SsangYong heeft niet meteen de reputatie om de mooiste auto’s te bouwen. Met de SsangYong Tivoli willen de Koreanen daar verandering in brengen.
Vormgeving
Deze compacte SUV pakt uit met een knap design. Typerend voor de SsangYong Tivoli zijn de geaccentueerde wielkasten, het slank getekende koelrooster en de expressieve koplampen met standaardleds voor de dagrijlichten.
Interieur
Zowel de bestuurder als de passagiers zit relatief hoog. Er werd gekozen voor degelijk materiaal, SsangYong spreekt van ‘premium’, maar dat is misschien wat overdreven. Het instrumentenbord is overzichtelijk, en de bediening van de knoppen, hendels en het centraal gemonteerd aanraakscherm is niet al te moeilijk. Handig zijn de vele opbergvakjes en de grote koffer. Ook over de uitzonderlijke beenruimte achterin zijn we enthousiast, al is de achterbank vrij hard.
Rijgedrag
Wij reden met de SsangYong Tivoli benzine met 128 pk in combinatie met een optionele zestrapsautomaat. De motor is bijzonder pittig en reageert alert op veranderende gasdosering. Ook de automaat reageert snel en snedig eens de normale bedrijfstemperatuur is bereikt. De ophanging is strak afgesteld, maar voelt niet oncomfortabel aan. De remklauwen bijten zich met overgave vast in de schijven en het sturen voelt precies aan. De bekrachtiging kan in drie verschillende modi worden ingesteld, maar de standaardstand vinden wij de aangenaamste.
TESTWAGEN |
1.6 4×2 (benzine), 128 pk |
TESTVERBRUIK |
7,4 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
154 g/km (automaat: 167 g/km) |
BUDGET |
basisprijs: € 14.990 (automaat: € 16.690) BIV: € 546,35 verkeersbelasting: € 254,74 |
PLUS |
|
MIN |
|