Rijden

De geschiedenis van Renault

De geschiedenis van Renault start in 1898. Daarmee is het één van de oudste automerken. Een verhaal van grote successen maar ook serieuze tegenvallers.

02/11/2015
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Renault Geschiedenis Louis

Zelfgebouwd

In 1898 beslist de 21-jarige Louis Renault om kerstavond door te brengen met vrienden in de Rue de Helder in Parijs. Flamboyant, ingenieus en ondernemend, zo kun je Louis omschrijven. Hij verrast zijn vrienden door op te dagen in een zelfgebouwde auto die hij Type A Voiturette noemt. Een jaar later wordt het voertuig voor het eerst getoond op het tweede internationale autosalon van Parijs.

Montmartre overwonnen

Louis werkt samen met zijn broers Marcel en Fernand, die hem financieel helpen om zijn industriële plannen waar te maken. Louis Renault blijft verbazen. Hij rijdt onder grote belangstelling zonder problemen de Rue Lepic  (13% hellingsgraad) naar boven in Montmartre, wat hem prompt twaalf bestellingen oplevert. Broer Marcel van zijn kant is niet enkel financieel nuttig. Hij ontpopt zich als een succesvolle piloot en rijdt onder meer in de wegrace Parijs-Madrid van 1903. Competitie blijkt een uitstekend middel om de degelijkheid van de auto’s te demonstreren.

Renault Geschiedenis Marcel
Renault Geschiedenis Billancourt

Taxi’s van Renault

Reeds voor de Eerste Wereldoorlog kent Renault een enorm succes. De meeste gemotoriseerde taxi’s van Parijs, Londen en ook Tokyo komen van Renault. Billancourt in Parijs wordt de industriële thuishaven van het merk. De meest opmerkelijke locatie is ongetwijfeld Île Seguin, een eiland in de Seine waar tot 1992 auto’s worden gebouwd. De fabriek ging enkele jaren geleden tegen de vlakte.

Ook voor dames

Tussen de twee wereldoorlogen bouwt Renault een voor die tijd enorm gevarieerd gamma uit, met kleine, relatief betaalbare auto’s, middenklassers en topmodellen die vooral als taxi’s worden ingezet. Het autorijden ondergaat een voorzichtige democratisering. Renault wil van autorijden niet langer een loutere mannenzaak maken. Deze dame uit de late jaren twintig controleert het oliepeil.

Renault Geschiedenis Oliepijl
Renault Geschiedenis 4CV

Bombardementen

Louis Renault wordt verdacht van samenwerking met het nationalistische Vichy-regime tijdens WOII. Hij krijgt geen proces en sterft als een zieke man in 1946. De fabriek van Billancourt wordt tot tweemaal toe door de geallieerden gebombardeerd. Niets belet dat Renault tijdens de oorlog de 4CV ontwikkelt en in 1948 lanceert op het autosalon van Parijs. Ondertussen is op aansturen van Charles De Gaulle het bedrijf genationaliseerd tot La Régie Nationale des Usines Renault. Bij de 4CV steekt de motor achterin, net als bij de Caravelle-Floride (1959-1962).

Renault scoort

Als autobouwer wil Renault tonen dat het als een staatsbedrijf even succesvol kan zijn als een privéonderneming. De 4CV is een groot succes en wordt zelfs in Japan door Hino onder licentie gebouwd. In 1956 wordt de iets grotere Dauphine op de markt gebracht. Deze vierdeurs met motor achterin blijft in productie tot 1967. Meer dan twee miljoen exemplaren verlaten de montagelijnen. Het is ook de eerste Renault die onder handen wordt genomen door de legendarische tuner Amédée Gordini

Renault Geschiedenis Dauphine
Renault Geschiedenis Alpine

Rallysport

Renault is altijd bijzonder actief geweest in de autosport. Met zijn Gordini-modellen laat het zich vooral opmerken in de rallysport. Op het circuit engageert het zich onder meer in de 24 Uren van Le Mans met deze gestroomlijnde Alpine uit 1966. Alpine-Renault sportwagens zijn vanaf de late jaren zestig en in het begin van de jaren zeventig toonaangevend in de rallysport. Renault kan ook pronken met verschillende successen in de Formule 1, vooral in samenwerking met de constructeur Williams.

VAB-Wegenwacht

Renault is altijd sterk geweest in het op de markt brengen van betaalbare modellen. Legendarisch op dat gebied is de Renault 4, een concurrent van de Citroën 2CV. Bij de 4 steekt de motor vooraan en worden ook de voorwielen aangedreven. Hij pakt uit met een opmerkelijk veercomfort en is de eerste auto met een heuse laadklep in plaats van een klassiek kofferdeksel. De laadvloer is bovendien vlak en er is geen laaddrempel. De Renault 4 wordt jarenlang door de wegenwachters van VAB gebruikt.

