer betaalbare modellen op de markt te brengen. Tegelijk wil het uit het vaarwater van Fiat blijven en positioneert zich daarom net iets hoger. Die nieuwe strategie leidt onder meer tot deze Giulietta uit 1954.

Alfa Romeo Geschiedenis
Alfa Romeo Geschiedenis Giulietta

Sportievelingen

De keuze voor meer betaalbare auto’s belet niet dat het accent nog steeds op het sportieve ligt. Het gamma wordt verrijkt met cabrio’s en coupés, die de typeringen Spider en Sprint meekrijgen. Voor het design van zijn uitgesproken sportieve modellen doet Alfa Romeo een beroep op de Italiaanse designhuizen Bertone, Pininfarina en Zagato.

Exclusieve Alfa Romeo

Alfa Romeo zorgt regelmatig voor verrassingen door modellen te presenteren die in beperkte oplage worden gemaakt. Het zijn blikvangers op de internationale autosalons en ze zorgen ervoor dat Alfa Romeo zijn exclusieve tintje behoudt. Een voorbeeld daarvan is de Giulia SS uit 1963, ontworpen door Zagato.

Alfa Romeo Geschiedenis Giulia SS
Alfa Romeo Geschiedenis Giulia

Giulia

In het begin van de jaren zestig wordt in Arese nabij Milaan een nieuwe fabriek gebouwd. Daar loopt vanaf 1962 de Giulia van de montagelijn. Deze vierdeurs blijft in productie tot 1978 en groeit uit tot het archetype van de compacte sportieve berline lang voor BMW succes kent met zijn 1600- en 2000-modellen.

Spider als filmster

Alfa Romeo doet een beroep op Pininfarina om de Duetto (1966) te ontwerpen. Deze open tweezitter evolueert tot de Spider en blijft in productie tot in 1993. De auto verwerft naam en faam door de film ‘The Graduate’ met Dustin Hoffman in de hoofdrol.

Alfa Romeo Geschiedenis Spider
Alfa Romeo Geschiedenis Montreal

Alfa Romeo Montreal

Ongetwijfeld een van de mooiste naoorlogse Alfa’s is deze door Bertone ontworpen Montreal. De naam is niet toevallig gekozen. De coupé met V8-motor wordt in 1967 voorgesteld in het Canadese Montréal naar aanleiding van de wereldtentoonstelling. De serieproductie van deze Alfa Romeo gaat van start in 1970 en het laatste exemplaar rolt in 1977 van de band.

Zwakke kwaliteit van de Alfasud

Met de Alfasud (1972) wil Alfa Romeo werkelijk de populaire toer op gaan. Deze compacte middenklasser met boxermotor en voorwielaandrijving is ontworpen door Giugiaro, die ook de allereerste VW golf tekende. De kleine Alfa wordt gebouwd in een nieuwe fabriek nabij Napels. De pers is vol lof over het rijgedrag maar al gauw blijkt dat de bouwkwaliteit lamentabel is. Deze kwalijke reputatie blijft Alfa Romeo tot vandaag achtervolgen.

Alfa Romeo Geschiedenis Alfasud
Alfa Romeo Geschiedenis Arna

Alfa Romeo kijkt eerst naar Nissan

Alfa Romeo sukkelt van de ene crisis naar de andere. Als een soort wanhoopsdaad wordt beslist om met Nissan samen te werken. Dit leidt tot deze weinig geliefde Arna, met een banaal Nissan-koetswerk en onder de motorkap de aandrijflijn van de Alfasud. Dit model staat synoniem voor het absolute dieptepunt in de geschiedenis van het merk. In 1986 verkoopt de Italiaanse overheid Alfa Romeo aan Fiat.

Comeback met de 156

De 156 uit 1998 zou een teken moeten zijn van de zoveelste comeback van het merk. Het model kent alleszins een goede start. De auto wordt geprezen om zijn design en rijkwaliteiten en slaagt er zelfs in om de felbegeerde titel ‘Auto van het Jaar’ binnen te halen.

Alfa Romeo Geschiedenis 156
Alfa Romeo Geschiedenis 4C

4C in beperkte productie

Tijdens het salon van Genève in 2011 laat Alfa Romeo zich weer van zijn beste kant zien met de onthulling van de 4C, toen nog een conceptauto. Anderhalf jaar later gaat deze knappe sportwagen in beperkte serieproductie. Net als bij de Lancia Stratos is gekozen voor een middenmotor die de achterwielen aandrijft. De 1.750 cc turbo viercilinder, die ruim 200 pk levert, pakt uit met directe brandstofinjectie, dubbele continu variabele kleppentiming en een elektronisch gestuurde turbo. Deze viercilinder is gekoppeld aan de ‘Alfa TCT’ automatische versnellingsbak met dubbele droge koppeling.

Giulia en SUV

De nieuwe Giulia kondigt een nieuwe herleving van het merk aan. De pk’s worden via de achterwielen naar het asfalt gestuurd. De topversie wordt aangedreven door een ronkende V6 met twee turbo’s en maar liefst 510 pk. De motor komt van zustermerk Maserati en de fijnstelling gebeurt bij Ferrari. Met de Stelvio krijgt Alfa Romeo zelfs z’n eerste SUV.

Alfa Romeo Geschiedenis Giuli

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief