Opel Kapitan

Gebouwd in Antwerpen

“Mijn eerste oldtimer was een Opel Olympia. Ik zag een man ermee rijden en ben hem tot aan zijn deur gevolgd met de vraag of hij de wagen verkocht. Dat deed hij niet, maar hij kende iemand die er wel eentje van de hand deed. Die Olympia heb ik dezelfde avond nog gekocht. Daarna volgden een aantal Kapitäns. Ik verkoop er alleen eentje als ik elders een beter exemplaar weet staan. Eén van mijn oude auto’s is zelfs naar Oostenrijk gegaan. De koper had een advertentie gezien, is de dag daarna op het vliegtuig gestapt en heeft de wagen meteen gekocht. Dit is mijn vijfde Kapitän, uit 1951 en gebouwd in Antwerpen. Hij is ooit van een Brusselse baron geweest. Toen ik hem kocht, stonden er nog maar 30.000 kilometer op. Al kunnen dat er ook 130.000 zijn, want de teller heeft maar vijf cijfers. Misschien is hij bij 99.999 gewoon weer op 0 gesprongen.”

Mijn Kapitän is ooit van een Brusselse baron geweest.

Koning

“In mijn kinderjaren was een auto nog een rariteit. In onze straat woonden twintig gezinnen, waarvan er maar twee een wagen hadden. Op een dag kwam de plaatselijke schilder bij ons in huis werken. Hij had een zwarte Kapitän en ik was meteen verkocht. Terwijl hij aan de slag was, mocht ik in zijn auto zitten. Als een koning nam ik plaats achter dat grote stuur. Later kocht mijn vader zelf een Kapitän. Het hele gezin, inclusief mijn moeder, leerde met die wagen rijden. Zo’n grote auto, dat vraagt wel wat stuurmanskunst. Wanneer mijn moeder ging winkelen, moest ik mee om levende parkeersensor te spelen wanneer ze naar achteren uit de parkeerplaats moest rijden. Ik ben altijd bij Opel blijven plakken. Ooit heb ik één Mercedes gehad, maar die wilde bij de eerste vrieskou al niet meer starten. Ik was toen zo kwaad dat ik hem op straat te koop heb gezet en aan de eerste de beste koper heb meegegeven.”

Zo’n grote auto, dat vraagt wel wat stuurmanskunst. Voor mijn moeder moest ik levende parkeersensor. 

Opel Kapitan
Opel Kapitan

Filmvedette

“Sommigen vinden de Opel Kapitän een museumstuk, want er zijn er maar zo’n 50.000 van gemaakt, maar ik vind dat een auto is gemaakt om mee te rijden. Hij heeft trouwens al meegespeeld in een aantal films, zoals ‘Marina’ en ‘Groenten Uit Balen’. Ze mogen hem zo vaak lenen als ze willen, de enige voorwaarde is dat ik ermee rijd. Zo’n auto bedienen is namelijk niet eenvoudig. Ik kan hem gerust open en met de sleutel in het contact laten staan. Wie niet weet hoe het moet, geraakt er toch nooit mee weg. Mensen kijken er ook graag naar en slaan een praatje wanneer ik ergens stop. Naar de bakker gaan kan al snel anderhalf uur duren. Tegen mijn vrouw zeg ik altijd: ik ben weg, maar ik weet niet wanneer ik terug ben.”

Naar de bakker gaan kan al snel anderhalf uur duren.

Tip

Wil je meer weten over de geschiedenis van Opel? Klik dan hier.

Steekkaart eigenaar

Naam:

Albert Lenaerts
Woonplaats:  
Genk
Leeftijd:
66
Eerste wagen:
Opel Kadett A Coupé
Huidige wagen: 
Opel Mokka
Droomwagen: 
Opel Kapitän Cabrio
Opel Kapitan
Vorig artikelGetest: Kia Sportage
Volgend artikelDe geschiedenis van Hyundai