controle aandrijfbatterijFoto's: Wim Kempenaers

Vergeet topsnelheid of cilinderinhoud. De nieuwe generatie elektrische auto’s heeft nog slechts één cijfer dat relevant lijkt: rijbereik. Dat is rechtstreeks evenredig met de batterijcapaciteit, maar vooral met de staat van de batterij. VAB biedt voortaan een objectieve diagnoseservice om de staat van de batterij te bepalen.

Vandaag maken vooral bedrijfswagenrijders de overstap naar elektrische voertuigen (EV). Particuliere kopers zijn amper goed voor 10% van de markt, omdat een nieuwe EV nog steeds niet in het mobiliteitsbudget van een gemiddeld gezin past. Binnen enkele jaren zal er wellicht een divers aanbod van jonge, gebruikte EV’s op de markt komen dat wél in het financiële bereik van gezinnen komt. Omdat de prestaties van een gebruikte batterij – net zoals bij een smartphone – dalen, is de scepsis nog groot bij tweedehandskopers. Om hen juist te informeren is een realistische kijk op de staat van de wagen én de batterij cruciaal. Al 35 jaar kan het VAB-Diagnosecentrum de aspirant-koper van een tweedehandswagen gemoedsrust geven door de wagen uitgebreid te diagnosticeren. De komst van elektrische auto’s verandert daar niets aan. VAB wil zijn pioniersrol bestendigen door deze dienstverlening ook aan te bieden voor elektrische auto’s.

Objectieve en betrouwbare testmethode

Hoe die test in z’n werk gaat? We rijden een Renault Zoë van de eerste generatie binnen in de garage van het VAB-Diagnosecentrum in Zwijndrecht. De compacte Fransman telt tien lentes en heeft zo’n 40.000 kilometer op de teller. Diagnosetechnicus Koen sluit de Aviloo-interface aan op de auto en kan zo de testprocedure volgen op het scherm van een smartphone. Het toestel oogst de data van de batterij en geeft al na enkele minuten een oordeel. Deze test is vooral interessant omdat hij elke batterij – ongeacht merk of model – op dezelfde manier meet en interpreteert. Autoconstructeurs geven ook een ‘state of health’ van de batterij, maar de manier waarop dat percentage wordt bepaald is bij elk merk anders, wat een objectieve vergelijking bemoeilijkt. Bovendien kan dat cijfer na een update plots weer veel beter zijn, wat de betrouwbaarheid beperkt. De Aviloo-flashtest analyseert informatie uit de batterij zelf, zoals de spanning en de temperatuur van de verschillende batterijcellen. De test houdt ook rekening met hoe de batterij in het verleden werd gebruikt, de laadroutine van de gebruiker dus.

Hoe presteert een batterij van 10 jaar?

Het verdict is verrassend goed, want de test geeft de Renault Zoë een score van 81%. Volgens diagnosetechnicus Koen moet je de degradatie van een batterij vooral zien in functie van het aantal laadcycli. Kalenderleeftijd speelt een kleinere rol. Een laadcyclus is het volledig opladen en leegrijden van de batterij. Wanneer je een batterij drie keer voor een derde bijlaadt, komt dat overeen met één laadcyclus. Het resultaat is alvast bemoedigend en het ontkracht de doemscenario’s dat een autobatterij na de garantieperiode van meestal zeven of acht jaar onbruikbaar zou zijn.

Laat de staat van je aandrijfbatterij controleren

Sta je op het punt om een tweedehands elektrische wagen te kopen en wil je achterhalen hoe gezond de batterij nog is? Of wil je als eigenaar van een elektrische auto weleens weten of je batterij nog in topvorm is? In het VAB-Diagnosecentrum in Zwijndrecht kun je nu ook als particulier een gezondheidsonderzoek van de hoogvoltbatterij laten uitvoeren. Je hebt de keuze tussen een flashtest (€ 69) en een premiumtest (€ 99). De eerste is wat korter, maar geeft een goede indicatie over de staat van de batterij. Bij de premiumtest gaan we wat meer in de diepte en krijg je een uitgebreider rapport. Je kunt de modules boeken via vab.be/diagnosecentrum.

Vorig artikelVauxhall Cresta, een Engelsman uit Antwerpen
Volgend artikelDe geschiedenis van Seat