Skoda 935 Historiek

De geschiedenis van Skoda

De geschiedenis van Skoda begint al eind negentiende eeuw. Skoda is dus veel meer dan het communistische kneusje dat dankzij Volkswagen weer een prachtige zwaan werd.

01/02/2016
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Skoda Klement-Laurin

Van Skoda nog geen sprake

Mechanicus Vaclav Laurin en boekhandelaar Vaclav Klement, beiden begeesterd door de nieuwe industriële ontwikkelingen en bovendien in de ban van de fiets, beslissen om hun eigen tweewielers te ontwikkelen en richten het bedrijf Laurin & Klement op. Hun rijwielen worden gecommercialiseerd onder de merknaam Slavia.

Van twee naar meer wielen

Gedreven door het succes van hun fietsen doen Laurin en Klement aan verdere productontwikkeling. Ze bouwen hun eerste motorfietsen onder het label L&K en produceren driewielers met vooraan een laadbak en achteraan een motor die het ene achterwiel aandrijft. Eenvoudig en uiterst praktisch. De gemotoriseerde ‘bakfiets’ kent zelfs wereldwijd succes. Een hele reeks van deze driewielers wordt naar Mexico geëxporteerd om daar door de postdiensten te worden gebruikt. Een eerste auto komt er in 1905: de Voiturette A, met nog altijd het label L&K.

Skoda L&K Voiturette A (1905) 001
Skoda 935

Fusie met Skoda

Om de toenemende ambities te kunnen waarmaken zijn investeringen nodig. Laurin en Klement beslissen daarom te fusioneren met Skoda, fabrikant van wapens, treinstellen en industriële machines. Skoda beschikt over een indrukwekkend arsenaal van gieterijen, ideaal voor de aanmaak van onder meer motoronderdelen. Sinds de fusie in 1925 worden de auto’s als Skoda’s verkocht. De aandacht gaat vooral naar betaalbare modellen, met namen als Popular en Rapid. Maar er is ook ruimte voor nieuwe technische ontwikkelingen, zoals de uniek gestroomlijnde 935 uit 1935.

Oorlog schrapt luxe Skoda

Ondanks de wereldwijde crisis slaagt Skoda erin om zijn gamma verder uit te breiden. De Superb wordt voor het eerst in 1934 gelanceerd en is vaandeldrager van het merk. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog en de politieke herverkaveling in de jaren veertig komt een einde aan de productie van luxemodellen. Skoda valt onder de planmatigheid van het communisme en moet zich toespitsen op populaire modellen. Concurrent Tatra krijgt als taak luxemodellen en vrachtwagens te bouwen. Het duurt tot 2001 eer er weer een Superb wordt gelanceerd.

Skoda Superb
Skoda Tudor

Skoda na de oorlog

Meteen na de oorlog, in 1946, en vroeger dan de meeste West-Europese constructeurs, slaagt Skoda erin om een nieuw model op de markt te brengen. De 1101 of de Tudor is een moderne versie van de vooroorlogse Popular. Hij is verkrijgbaar als tweedeurs, cabrio, break en zelfs bestelwagen.

Lichtgewicht Skoda

In 1952 introduceert Skoda de 1200 met een lichtgewicht zelfdragend koetswerk. Skoda spreekt van een topsnelheid van 105 km/u! Hij is verkrijgbaar als vierdeurs, break en bestelwagen. Heel wat exemplaren vinden hun weg naar België en Nederland. In vier jaar tijd worden 67.000 exemplaren gebouwd.

Skoda 1201
Skoda Octavia Combi

Tweekleurige Skoda

De meest populaire Skoda uit de jaren vijftig is de 400-Reeks, die in 1955 op de markt verschijnt. Volledig in de geest van die tijd heeft hij een tweekleurig koetswerk, een brede eendelige voorruit, een half panoramische ruit en kleine staartvinnen. In 1959 evolueert dit model tot de Octavia, met een aangepaste look en verbeterde voorophanging. De Octavia is ook verkrijgbaar als break.

Skoda zonder dak

Op basis van de Octavia ontwikkelt Skoda een cabrioversie die Felicia wordt gedoopt. Ondertussen is deze klassieker uitgegroeid tot een felbegeerd verzamelobject.

Skoda Felicia
SKODA 1000MB

Motor achterin

Skoda laat zich inspireren door de Renault Dauphine en de Chevrolet Corvair en beslist om zijn nieuwe model, de 1000 MB, te voorzien van een achterin gemonteerde motor. De ontwikkeling begint in de late jaren vijftig maar het duurt tot 1964 eer de nieuwkomer op de markt verschijnt. De vertraging heeft te maken met de bouw van een nieuwe fabriek en de logge bureaucratie. Beperkte ontwikkelingsbudgetten maken dat de 1000 MB verschillende facelifts ondergaat en uiteindelijk in aangepaste vorm tot in 1990 in productie blijft.

Invloed van Bertone

Compacte auto’s met voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor zijn sinds de jaren zestig de Europese norm, met als voornaamste trendsetters de Morris 1100, Fiat 128 en Simca 1100. Het duurt tot 1987 eer Skoda op deze trend kan inpikken met de Favorit. Het koetswerkdesign komt van Bertone en voor de technische ontwikkeling wordt samengewerkt met Porsche. De Favorit evolueert uiteindelijk tot de Felicia en blijft tot 1999 in productie.

Skoda Felicia
Skoda Octavia

Hier komt Volkswagen

In 1989 wordt het IJzeren Gordijn ontmanteld en Tsjechoslovakije beleeft zijn Fluwelen Revolutie. Ook voor Skoda breken nieuwe tijden aan. Eerst ziet het ernaar uit dat het Tsjechische merk door Renault zal worden overgenomen. Uiteindelijk wordt Volkswagen de nieuwe industriële partner. VW neemt eerst een minderheidsparticipatie en kiest uiteindelijk voor een gehele overname. Skoda is op weg naar zijn meest succesvolle periode ooit. Cruciaal daarbij is de lancering van de nieuwe Octavia in 1996. Het koetswerk is ontworpen door de Belg Dirk Van Braeckel.

Skoda als gezinswagen

Skoda heeft zijn weinig benijdenswaardige status van derderangsmerk van zich afgeworpen en beschikt momenteel over een volledig modellengamma. Absolute topper is de Superb, die in 2016 de titel ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ kreeg (categorie tot € 29.000). Met zeven overwinningen haalde Skoda deze titel trouwens al het vaakst binnen.

Skoda Superb

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief