Suzuki Baleno Rijden

Autotest: Suzuki Baleno

Buiten de Swift en de Vitara heeft Suzuki weinig pottenbrekers in huis. Met de Baleno doen de Japanners een poging om het segment van de stadsauto’s aan te vallen.

13/09/2016
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Suzuki Baleno

Vormgeving

Na veertien jaar haalt Suzuki de oude typebenaming Baleno weer van onder het stof maar dan wel voor een gloednieuwe vijfdeurs die net geen vier meter meet. De nieuwkomer positioneert zich boven de Swift in het Suzuki-gamma en hij is een rechtstreekse concurrent voor de Clio’s, de Polo’s en de Fiesta’s van deze wereld. Suzuki wil niet langer een underdog-rol spelen want het autootje staat op een nooit eerder gebruikt onderstel, krijgt vernieuwende motorisaties, een keurige uitrusting en bovenal een aantrekkelijk prijskaartje. Het design is niet wereldschokkend, maar oogt toch fris.

Interieur

Ondanks zijn beperkte buitenafmetingen biedt de Suzuki Baleno voldoende binnenruimte. Het interieur geeft echter een sobere indruk met veel harde plastics.  De koffer heeft, zeker voor een auto uit deze categorie, een aanzienlijk volume van 355 liter.

Rijgedrag

De vering is inschikkelijker dan die van zijn concurrenten en de klemtoon ligt duidelijk meer op comfort dan pure dynamiek.  De besturing voelt nauwkeurig aan maar is onvoldoende zelf centrerend.  Onder de motorkap steekt een gloednieuwe 1.0 Boosterjet benzinemotor die 112 pk levert. Door het lage gewicht zorgt die voor pittige prestaties. Vanaf 1.500 opm reageert deze driecilinder met turbo erg soepel zodat je vroeg kan opschakelen, wat het verbruik beperkt.

  • Suzuki Baleno
TESTWAGEN1.0 benzine (manueel), 112 pk
TESTVERBRUIK5,3/100 km
BUDGETbasisprijs: € 17.599
BIV: € 84,79
verkeersbelasting: € 113,48
CO2-EMISSIE103 g/km
PLUS
  • basisprijs
  • rijcomfort
  • soepele en zuinige benzinemotor
  • ruim interieur en grote koffer
MIN
  • sober interieur met harde plastics
  • extra veiligheidsuitrusting enkel op GLX

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief