Toyota PriusFoto's: Jeroen Peeters

De Toyota Prius was altijd al technisch vernuftig én zuinig. Nu is heeft hij eindelijk ook een apart maar appetijtelijk staalkleed. En de rijkwaliteiten? Die ontdekten we tijdens een testrit.  

Het oog wil ook wat

De Toyota Prius is altijd een ingenieursauto geweest waarbij de klemtoon lag op efficiëntie, want de ontwikkelaars wilden zoveel mogelijk kilometers puren uit één liter benzine. Dat merkte je aan de zuinige hybride aandrijflijn, maar ook aan de vormgeving waarbij aerodynamica overduidelijk primeerde op de esthetische waarde. De vorige Prius was al een stap in de goede richting, maar het kostte Toyota uiteindelijk vijf generaties om een uitgekiende stroomlijn te verzoenen met een aantrekkelijke verschijning. Daar zijn ze nu écht wel in geslaagd.

Het kostte Toyota vijf generaties om een uitgekiende stroomlijn te verzoenen met een aantrekkelijke verschijning.

Plug-in hybride

Onder de motorkap van de Toyota Prius zit een nieuwe hybride aandrijflijn waarvan de batterij – in tegenstelling tot de meeste Toyota-hybrides – ook aan de stekker kan. Op onze markt wordt enkel de plug-in hybride verkocht, op andere markten is eveneens een klassieke full-hybrid beschikbaar. Met een volgeladen batterij kom je zo’n 50 kilometer ver. Ook met een lege batterij blijft de Prius zuinig met een gemiddelde van 3,5 l/100 km. Ondanks die muizendorst levert de nieuwste Prius stevige prestaties dankzij het systeemvermogen van 223 pk. Vooral de elektromotor werd krachtiger, waardoor de wagen heel koppelrijk aanvoelt. In tegenstelling tot zijn voorgangers gaat de benzinemotor niet meteen doordrammen wanneer je normaal tot vlot versnelt.

Beetje krap

Het interieur betaalt de prijs van de efficiënte vormgeving, want bij het instappen moet de bestuurder opletten om het hoofd niet te stoten aan de voorruitstijl. Ook achteraan is de hoofdruimte krap omwille van de aflopende daklijn. De beenruimte volstaat wel, maar de achterbank is vrij smal. Als bestuurder geniet je een prima zithouding waarbij je het digitale dashboard gemakkelijk ziet over het lage stuur. Het onderstel en de stuurinrichting reageren vrij dynamisch en zijn op maat van het forse vermogen. Enige domper op de rijpret zijn de elektronische rijhulpsystemen die je op weinig diplomatische wijze tot de orde roepen.

  • Toyota Prius
TESTWAGEN
hybride aandrijving op de vooras, 164 kW/223 pk
TESTVERBRUIK
3,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
16 g/km
BUDGET
  • basisprijs/testmodel: € 48.870
  • BIV: € 53
  • verkeersbelasting: € 242,84
PLUS
  • Dynamisch rijgedrag
  • Muizendorst
  • Aantrekkelijk koetswerk
MIN
  • Beperkte interieurruimte door de vorm
  • Opdringerige rijhulpsystemen

Ook getest

Toyta Aygo XToyota YarisToyota Yaris CrossToyota Corolla, Toyota Corolla Cross, Toyota C-HRToyota RAV4

Leestip

Wist je dat de oprichter van Toyota eigenlijk Toyoda heet, met een ‘d’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Toyota. Of droom weg bij de oude Toyota Crown van Guy die op het eerste schip van Toyota naar Europa stond.

Vorig artikelOntdek de verborgen schoonheid van het Scheldeland
Volgend artikel72u in Menorca: onze tips op het kleinste Balearische eiland