De geschiedenis van Ford begint in 1908. Naast één van de meest verkochte auto’s allertijden, de Model T, lanceerde Henry Ford ook het bandwerk en de 8 urenweek.

Revolutie
Aan de basis van de Ford Motor Company ligt de Amerikaan Henry Ford. Hij is geboren in 1863. Zijn grootouders langs vaders kant zijn van Ierse afkomst, zijn moeder is de dochter van Belgische immigranten. In 1896 bouwt hij zijn eerste auto, de Quadricycle. Ford ligt trouwens ook aan de basis van het bandwerk. Daarmee kunnen de productiekosten worden gedrukt en slaagt Ford erin om zijn werknemers in het begin van de vorige eeuw 5 dollar per dag te betalen, het dubbele van het toen gangbare tarief in de industrie. Henry Ford introduceert tegelijk de 8 urenweek. Hij heeft echter ook een controversionele kant. Ford komt openlijk uit voor zijn antisemitische opvattingen; iets wat hij later afzweert.
Eerste succes van Ford
Na twee mislukte pogingen om zijn eigen bedrijf op de rails te zetten, slaagt Henry Ford er uiteindelijk in om de Ford Motor Company op te starten. Legendarisch is de Model T, die voor het eerst in 1908 wordt gelanceerd. Deze rudimentaire auto is een enorm commercieel succes. Uiteindelijk worden er meer dan 15 miljoen exemplaren van gebouwd. De Model T, die tot 1927 in productie blijft, heeft veel betekend voor het bandwerk en speelt daarmee een belangrijke rol in de industriële geschiedenis.


Ford breidt uit
Ford is een Amerikaans bedrijf, maar het duurt niet lang vooraleer er verschillende filialen in onder meer Europa worden opgericht. Eén daarvan is de Ford Motor Werke AG, die vooral na de Tweede Wereldoorlog een eigen modellengamma met de typering Taunus ontwikkelt. In 1952 verschijnt de populaire Taunus 12M. Hij wordt gekenmerkt door de wereldbol vooraan op de auto en krijgt in België de bijnaam ‘banaan’.
Anglia
In Engeland ontwikkelt Ford een eigen gamma. Eén van de populairste modellen is de Anglia, die voor het eerst in 1939 wordt geïntroduceerd en lange tijd de goedkoopste auto ter wereld is. De meest opmerkelijke Anglia is echter het model van de vierde generatie, dat in 1959 op de markt verschijnt. De styling is duidelijk Amerikaans geïnspireerd. Kenmerkend is de gekantelde achterruit. In recentere tijden verwerft de Anglia bekendheid omdat hij in 2002 wordt gebruikt in de film ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’.


Cortina
In 1962 breidt de Engelse Ford-afdeling zijn gamma uit met de populaire Cortina, die in Dagenham van de montagelijn loopt. Hij wordt geprofileerd als de betaalbare gezinswagen. Niets belet dat er ook sportieve versies als de GT en Lotus volgen. In 1966 komt het model van de tweede generatie. De derde versie debuteert in 1970 en is technisch identiek aan de Taunus.
Ford en de Mustang
In de Verenigde Staten zorgt Ford voor sensatie met de Mustang, waarvan het eerste exemplaar in april 1964 van de montagelijn loopt. Hij maakt indruk door zijn prijs, knappe lijn en technische eenvoud. De huidige versie van de Mustang is ook in België verkrijgbaar.


Ford van Antwerpen naar Genk
De geschiedenis van Ford loopt ook door ons land. Begin jaren 20 start Ford met de assemblage van auto’s in Antwerpen. In 1964 verhuist alles naar een volledig nieuwe fabriek in Genk. De eerste auto die er wordt geproduceerd, is de Taunus 12M met V4-motor en voorwielaandrijving. Ford Genk produceert later onder meer de Sierra, Mondeo, S-Max en Galaxy. Na meer dan 14 miljoen auto’s gaat Ford Genk dicht in december 2014.
Op het circuit
In de jaren 60 dromen ze er bij Ford van om Ferrari te verslaan tijdens de legendarische 24 Uren van Le Mans. Uiteindelijk slaagt Ford in zijn opzet. De GT40 wint vanaf 1966 vier jaar op rij. In 1968 maakt de Belgische piloot Lucien Bianchi deel uit van het winnende team. De spannendste overwinning is echter die van 1969, met de Belg Jacky Ickx die als eerste en met nauwelijks enkele seconden voorsprong over de eindmeet rijdt.


Ford in Europa
Om de onderlinge concurrentie tussen het Duitse en Britse Ford-gamma te vermijden, wordt Ford Europe opgericht en het modellenaanbod gestroomlijnd. Een eerste zet in die richting is de lancering van de Transit bestelwagen (1966) en de Escort (1968), die zowel de Taunus 12M als de Anglia vervangt. Van de Escort volgen verschillende sportieve versies die zich vooral laten opmerken in diverse rallykampioenschappen.
Capri
In navolging van de Mustang lanceert Ford in Europa de Capri. Deze betaalbare vierzitscoupé wordt tijdens het autosalon van Brussel (1969) in wereldpremière voorgesteld. De auto is een danig succes dat de productie nauwelijks kan volgen.


Fiesta
Als repliek op het succes van de Fiat 127, de eerste Volkswagen Polo en de Renault 5 lanceert Ford in 1976 voor het eerst de Fiesta. Het is de eerste Ford met een dwars geplaatste motor en voorwielaandrijving.
Sierra
In 1983 vervangt de Sierra zowel de Taunus als de Cortina. Deze middenklasser wordt onder meer in Genk gebouwd. Bij de lancering is er een driedeurs, vijfdeurs en break beschikbaar. Later volgt nog een meer conservatieve vierdeurs. De meest indrukwekkende versies beschikken over een Cosworth-motor en laten zich opmerken in de autosport.


Ford met vierwielaandrijving
Dit is geen gewone Escort. De RS Cosworth, die in beperkte aantallen tussen 1992 en 1996 wordt geproduceerd, is gebaseerd op het onderstel van de Sierra RS Cosworth. De motor staat in langsrichting gemonteerd en de aandrijving gebeurt via de vier wielen.
Mondeo in Genk
In 1993 vervangt de Mondeo de Sierra. De productie gebeurt uitsluitend in Genk en op het piekmoment verlaten er per dag 1976 exemplaren de fabriek. Na de sluiting van Genk in 2014 wordt de productie overgeheveld naar Spanje.


Sportieve Focus
Ford heeft er een handje van weg om snelle, sportieve versies van zijn alledaagse modellen in de showroom te parkeren. Die traditie begint in de verre jaren zestig. Vanaf 1969 krijgen de sportieve versies de typering RS mee. De eerste Ford die daarmee pronkt, is de Taunus 20M RS. De indrukwekkendste versies volgen later op basis van eerst de Escort, dan de Capri en uiteindelijk de Focus.
Lees nog meer historieken
Ben je een autoliefhebber? Dan ben je vast ook geïnteresseerd in de geschiedenis van andere merken. Lees hier meer de historiek van deze merken: Citroën, Volkswagen, Renault, Peugeot, Audi, Skoda, Volvo, Seat, Mini, Opel, Alfa Romeo, Toyota, Hyundai, BMW, Mazda, Suzuki, Mitsubishi, Land Rover, Jaguar, Mercedes.