Hyundai Pony

De geschiedenis van Hyundai begint nadat in 1947 in het onrustige en verscheurde Korea de Hyundai Engineering & Construction Company wordt opgericht. Eerst bouwt het schepen pas later zijn auto’s aan de beurt.

Hyundai bouwt Ford

Hyundai assembleert Fords

Hyundai kent vooral in de late jaren zestig een spectaculaire groei met onder meer de oprichting van de Hyundai Motor Company. De Koreaanse autobouwer assembleert eerst Ford-modellen. De eerste auto die van de montagelijn loopt, is de Europese  Ford Cortina.

De eerste Hyundai: Pony

De Hyundai Motor Company trekt heel wat Europese, en dan vooral Britse, managers en ingenieurs aan. Eén daarvan is George Turnbull, die eerder aan het hoofd stond van British Leyland. Het is onder zijn supervisie dat de eerste Hyundai wordt ontwikkeld. De typebenaming is Pony. Dat deze compacte middenklasser qua concept en zelfs uiterlijk veel lijkt op de Morris Marina van British Leyland is dan ook geen toeval. Het koetswerk werd getekend door de Italiaan Giorgio Giugiaro.

Hyundai Pony
België produceert Hyundai Pony

België schrijft geschiedenis

De Pony wordt in 1974 voor het eerst op het autosalon van Turijn getoond en een jaar later officieel gelanceerd. De eerste exemplaren worden uiteraard in Zuid-Korea verkocht. De eerste exportmarkt is Ecuador (1976) en kort daarna (1978) is België als eerste Europese land aan de beurt. Tot de dag van vandaag is de Belgische importeur Moorkens. Met de opstart van de productie in het Koreaanse Ulsan wordt de Pony een industrieel wonder.

Samenwerking met Mitsubishi

Voor de mechaniek doet Hyundai een beroep op Mitsubishi. Bij sommige modellen, zoals de Galloper, is de link duidelijk zichtbaar. Deze 4×4 kan zijn verwantschap met de Mitsubishi Pajero nauwelijks verbergen.

Mitsubishi helpt Hyundai
Hyundai Sonata Noord-Amerika

Succes in Noord-Amerika

Hyundai zet alle zeilen bij om een volledig gamma uit bouwen. De Pony blijft lange tijd het sleutelmodel, maar in 1985 komt daar de Hyundai Sonata bij. Deze ruime middenklasser kent maar weinig succes in België en Europa. In de VS en Canada daarentegen weet Hyundai zich met de Sonata waar te maken als een vaste speler op de markt. De huidige Sonata is de best verkochte Hyundai in Noord-Amerika, maar in onze contreien is hij ondertussen vervangen door de speciaal voor Europa ontworpen i40.

Hyundai’s eerste coupé

In 1990 wil Hyundai zijn imago opkrikken met de Scoupe, een coupé met onder de motorkap een 1.5-liter benzine van Mitsubishi-oorsprong. Schakelen doe je met een nukkige vijfbak. In de VS en Canada is vooral de versie met automaat populair als een betaalbaar alternatief de Toyota Corolla en Honda Civic Coupé.

Eerste coupé Hyundai
Excel van Hyundai

Weg Pony, hallo Excel & Lantra

In de jaren negentig verruimt Hyundai zijn gamma middenklassers met de Excel (foto) en de Lantra. De Pony verdwijnt uit het gamma omdat hij doorheen de geschiedenis een kwalijke reputatie qua roestbestendigheid, of liever het ontbreken ervan, heeft opgebouwd.

Diesel voor Europa en overname Kia

Hyundai wil zijn positie in Europa versterken, maar heeft geen dieselversies, wat toch essentieel is. De Lantra wordt, speciaal voor Europa, verkrijgbaar met een 1.9-liter PSA diesel. Bij Hyundai beseffen ze dat er meer nodig is. De producten moeten rijdynamisch beter en het design moet drastisch evolueren. Hyundai wordt echter voor een nog grotere uitdaging geplaatst. In 1998 neemt het Kia over. In 2000 neemt Daimler-Benz een participatie in Hyundai, maar de samenwerking loopt uit op een sisser.

Diesel Hyundai Lantra
Eerste SUV Hyundai

De eerste SUV van Hyundai

Om zijn Europese positie te versterken, wordt het plan opgevat om een designstudio te openen in Duitsland. Een model dat zeker voor een verandering in de geschiedenis zorgt, is de Santa Fe. De timing is perfect, want SUV’s worden populair. De Santa Fe is kwalitatief sterk, zowel qua afwerking als qua rijdynamiek.

Hyundai doet aan rally

Na de Santa Fe volgen nog andere succesmodellen, zoals de Getz (de voorganger van de i20) en de i30. Hyundai engageert zich volop in de rallysport, wat niet enkel voor naambekendheid zorgt, maar het merk ook een dynamischere uitstraling geeft.

Rally Hyundai
Succesvolle SUV's Hyundai

Succesvolle SUV’s

Eén van de succesvolste modellen is de Tucson, een compacte SUV, die later wordt opgevolgd door de ix35, de best verkochte Hyundai in België. Ondertussen heeft Hyundai opnieuw de Tucson gelanceerd, die op zijn beurt dan weer de ix35 opvolgt. Met deze nieuwe Tucson laat Hyundai blijken dat het naar een premiumimago streeft.

Hyundai schrijft geschiedenis met brandstofcel

Hyundai start in de late jaren tachtig met de ontwikkeling van de brandstofcel, waarmee via waterstof elektriciteit aan boord van de auto wordt opgewekt. De constructeur verrast vriend en vijand door in 2014-2015 als eerste een brandstofcelauto op de markt te brengen.

Hyundai Fuel Cell
Luxemerk van Hyundai

Hyundai lanceert luxemerk

De ambities blijven groot. Hyundai kondigt aan om een luxemerk te lanceren onder het label Genesis. Daarvoor wordt  Luc Donckerwolke aangenomen. De Belgische designer laat daarvoor zelfs zijn job bij Bentley varen.

Alternatieve aandrijving

Hyundai introduceerde op het salon van Genève de Ioniq, die verkrijgbaar zal zijn met drie alternatieve aandrijfvormen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride.

Alternatieve aandrijving Hyundai

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land RoverJaguarMercedes.

Vorig artikelIn Vervoering: Opel Kapitän
Volgend artikel10 fijne stops in Ronse