Mini Countryman

De geschiedenis van Mini gaat van een hip karretje in de jaren zestig, een commercieel succes in de jaren zeventig en een geslaagde comeback begin jaren tweeduizend.

mini schets

Eerste schets van de Mini

De jaren vijftig worden getekend door een schaarste aan grondstoffen en een beperkte koopkracht. Dat verklaart meteen waarom zogenaamde dwergauto’s zoals de Messerschmitt, de Glas Goggomobil, de Iso Isetta en de gelijkaardige BMW zo populair zijn. Bij de traditionele constructeurs, waaronder BMC, worden deze dwergauto’s als minderwaardig beschouwd. Als repliek presenteert Sir Alec Issigonis een eerste ruwe schets van een ‘echte auto’ aan zijn baas Sir Herbert Austin, meteen de start van het Mini-project.

Sensatie

In augustus 1959 toont BMC (British Motor Corporation) voor het eerst de Mini aan de pers. De piepkleine auto zorgt meteen voor sensatie. Ondanks het feit dat hij slechts 3,05 meter meet, zijn er vier zitplaatsen. Het nieuwkomertje wordt gelanceerd onder twee typeringen: de Austin Seven en de Morris Mini Minor. Het duurt niet lang of iedereen spreekt gewoon van de Mini.

Mini lancering
Mini Austin seven

Mini is een creatief ontwerp

De Mini, hier in Austin-uitvoering, pakt uit met plaats besparende vondsten. De kleine 10 duims wielen komen op de uithoeken van het koetswerk. De motor, met daaronder de versnellingsbak, staat vooraan dwars gemonteerd en de aandrijving gebeurt via de voorwielen. Voor de volledig onafhankelijke ophanging maakt BMC gebruik van rubberen veren. Die combinatie is in die tijd ongezien.

Productie

Tijdens het eerste jaar produceert BMC slechts 19.749 exemplaren van de Mini. Het jaar nadien worden er dat 116.677. De Austin Seven rolt in Longbridge nabij Birmingham van de montagelijn, terwijl de Morris Mini Minor in Cowley bij Oxford wordt gemonteerd. Vanaf ’69 komen alle Mini’s uit Birmingham. 1972 wordt het meest succesvolle jaar met een productieaantal van 306.937.

Mini Austin Seven fabriek
mini interieur

Drie flessen gin

In de beginjaren is het interieur de eenvoud zelve. De kilometerteller staat centraal, waardoor slechts minimale aanpassingen nodig zijn om van een rechts gestuurde Mini een links gestuurde te maken. In de portieren steken schuiframen. Zo komt er plaats vrij voor grote deurbakken, die volgens modeontwerpster Mary Quant groot genoeg zijn om drie flessen gin in op te bergen. Binnenin zijn geen hendels maar wel trekkabels waarmee je de deuren ontgrendelt.

Mini in breakversie

Nauwelijks een jaar na de lancering breidt BMC al het aanbod uit met de iets langere Estate, een break dus, die ook verkrijgbaar is met een traditionele ‘woody look’. De achterbank kan worden neergeklapt en de koffer is bereikbaar via twee deurtjes achteraan. Daarmee kan de Mini terecht een ‘gezinswagen’ worden genoemd.

Mini Countryman
Mini Monte Carlo

Kampioen

Mini krijgt pas echt naam en faam met de lancering van de Cooper en de Cooper S, twee sportieve versies die technisch op punt worden gezet door John Cooper. Meteen snijdt Mini een nieuw hoofdstuk aan in zijn bestaan. Hij domineert het Britse toerwagenkampioenschap en in de rally’s rijdt het merk de concurrentie op een hoopje. In de jaren zestig wint Mini vier keer de prestigieuze Monte Carlo Rally. In België is de meest succesvolle Mini-piloot Julien Vernaeve uit Gent. Hij schrijft meer dan tachtig overwinningen op zijn naam.

Mini Moke

Een van de meest opmerkelijke Mini’s is ongetwijfeld de Moke, die in 1965 het gamma van Mini vervoegt. De Moke is aanvankelijk bedoeld als een compact legervoertuig dat met een parachute moet kunnen worden gedropt. De Moke wordt naderhand vooral in Portugal en Australië gebouwd.

Mini Moke
Mini Van

Varianten

Kort na de lancering van de Estate komt de Mini pick-up op de markt. In dezelfde periode introduceert BMC de Van, een bestelwagentje.

Hout en leder

Het aantal varianten blijft maar toenemen met in 1961 de introductie van de luxueuze Riley Elf en Wolseley Hornet, die beide worden gekenmerkt door een traditioneel opstaand koelrooster en een verlengde koffer. De Elf en de Hornet krijgen een met hout bekleed dashboard en zijn verkrijgbaar met een lederen binnenbekleding.

Wolseley hornet
Mini Clubman Estate

Introductie van de Mini Clubman

In 1969 krijgt het gamma een serieuze update met de introductie van de Clubman, die zich onderscheidt door zijn rechthoekige snuit en langer koetswerk. Er is ook een breakversie en de sportieve 1275 GT vervangt de ondertussen legendarische Cooper.

Basis voor sportcoupé

De kleine Britse sportwagenbouwer Marcos gebruikt de Mini als basis voor een sportcoupé die meedingt in de 24 Uren van Le Mans.

Mini Marcos
Mini restauratie

Verzamelobject

Van de klassieke Mini worden in totaal meer dan 5,3 miljoen exemplaren gebouwd. Het laatste exemplaar rolt in 2000 van de montagelijn in Birmingham. Ondertussen is Mini deel van de BMW Groep. De klassieke Mini groeit uit tot een verzamelobject.

Herlancering van Mini

In 2001 herlanceert BMW Mini met een compleet nieuwe en moderne versie. Sommige liefhebbers van de oude Mini’s noemen deze nieuwe varianten trouwens Bini’s, met de B van BMW. Het gamma wordt uitgebreid met een Clubman, Cabrio, stoere Countryman en sportieve John Cooper Works. (foto 14)

Mini

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land RoverJaguar, Mercedes.

Vorig artikelGetest: Land Rover Discovery Sport
Volgend artikel6 keer onbekend Barcelona