Peugeot 403
Peugeot 403

De geschiedenis van Peugeot gaat tot meer dan twee eeuwen terug in de tijd. Een verhaal van vierwielers tot scooters, fietsen en zelfs huishoudspullen.

Peugeot Type 2

Peugeot eerst?

Over het ontstaan van de auto is ooit een Frans-Duitse discussie ontstaan. Uiteindelijk hebben de Duitsers het pleit gewonnen. Het staat officieel vast dat de eerste auto van bij onze oosterburen komt, dateert van 1886 en het werk is van Carl Benz. En toch bestaat Peugeot al meer dan 200 jaar. Bizar, want de eerste auto van de Franse constructeur dateert van 1889, de Type 1 die een jaar later evolueert naar deze Type 2.

Koffiemolen

Peugeot heeft niet enkel te maken met auto’s. Het is in de eerste plaats een familienaam en wel één die wordt geassocieerd met ondernemende mensen. Het zijn de gebroeders Jean-Pierre en Jean-Frederic die bij het prille begin van de industriële revolutie het moedige besluit nemen om in de Pays de Montbéliard een metaalbedrijf op te starten. Hun eerste eindproduct is een handzaag en daarna volgt een heel assortiment van handgereedschap, maar ook louter huishoudelijke producten zoals koffie- en pepermolens.

Peugeot koffiemolen
Peugeot 201

Innovatief

In het begin van de 20e eeuw telt Frankrijk meer dan honderd autoconstructeurs. Nog voor de Eerste Wereldoorlog groeit Peugeot uit tot één van de voornaamste Europese autobouwers. Innovatie is nooit ver weg. In 1892 is Peugeot de eerste constructeur om een auto met benzinemotor te voorzien van rubberen banden. In 1912 bouwt het een racewagen met de eerste motor die vier bovenliggende kleppen per cilinder telt. Tussen de twee wereldoorlogen bouwt Peugeot een hele reeks populaire modellen, waaronder deze 201 uit 1930.

Cabrio’s

Peugeot heeft een sterke traditie in cabrio’s. Een opmerkelijke realisatie dateert uit 1934. Het is deze 402 met metalen vouwdak. Een idee dat Peugeot opnieuw lanceert met de 206 CC in 2000.

Peugeot 302

Peugeot gaat Chrysler achterna

In de late jaren dertig laat Peugeot zich inspireren door het Amerikaanse Chrysler met de zogenaamde ‘aëro-look’, zoals hier met de 302. Typisch is de koplampen die verscholen zitten achter het koelrooster.

Reputatie

Peugeot is vooral groot geworden in de jaren vijftig en zestig met een reeks auto’s die nu nog altijd een stevige reputatie genieten. Er is in de eerste plaats de 203 uit 1948. Peugeot voorziet een hele reeks uitvoeringen. Uiteindelijk wordt de vierdeurs de populairste. Maar er is ook een cabrio, een break die Familiale heet en zelfs een bestelwagen en pick-up.

Peugeot 203
Peugeot 403

Peugeot op het scherm

In 1955 volgt de legendarische 403, die zo’n succes kent dat in 1956 de leveringstermijn oploopt tot meer dan een jaar. Er worden auto’s geëxporteerd naar ‘les colonies’ en de verre landen. Vooral de ‘camionette baché’, de pick-up dus, is er gegeerd. Als klassieke berline komt de 403 dan weer voor in tal van Franse ‘films noirs’ met acteurs als Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo en Jean Gabin. De cabrioversie is de auto van detective Columbo in de gelijkaardige tv-reeks.

Italiaans design

Het succes gaat verder met de 404, die in 1960 debuteert en net als de 403 een design is van het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. De mooiste is ongetwijfeld deze cabrio uit 1961. De 404 vierdeurs blijft in productie tot in 1980.

Peugeot Geschiedenis 404 cabrio
Peugeot 504

Onverslijtbare 504

Op het einde van de jaren zestig komt de ook al weer legendarische 504. Hij wordt verkozen tot ‘Auto van het Jaar’ in 69 en komt er in heel wat varianten. Van de breakversie die een regelrecht ruimtewonder was over een pick-up tot de fijn gestileerde coupé en cabrio. Nu nog rijden talrijke exemplaren van de 504 rond in Afrika, waar hij de reputatie heeft onverslijtbaar te zijn. Als taxi hossen ze nog steeds over Afrikaanse wegen en de pick-up is er ook nog altijd bijzonder geliefd.

Peugeot neemt Citroën over

Bij het begin van de jaren zestig is Peugeot de  meest rendabele autoconstructeur van Europa. De vraag is groot en Peugeot heeft ontzettend weinig garantieclaims; vijf keer minder dan Citroën en het doet zelfs ruim tien keer beter dan Simca. Op die manier bouwt Peugeot voldoende reserves op om aan overnames te doen. In 1976 verwerft het Citroën en op basis van de kleine Peugeot 104 (foto) wordt de Citroën Visa ontwikkeld.

Peugeot 104
Sunbeam Avenger

Talbot flopt

In 1978 neemt Peugeot de Europese Chrysler-afdeling over. Zo verwerft het niet enkel het Franse Simca maar ook het Britse Hillman en Sunbeam. Al deze modellen worden binnen de kortste keren onder de merknaam Talbot op de markt gebracht. De meest legendarische is de Talbot Sunbeam Lotus die vooral in de rallysport furore maakt. Echter niet alles wat op de hoofdzetel in de Avenue de la Grande-Armée in Parijs wordt beslist, leidt tot een succes. De herlancering van de merknaam Talbot in 1979 wordt uiteindelijk een commerciële flop.

Peugeot 205

Het Talbot-avontuur brengt Peugeot in de financiële problemen. Gelukkig kan de Franse constructeur zich herpakken met de razend populaire 205, die in 1983 op de markt verschijnt. Een ’tof nummer’ zoals de reclamecampagne toen zei. Van deze succesvolle auto produceert Peugeot meer dan 5,3 miljoen exemplaren. Smaakmaker in het gamma is de GTi. Met de 205 T16 behaalt het merk tweemaal de titel in het wereldrallykampioenschap.

Peugeot 205
Peugeot Geschiedenis 1007

Schuifdeuren

De 1007, de kleine stadsauto met schuifdeuren, die in 2004 wordt gelanceerd, verdwijnt na een carrière van amper vier jaar uit het gamma. Een flop dus.

Peugeot uit de crisis

Na de financiële crisis van 2008 raakt Peugeot opnieuw in de problemen. Het merk is te afhankelijk van de krimpende Franse en Zuid-Europese markt en stapelt de verliezen op. In april 2014 treedt Carlos Tavares aan als CEO. Volgens hem moet de ommekeer er komen met een nieuwe modellenstrategie in combinatie met het aanboren van nieuwe exportmarkten en het versterken van de positie op de toenemende Chinese markt. Nieuwe modellen als de 308 slaan aan. In 2015 werd de breakversie alvast ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’.

Peuget 308
Peugeot nieuw logo

Nieuw logo, nieuwe profilering

In 2021 wordt Stellantis boven de doopvont gehouden. Het Franse PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) gaat samen met het Italiaans/Amerikaanse FCS (Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Jeep,…). Al die merken mogen niet te veel met mekaar concurreren en dus is een nieuwe positionering soms noodzakelijk. Zo wil Stellantis Peugeot wat hoger in de markt zetten. Het merk moet wat meer premium worden en daar hoort een nieuw logo bij. Daarmee kijken ze zowel vooruit als achteruit want het nieuwe logo is een gestileerde versie van het logo dat Peugeot in de jaren 60 gebruikte.

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover, JaguarMercedes.

Vorig artikelDe 5 musts van Amsterdam
Volgend artikelWeekendje weg naar het Mullerthal in Luxemburg