Renault Geschiedenis VAB wegenwacht
Renault Geschiedenis 8 Gordini

Renault werkt aan zijn gamma

In de jaren zestig heeft Renault een gemengd gamma met enerzijds modellen waarbij de motor achterin steekt, zoals deze R8 die hier in Gordini-uitvoering deelneemt aan de Rally van Monte Carlo. Anderzijds lanceert Renault nieuwe modellen met voorwielaandrijving . De eerste in de rij is de R4; dan volgen de R6, de R16 en de R12.

Legendarische R16

We schrijven 1965 en Renault lanceert één van zijn meest legendarische modellen ooit: de R16. Deze middenklasser met voorwielaandrijving wordt ook wel eens ‘La DS des pauvres’ genoemd. Hij pakt uit met een uitstekend veercomfort, een voor die tijd uitstekende wegligging en bovenal een laadklep in plaats van een kofferklep. Schakelen gebeurt via een hendel op de stuurkolom. Er worden bijna twee miljoen exemplaren gebouwd. Het laatste exemplaar verlaat de montagelijn in 1980.

Renault Geschiedenis
Renault Geschiedenis 5

De Renault 5 komt als geroepen

De Renault 5 (1972) is de eerste auto met kunststofbumpers en groeit uit tot een enorm succes. Hij komt als geroepen, net bij het uitbreken van de oliecrisis. Technisch is hij nauw verwant met de Renault 4, maar er wordt ook een competitieversie (5 Turbo) met centraal geplaatste motor gelanceerd. In de rallysport neemt deze breedwielige sportieveling het vaandel over van de Alpine-Renault en de verschillende Gordini-modellen.

Eerste monovolume

De eerste Espace is een ontwerp van Matra, toen nog in handen van PSA (Peugeot-Citroën). Peugeot toont geen belangstelling voor het concept, verkoopt Matra aan Renault en ‘verliest’ daarmee de Espace aan zijn concurrent. De eerste Renault Espace is de eerste Europese monovolume. In het begin is het succes beperkt, maar dat verandert na de eerste productiejaren. De Espace groeit uit tot een begrip. Het model van vierde generatie kampt echter met problemen tijdens de eerste productiejaren. Die worden stelselmatig weggewerkt, maar de reputatie van het model is geschonden. In 2015 lanceert Renault een compleet nieuwe versie van de Espace.

Renault Geschiedenis Espace
Renault Geschiedenis Twingo

Moord en meer

In de jaren tachtig beleeft Renault een moeilijke periode. Zijn CEO Raymond Lévy wordt na een kidnapping vermoord. Renault moet noodgedwongen zijn Amerikaanse afdeling AMC verkopen. De overname van Skoda mislukt en het samensmelten met Volvo (1992) loopt af met een sisser. De historische fabriek van Billancourt gaat dicht in 1992. Gelukkig zijn er nog de producten. De Twingo (1992) bijvoorbeeld is innoverend door zijn design en zijn gunstige verhouding tussen buitenafmetingen en ruimte.

Collector’s item

Renault toont zich sterk in design. De Avantime is een kruising tussen een monovolume en een coupé. Hij is een nieuwe definitie van luxe volgens Renault. Hij wordt gebouwd door Matra maar is geen commercieel succes. Ondertussen is de Avantime wel uitgegroeid tot een collector’s item.

Renault Geschiedenis Avantime
Renault Geschiedenis Carlos Ghosn

Huwelijk Renault en Nissan

In de jaren negentig zet Renault zijn nationalisering door met als negatief gevolg de sluiting van Renault Vilvoorde (1997). Twee jaar later gaat de Franse autobouwer een succesvolle alliantie aan  met Nissan. Beide bedrijven delen aandelen en gaan ook technisch samenwerken onder de leiding van Carlos Ghosn. Er wordt beslist om samen te investeren in elektrische voertuigen. Het succes daarvan blijft voorlopig uit. Wel succesvol is de herlancering van Dacia, de overname van het Koreaanse Samsung en het Russische AvtoVaz, bij ons beter bekend als Lada.

Meest en minst succesvol

De meest succesvolle ‘grote‘ Renault ooit is de 25, die in 1984 wordt gelanceerd en waarvan bijna 800.000 exemplaren worden gebouwd. De opvolgers hebben nooit nog zo’n hoog productieaantal gehaald. Een absoluut commercieel dieptepunt wordt bereikt met de Vel Satis (2002). Later probeert Renault zijn kansen in de grotere middenklasse opnieuw aan te scherpen met de nieuwe Talisman.

Renault Geschiedenis Talisman

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief