Renault Espace

De Renault Espace is terug van weggeweest en het is een kind van zijn tijd. Niet langer een monovolume dus, maar een luxueuze en ruime SUV.

Compacter dan voorganger

Toegegeven, grote SUV’s maken niet altijd een goede beurt om hun massa en proporties, maar deze nieuweling is compacter en lichter dan zijn voorganger. De basics bleven evenwel behouden, want het interieur biedt andermaal plek aan zeven inzittenden en voor die twee extra zitjes hoef je niet langer bij te betalen. Al bestaat er ook een versie met vijf zitplaatsen en extra laadruimte. Om de interieurruimte optimaal te benutten, verschuift de tweede zetelrij over een rail en klappen de zitjes achteraan in de koffervloer wanneer ze niet worden benut.

Zuinig voor een SUV

Onder de motorkap van deze Renault Espace zit de zelfladende hybride E-Tech motor. Dat is een combinatie van een 1.2 liter driecilinder benzinemotor (130 pk) met twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 200 pk en 230 Nm aan motorkoppel. Tijdens onze testrit nam de ruime Renault genoegen met 6 liter benzine per 100 kilometer, en wie langere afstanden aan een constante snelheid rijdt, zal met nog minder brandstof toekomen.

Als SUV is de Renault Espace vooral aantrekkelijk voor particulieren die op zoek zijn naar veel ruimte en comfort.

Verfijnd rijcomfort

De Renault Espace biedt een bijzonder verfijnd rijcomfort, met dank aan de uitstekende geluidsisolatie en de prima stoelen die ook gedurende lange ritten voldoende ondersteuning bieden. De multilink achteras en de meesturende achterwielen (4Control) die de Franse constructeur vanaf het tweede afwerkingsniveau monteert, zijn een aanrader. Deze setup zorgt niet enkel voor een inspirerend stuurgedrag, maar tevens voor een kleinere draaicirkel bij parkeermanoeuvres. Renault levert vandaag enkel een hybride motorisatie, de klassieke benzine- en dieselmotor vallen af. Dat maakt deze SUV vooral aantrekkelijk voor particulieren die op zoek zijn naar veel ruimte en comfort. Een volledig elektrische versie staat niet op de planning. De basisprijs van 43.900 euro is pittig, maar marktconform en de nieuweling is zelfs goedkoper dan zijn voorganger.

  • Renault Espace
TESTWAGEN
hybride aandrijving op de vooras, 147 kW/200 pk
TESTVERBRUIK
5,7 l/100 km
CO₂-EMISSIE
104 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 43.900
  • BIV: € 82,40
  • verkeersbelasting: € 164,98
PLUS
  • Erg zuinige hybride
  • Geen laadinfrastructuur nodig
  • Comfortabel en pittig stuurgedrag (indien 4Control)
MIN
  • Geen klassieke verbrandingsmotoren meer
  • Geen EV-versie

Ook getest

Renault ClioRenault Mégane e-TechRenault ScénicRenault CapturRenault Kangoo, Renault Austral

Leestip

Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.

Vorig artikelOp ‘pelgrimstocht’ door Galicië
Volgend artikelHoe ga je het snelst van Sint-Niklaas naar Antwerpen?