Rijden

De geschiedenis van Volkswagen

De geschiedenis van Volkswagen start bij de fameuze Kever. Die ene auto maakte van het Duitse merk meteen een wereldspeler. En dan was de Golf nog niet eens geboren.

01/03/2015
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email
Volkswagen Kever

Zegeltjes sparen

De oorspronkelijke Kever, zoals hij in de verre jaren dertig vorm krijgt, is het werk van Ferdinand Porsche, die zijn creatie omschrijft als ‘Ein Auto für Jedermann’ of ‘een auto voor iedereen’. Hij klopt aan bij Zündapp en NSU maar geen van beide constructeurs toont veel enthousiasme. Uiteindelijk wordt de luchtgekoelde auto van Porsche een realiteit door het Nazi-regime, dat de vierwieler omdoopt tot de KdF-wagen. De auto past in het ‘Kraft durch Fraude’-programma, waarbij mensen door het sparen van zegeltjes een auto kunnen kopen.

Volkswagen is Wolfsburg

De plannen zijn groots. Er komt een gigantische fabriek in Nedersaksen. Daarrond ontstaat de stad Wolfsburg, genaamd naar een burcht in de omgeving. Door het uitbreken van WOII draait het hele KdF-project echter uit op niets. In de jaren dertig verlaat slechts een honderdtwintigtal Kevers de montagelijn. De ware serieproductie gaat pas van start in 1945 en dan nog wel onder de leiding van de Britse majoor Ivan Hirst. Volkswagen is geboren – of liever herboren. In Europa blijft de Kever in productie tot in 1978.

Volkswagen Kever productie
Volkswagen Kever Mexico

Kever wordt hippiewagen

De Kever verovert de wereld. Tijdens de jaren zestig groeit hij in de VS uit tot een rijdend symbool van de hippiecultuur. De Kever wordt niet enkel in Duitsland geproduceerd. D’Ieteren bouwt hem in Vorst en Volkswagen start productie-eenheden in onder meer Brazilië en Mexico, waar in 2003 het laatste exemplaar van de montagelijn rolt. In al die jaren zijn wereldwijd maar liefst 21.529.464 exemplaren geproduceerd.

En nog meer hippies

Na WO II was er een tekort aan transportmiddelen om de Europese economie er weer bovenop te helpen. De toekomstige Nederlandse VW-importeur Ben Pon trok naar Wolfsburg en stelde voor om op basis van de Kever een bestelwagen te bouwen. Hij maakte een vluchtige schets van wat later de Volkswagen Transporter zou worden. De eerste Transporter rolde in 1950 van de montagelijn. Als bestelwagen met geblindeerde flanken was hij de lieveling van bakkers en beenhouwers. Bij het grote publiek maakte hij furore als kampeerauto. Het kampeer- of hippiebusje stond symbool voor vrijheid.

Volkswagen T2
Volkswagen Brasilia

Opvolger voor de Kever

Vanaf halfweg de jaren zestig is Volkswagen koortsachtig op zoek naar een opvolger voor de Kever, want ondanks het aanhoudend verkoopsucces wordt duidelijk dat de auto verouderd raakt. Er worden verschillende ‘moderne’ modellen op basis van de Kever ontwikkeld en op de markt gebracht. We denken daarbij aan de 1500, de 1600 TL en de 411, maar een volwaardige opvolger voor de Kever laat op zich wachten. Eén voorstel is de Type 321, die uiteindelijk in Brazilië wordt gebouwd onder de passende typering Brasilia en net als de Kever een luchtgekoelde boxermotor achterin heeft.

Debuut Volkswagen Golf

Uiteindelijk laat Volkswagen het concept van een achterin gemonteerde luchtgekoelde motor varen en kiest in navolging van de toen technisch toonaangevende Fiat 128 voor een vooraan dwars opgestelde en vloeistofgekoelde motor, waarbij de versnellingsbak naast de motor komt en de voorwielen aandrijft. De viercilinder van de eerste Golf is een doorontwikkeling van de motor die in de NSU 1000 en NSU 1200 wordt gebruikt. De Golf debuteert in 1974 en is leverbaar in een reeks opvallende kleuren als gifgroen en citroengeel.

