Mitsubishi

Mitsubishi zwalpt de laatste jaren van samenwerking naar samenwerking. Dat neemt niet weg dat het Japanse merk enkele succesmodellen in z’n geschiedenis heeft.

Mitsubishi Model-A

Stoomboten en eerste auto

De industrialisatie in Japan komt pas echt goed op gang op het einde van de 19de eeuw. In 1870 gaat Yataro Iwasaki van start met zijn eigen bedrijf, een rederij met drie stoomboten. Dat gebeurt onder de naam Tsukumo. In 1874 wordt de onderneming omgedoopt tot Mitsubishi (drie diamanten) en dat verwijst naar het merkembleem dat nu nog altijd wordt gebruikt. Mitsubishi evolueert tot een grote industriële groep met activiteiten in onder meer de financiële wereld, de internationale handel maar ook de scheepsbouw en het produceren van vliegtuigen. In 1917, net iets meer dan 100 jaar geleden, bouwt Mitsubishi met de Model A ook zijn eerste auto.

In het teken van de oorlog

In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog verschuift het accent steeds meer naar de bouw van vrachtwagens en bussen, maar vooral ook naar vliegtuigen, de meeste voor militair gebruik. De Mitsubishi Zero is een snel en wendbaar gevechtsvliegtuig dat op het einde van de oorlog  voor de kamikaze-opdrachten wordt ingezet. Mitsubishi realiseert ook Japans eerste dieselmotor en er zijn nog meer primeurs. Met de PX33 verschijnt in 1936  de eerste Japanse auto met permanente vierwielaandrijving, een heuse 4×4 dus. Deze PX33 is vooral bedoeld voor militair gebruik.

Mitsubishi 4X4
Mitsubishi 3wieler 1959

Driewieler pick-up

Na de oorlog wordt Mitsubishi onder dwang van de geallieerden in drie groepen, drie geografische entiteiten, onderverdeeld.  In 1964 volgt een reünie van de afdelingen, wat leidt tot Mitsubishi Heavy Industries. De productie van voertuigen staat aanvankelijk op een laag pitje en beperkt zich in de jaren 50 tot een driewielige pick-up en twee Amerikaanse modellen, de Jeep en een Kaiser personenwagen.

Nieuwe start

Het duurt tot 1960 eer Mitsubishi met de piepkleine ‘500’ weer een eigen personenwagen van de montagelijn laat lopen. De eerste versie valt op door zijn bolle vormgeving. In 1961 volgt een meer gestileerde uitvoering. Deze miniwagentjes zijn uitsluitend bedoeld voor de eigen nationale markt.

Mitsubishi 500
Mitsubishi Colt

Mitsubishi Colt komt eraan

Nog voor de re-integratie van de verschillende Mitsubishi-afdelingen wordt in 1962 de allereerste Colt geïntroduceerd. De luchtgekoelde tweecilinder motor met een capaciteit van slechts 600 cc steekt achteraan. De typebenaming Colt wordt ook nog later gebruikt, eerst in de jaren 60 voor modellen met motor vooraan en achterwielaandrijving en later voor moderne voorwielaandrijvers.

Mitsubishi steekt het water over

In 1970 wordt binnen Mitsubishi Heavy Industries een aparte autoafdeling Mitsubishi Motors Corporation opgericht. Bedoeling is om exportgericht te werken, en met succes. De Lancer is de eerste Mitsubishi die naar Europa wordt verscheept. In 1975 is Moorkens importeur voor België. Later neemt Mitsubishi zelf het importeurschap over en in 2012 wordt die taak overgedragen aan Beherman. Mitsubishi kent een enorme groei in de jaren 70. In 1973 bouwt Mitsubishi iets meer dan 500.000 auto’s. Zes jaar later is dat aantal verdubbeld.

Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Galant

Succesverhaal

In die succesvolle jaren 70 ontstaat een sterk en aantrekkelijk gamma. Na de uiterst betrouwbare Lancer, met het formaat van een Escort, volgt de iets grotere Galant. Er komt ook een reeks sportief getinte modellen waarvan de Celeste en de Starion de populairste zijn.

Eerste Pajero

Onder de Japanse autobouwers is Mitsubishi met de PX33 een pionier in het bouwen van 4×4-voertuigen. Die reputatie wordt in 1982 weer nieuw leven ingeblazen met de lancering van de Pajero, die een te duchten concurrent wordt van de Britse Range Rover.

Mitsubishi Pajero
Mitsubishi Colt

Zonder dakgoten

In 1978 zorgt Mitsubishi voor sensatie met de lancering van de ‘nieuwe’ Colt. Deze compacte drie- en vijfdeurs is een repliek op Europese modellen zoals de Fiat 127, Ford Fiesta en Volkswagen Polo. De Colt is voorzien van een dwars geplaatste en volledig lichtmetalen motor die de voorwielen aandrijft. De duurdere versies zijn van twee versnellingspoken voorzien. Eén daarvan dient om te kiezen voor een set lagere, sportieve overbrengingen. Deze Colt gaat ook de geschiedenis in als de eerste massa geproduceerde auto zonder klassieke dakgoten.

Pionier in monovolumes

Mitsubishi ontpopt zich meermaals als een pionier. Dat is alleszins het geval met de lancering van de Space Wagon in 1983. In 1991 volgt het succesvolle model van de tweede generatie. Daarvan bestaat ook een ‘korte’ versie, de Space Runner. Deze modellen zijn de eerste echte monovolumes met het formaat van een middenklasser. Het duurt tot 1996 eer Renault als eerste Europese constructeur met de Scenic een antwoord heeft op de Space Wagon.

Mitsubishi Space Wagon
Mitsubishi 3000 GT

Amerikaanse link

Tussen 1990 en 2001 breidt Mitsubishi zijn gamma uit met het topmodel 3000GT. Deze ranke sportcoupé kent vooral succes in de VS  en wordt er ook verkocht als de Dodge Stealth. Mitsubishi heeft op dat moment een verregaand samenwerkingsakkoord met Chrysler, waardoor verschillende van zijn modellen onder een Amerikaanse merknaam worden verkocht. Soms is de samenwerking ook puur technisch. Zo krijgt in die periode de topversie van de Chrysler Voyager een Mitsubishi V6 onder de motorkap.

Zand eten in Dakar

Mitsubishi heeft internationaal naam en faam gemaakt in de Dakar Rally. In totaal heeft Mitsubishi 26 keer deelgenomen. De eerste deelname dateert van 1983. In totaal behaalt Mitsubishi 12 eindzeges. De eerste in die reeks is in 1985.

Mitsubishi Pajero Dakar
Mitsubishi Carisma

Samen met Volvo

Mitsubishi, de Nederlandse overheid en Volvo worden samen eigenaar van NedCar in Born. Beide constructeurs beslissen om samen een middenklasser te ontwikkelen en te produceren. Voor Mitsubishi wordt dat de Carisma (foto) en voor Volvo de eerste generatie van de S40/V40. De Carisma wordt in 1995 voorgesteld en blijft tot 2004 in productie. Mitsubishi heeft vooral vanaf de jaren 70 verschillende samenwerkingsakkoorden aangegaan, onder meer met Hyundai in Zuid-Korea, Proton in Maleisië. De Mitsubishi Lancer wordt ook onder licentie in China gebouwd.

Rally

Met het verdwijnen van de Carisma wordt de Lancer opnieuw op de markt gebracht in Europa. De Lancer Evolution, of kortweg Evo, is een geliefde auto in de rallysport.

Mitsubishi Lancer Evolution
Mitsubishi Colt LG

Broertje van Smart

Nedcar komt in handen van Mercedes en Mitsubishi en dat leidt tot een gemeenschappelijk project: de Mitsubishi Colt en de Smart Forfour die hun basisstructuur delen en in 2004 worden gelenceerd. Geen van beide auto’s is een succes en de productie wordt vroegtijdig gestopt.

Mitsubishi gaat elektrisch

Met de iMIEV (2011) toont Mitsubishi zich een pionier in elektrische auto’s. Mitsubishi heeft een samenwerkingsakkoord met PSA, waardoor de kleine elektrische auto ook als de Peugeot i0n en de Citroën C-Zéro wordt verkocht.

Mitsubishi iMIEV
Mitsubishi Outlander PHEV

Huwelijk met Renault-Nissan

Het Mitsubishi-gamma is sterk afgeslankt en bestaat in Europa voornamelijk uit de Outlander, die ook verkrijgbaar is als een plug-in hybride. Mitsubishi maakt ondertussen deel uit van de Renault-Nissan Alliantie. In 2020 maakte die groep bekend dat het zijn activiteiten in Europa zou herschikken. Die ingreep luidt het einde in van Mitsubishi in Europa. Er zullen geen nieuwe modellen meer geïntroduceerd worden op de Europese markt.

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Land RoverJaguarMercedes.

Vorig artikelWinterzon: hier is het nog mooi weer!
Volgend artikelGetest: Volkswagen Polo