Volkswagen Polo

Volkswagen hijst de Polo in een nieuwe kleedje. Het kleintje van weleer is al lang niet zo klein meer. We voelden hem aan de tand tijdens een testrit.

Gegroeid

Vanop afstand lijkt de nieuwe Volkswagen Polo verdraaid veel op zijn voorganger. Hoewel de schouderlijn en de lichtblokken meer geaccentueerd zijn, waagden de designers zich niet aan spectaculaire pennentrekken. Wel opvallend is de extra interieurruimte achteraan, doordat hij acht centimeter langer werd. Bovendien heeft de koffer, voor deze categorie, een aanzienlijk formaat van 351 liter.

Braaf interieur

Het interieur volgt dezelfde brave stijl als het buitendesign, met strakke lijnen als hoofdthema. De afwerking en assemblagekwaliteit zijn uitstekend, maar de basisuitrusting is beperkt en de aankleding sober. Wie in de lange optielijst van de Polo duikt, kan een digitaal dashboard bestellen en de boordplank aankleden met gekleurde inzetstukjes.

De designers van Volkswagen waagden zich voor de Polo niet aan spectaculaire pennentrekken.

Oppeppend motorgeluid

Het motoraanbod bestaat vooral uit driecilinder benzines met een capaciteit van 1.0 liter. Onze testwagen was voorzien van een discrete 75 pk. Dat is 10 pk meer dan de lichtste uit de reeks en voldoende om met het verkeer mee te kunnen. Met z’n vieren aan boord wordt het echter krap qua vermogen. Voor het hernemen moet je op tijd terugschakelen. Gelukkig schakelt de manuele vijfbak bijzonder vlot en schrikt de motor er niet voor terug om in een hoger toerental te klimmen. Bij een gezapige rijstijl zijn rij- en rolgeluiden nauwelijks hoorbaar. Enkel bij een gedreven rijstijl laat de motor zich echt horen, maar dan nog klinkt hij aangenaam en verspreidt hij een typisch oppeppend driecilindergeluid. Deze nieuwe Polo heeft een uitstekende ophanging en slaagt erin om heel wat oneffenheden te filteren. Tegelijk voelt de Volkswagen Polo strak aan in de bochten. Het mag duidelijk zijn dat deze ophanging berekend is op het extra vermogen van de krachtigere uitvoeringen.

  • Volkswagen Polo
TESTWAGEN 1.0 driecilinder (benzine), 75 pk
TESTVERBRUIK 5,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE 108 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € € 15.990, prijs testmodel: € 21.110
  • BIV: € 121,75
  • verkeersbelasting: € 117,76
PLUS
  • interieurruimte
  • koffervolume
  • afwerking
  • geluidscomfort
  • rijgedrag en veercomfort
MIN
  • braaf en fantasieloos uiterlijk
  • niet bepaald goedkoop
  • weinig reserve met 75 pk

Ook getest

VW T-Cross, VW T-Roc, VW TiguanTW Touareg

Leestip

Wist je dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat Duitsers konden sparen voor zegeltjes om zo een VW Kever te kunnen ‘kopen’? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Volkswagen.