Volkswagen Golf
Volkswagen Golf oud en nieuw

Energiecrisis is welkom geschenk

De eerste Golf komt op het moment dat de eerste energiecrisis uitbreekt. Met zijn zuinige, moderne benzinemotor biedt hij een passend antwoord. In de jaren zeventig blijven de brandstofprijzen stijgen. Volkswagen dient van repliek met de Golf D (1976), de eerste auto met een compacte snel draaiende dieselmotor. De Golf ligt ook aan de basis van een nieuwe generatie sportieve auto’s. De allereerste GTI (1976) begint als een spielerei van enkele enthousiaste ingenieurs maar ondertussen weten we dat de GTI tot vandaag de referentie is bij de compacte sportieve berlines.

Volkswagen als trendsetter

In 1979 bevestigt de Golf zijn rol als trendsetter met de introductie van de cabrio. Deze open vierzitter wordt gekenmerkt door een rolbeugel, die voor een extra versteviging van het koetswerk zorgt en de inzittenden moet beschermen bij een eventuele koprol. De Golf Cabrio blijft maar liefst veertien jaar in zijn oorspronkelijke vormgeving in productie. Het concept krijgt navolging bij Ford en Opel, met cabrioversies van respectievelijk de Escort en de Kadett.

Volkswagen Golf Cabrio
Volkswagen Golf Country

Golf Country

In 1986 zorgt Volkswagen weer voor een primeur. De Syncro is de eerste op de vier wielen aangedreven Golf. Het aandrijfsysteem wordt ook gebruikt in de Country, die zich laat opmerken door de verhoogde ophanging, de stevige bumperpartijen, de carterbescherming en niet in het minst door het reservewiel dat achteraan op het koetswerk is gemonteerd. De Golf Country is zijn tijd ver vooruit en komt op een moment dat SUV’s nog lang niet zo populair zijn als nu.

Eerste VAB-Gezinswagen van het Jaar

Volkswagen was de eerste constructeur die de titel ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ in de wacht kon slepen. Toen deze wedstrijd voor de eerste keer georganiseerd werd in 1987 behaalde de Jetta het hoogst aantal punten. Gezinnen hielden  vooral van de ruimte die de immense koffer kon bieden. De winnende auto was een knalrode benzineversie die je kon kopen voor 442.200 Belgische Frank.

Volkswagen Jetta
Volkswagen New Beetle cabrio

Nieuwe Beetle

De Kever blijft inspireren. Getuige daarvan de New Beetle uit 1998. Van deze ‘New Beetle’, die op het onderstel van een Golf is gebaseerd en in Mexico wordt geproduceerd, verwacht iedereen dat het succes hem toelacht. Dat draait anders uit. Hij blijft wel 12 jaar in productie maar in die tijd vinden wereldwijd slechts iets meer dan 1,2 miljoen exemplaren een klant. Dat lijkt veel, maar het is slechts een fractie van het productieaantal dat de oorspronkelijke Kever liet optekenen.

Kever fans

De Kever maar ook de New Beetle creëren een fanatieke aanhang. In Berlijn is er de ‘Bug Parade’. Ook in Brussel vindt een gelijkaardig evenement plaats. Jaarlijks verzamelen nog honderden liefhebbers van de beide Volkswagens aan AutoWorld voor de ‘Love Bugs Parade’, met als eindbestemming het Atomium.

Volkswagen bug parade
Volkswagen Golf GTI

Volksfeest voor de Golf

Ook de Golf kent een grote aanhang, met als belangrijkste ontmoetingsplaats het ‘Wörthersee Treffen’, dat sinds 1982 jaarlijks vlak voor Hemelvaart plaatsvindt aan de oevers van de Wörthersee in Oostenrijk. Oorspronkelijk was het een GTI-treffen, maar ondertussen is het uitgegroeid tot een heus volksfeest, dat meer dan 200.000 bezoekers trekt. Volkswagen is hoofdsponsor en maakt er een erezaak van om telkens minstens één speciale Golf te tonen tijdens het gebeuren.

Zeven generaties Golf

De zeven generaties van de Golf op een rij. De actuele versie bestaat als een drie- en vijfdeurs, een break (Variant) en de Sportsvan met een verhoogde daklijn. Van de Golf is ook een klassiek ‘koffermodel’ afgeleid, de Jetta.

Volkwagen Golf 7 generaties
Volkswagen e-Golf

Bestverkochte auto

Na meer dan veertig jaar en ruim dertig miljoen exemplaren is de Golf voor velen nog altijd de referentie in zijn segment. Hij is de bestverkochte auto van België en Europa. De Golf is bovendien verkrijgbaar met een recordaantal aandrijfsystemen. Eén daarvan is een volledig elektrische aandrijflijn, zoals in de e-Golf, die titeldrager was van de ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ in 2015.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief