BMW 1500-1800

De geschiedenis van BMW telt ondertussen meer dan honderd lentes. Een historiek van vallen maar vooral opstaan.

BMW Geschiedenis 100 jaar

Het logo van BMW

Ooit afgevraagd waar het blauw-witte logo van BMW naar verwijst? Naar de propeller van een vliegtuigmotor. Precies één eeuw geleden ontstaat het Beierse bedrijf als een doorstart van Rapp Motorenwerke, gespecialiseerd in de bouw van vliegtuigmotoren. BMW staat voor Bayerische Motoren Werke.

BMW Dixi

In 1928 neemt BMW de constructeur Dixi uit Eisenach over, waar onder licentie de Engelse Austin Seven wordt gebouwd. Het populaire vierwielertje wordt omgedoopt tot de BMW Dixi, meteen de eerste auto die het BMW-embleem draagt. Met de Tweede Wereldoorlog valt Eisenach onder Russische invloedssfeer. Na een juridisch kluwen dat in het voordeel van BMW uitdraait, krijgen de auto’s die er vanaf 1952 onder staatscontrole van de DDR van de montagelijn lopen de merknaam EMW, Eisenacher Motoren Werk. Later worden er Wartburgs gebouwd.

BMW Geschiedenis Dixi
BMW Geschiedenis 501

Riante wagens

Vanaf de jaren dertig gaat BMW zich toespitsen op het bouwen van riante limousines en sportwagens, waaronder de 328. Na de Tweede Wereldoorlog wordt deze strategie verdergezet met onder meer deze 501 uit 1953. Onder de motorkap steekt een V8-motor.

De mooiste BMW

Autoliefhebbers zijn het erover eens: de 507, die in 1955 tijdens het autosalon van Frankfurt wordt onthuld, is één van de mooiste BMW’s aller tijden. Deze laag gebouwde roadster is een ontwerp van Albrecht Graf von Goertz. De 507 dient als muze voor de zeldzame en peperdure Z8, die vanaf 2000 in beperkte aantallen wordt geproduceerd.

BMW Geschiedenis 507
BMW Geschiedenis Isetta

Bubble car

In de jaren vijftig bouwt BMW schitterende auto’s die echter door hun hoge kostprijs niet erg goed in de markt liggen. De constructeur komt op de rand van het faillissement te staan. In een poging het tij te doen keren, wordt beslist om kleine, betaalbare auto’s uit te brengen. BMW bespaart tijd en kosten door onder licentie de Isetta te produceren, een ontwerp van het Italiaanse Iso Autoveicoli S.p.A. In- en uitstappen verloopt via de deur vooraan in het koetswerk. Een ééncilinder afkomstig van een BMW-motorfiets drijft de ‘bubble car’ aan.

Betaalbaar

In de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig is er in Europa een grote vraag naar betaalbare auto’s. BMW speelt daar handig op in met de 700, die in 1959 wordt uitgebracht. De luchtgekoelde tweecilinder, die achterin steekt, is afkomstig van de motorfietsafdeling. Het koetswerk met zijn discrete staartvinnen is een ontwerp van het Italiaanse designhuis Michelotti. De 700 is verkrijgbaar als sedan en coupé.

BMW Geschiedenis 700
BMW Geschiedenis 1500 1800

Het kanteljaar van BMW

1959 is een kanteljaar in de geschiedenis van BMW. In dat jaar wordt niet enkel de 700 geïntroduceerd, maar wordt het bedrijf ook overgenomen door de familie Quandt. De nieuwe eigenaars ontplooien een strategisch plan dat BMW weer definitief op de kaart moet plaatsen. Een cruciale schakel daarin is de BMW 1500 ‘Neue Klasse’ uit 1961. Deze sportief getinte gezinsberline, waarvan later nog krachtigere versies volgen, kent een enorm succes.

02-reeks

Door het succes van de 1500 maakt BMW voor het eerst sinds decennia weer winst. De wederopstanding van het merk uit München is een feit. Dat is zeker het geval na de lancering van de 02-reeks in 1966. Deze tweedeurs blijft in productie tot 1977. Er volgt ook een cabrio met rolbeugel en een Touring, een driedeursversie.

BMW Geschiedenis 2002
BMW Geschiedenis 2002 turbo

Turbo

De ultieme versie in de 02-reeks is deze 2002 Turbo, die in 1974 op de markt verschijnt. Het is een van de eerste productieauto’s die van een turbo is voorzien. De tweelitermotor tekent voor 170 pk, wat ongemeen veel is in die tijd. Deze tweedeurs is nu een collector’s item, herkenbaar aan zijn typische spatbordverbreders en voorspoiler.

Zeldzame BMW

BMW heeft een traditie in sportief getinte auto’s, maar rasechte sportwagens van het merk zijn dan weer een zeldzaamheid. Deze M1 uit 1978 is ontworpen door de Italiaan Giugiaro. Onder het lage koetswerk steekt een centraal gemonteerde zescilinder die 277 pk’s naar de achterwielen versluist. De auto zou oorspronkelijk in onderaanneming door Lamborghini worden gebouwd, maar daar komt niets van in huis. BMW laat de M1 noodgedwongen bij Bauer monteren.

BMW Geschiedenis M1
BMW Geschiedenis Z1

Opmerkelijk

Eén van de meest opmerkelijke BMW’s ooit is ongetwijfeld deze Z1. Deze open tweezitter gebruikt mechanische componenten van de 3-Reeks, maar zijn knap getekend koetswerk bestaat volledig uit kunststof panelen die op een metalen basisstructuur zijn gemonteerd. Uniek zijn de portieren die niet scharnieren maar verticaal naar beneden schuiven in de hoge dorpels.

Palmares

Iconische modellen, daar zijn ze sterk in bij BMW. De allereerste M3 verdient een ereplaats in de galerij van klassiekers. Hij is gebaseerd op de E30 of de 3-Reeks van de tweede generatie. Onder de motorkap steekt een gillende viercilinder. De M3 rijdt zowel op het circuit als in rally’s een indrukwekkend palmares bijeen. Zo eindigt hij vier keer als eerste over de eindmeet van de 24 Uur van Francorchamps.

BMW Geschiedenis M3
BMW Geschiedenis Z3

Het rariteitencabinet van BMW

De BMW Z3 Coupé hoort thuis in het rariteitencabinet van BMW. Typisch is zijn gedrongen driedeurs koetswerk, dat herinneringen oproept aan de 328 Mille Miglia Coupé uit 1940. Deze moderne versie ziet het licht in 1998 en is enkel verkrijgbaar met een zescilinder. Eén daarvan is een M-motor.

Toekomst

BMW schuwt de toekomst niet, integendeel. Met deze i3 snijdt de constructeur een nieuw hoofdstuk aan. De i3 wordt elektrisch aangedreven en om het gewicht te beperken worden met koolstof versterkte panelen gebruikt. In 2014 krijgt hij de titel ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ in de categorie van de elektrische auto’s.

BMW Geschiedenis I3
BMW Geschiedenis volgende 100 jaar

Honderd kaarsjes voor BMW

Na honderd jaar is BMW uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende autoconstructeurs. In zijn portefeuille heeft het bedrijf ondertussen ook merken als Mini en Rolls-Royce. Naar aanleiding van zijn eeuwfeest stelde BMW 3 conceptauto’s voor, die elk verwijzen naar de komende honderd jaar.

Lees nog meer historieken

Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Ford, Hyundai, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover, JaguarMercedes.

Vorig artikelDe regels voor elektrische fietsen
Volgend artikelDit moet je weten over winterbanden en sneeuwkettingen