Seat Leon

De Seat Leon heeft zich een nieuw kleedje aangemeten. Stijlvol en sportief met een vleug zuiderse flair. Hij oogt zo heet als een Spaanse peper maar rijdt hij ook zo? Onze testrit bracht het verdict.  

Stijlvolle gezinswagen

Na de Audi A3 en de Skoda Octavia is de nieuwe Seat Leon het derde afspinsel van de Golf. Gelukkig onderscheidt de compacte Spaanse middenklasser zich niet enkel door zijn logo, maar veel meer nog door zijn design. Geen strakke Germaanse lijnen zoals bij de Golf maar een zwierige Latijnse stijl met glooiingen en rondingen. Ook praktisch gezien is de Leon verschillend. De iets langere wielbasis biedt extra beenruimte, waardoor de Leon zich profileert als een stijlvolle gezinswagen. Het koffervolume bedraagt 380 liter, aanvaardbaar maar niet uitzonderlijk voor een auto van deze categorie. Wie meer laadruimte wil, kan kiezen voor de ST, de breakversie, met een laadvolume van maar liefst 620 liter.

De Seat Leon is geen kopie van de Golf maar een stijlvolle gezinswagen met Spaanse zwier.

Rijdende loungebar

Net als zijn zustermodellen krijgt de Seat Leon een digitaal instrumentenbord mee. Alles wat ‘informatief’ is, vind je meteen achter het stuurwiel. Helaas is de bediening via het centraal opgestelde scherm erg onhandig uitgewerkt. Zo regel je het volume van de audio-installatie via aanraakvlakken, maar die zijn ’s avonds niet verlicht. Om de klimaatregeling af te stellen, moet je in het menu duiken en dat zorgt voor afleiding tijdens het rijden. Ook kun je een loungegevoel opwekken met een gekleurde lichtband die een deel van de portieren en het dashboard omringt. Mooi in de showroom maar eerder storend onderweg. Gelukkig kun je deze ‘sfeerverlichting’ uitschakelen.

Pittige motor

Onze testauto is een sportief aangeklede FR met voorstoelen die uitstekende steun geven. Onder de motorkap van deze Seat Leon steekt de krachtigste van de beschikbare diesels: een 2.0 TDI met 150 pk. Gekoppeld aan de zelfschakelende DSG-transmissie met zeven overbrengingen en dubbele koppeling resulteert dat in relaxed rijden, terwijl ons gemengd verbruik beperkt bleef tot 4,9 l/100 km. Wel storend is dat het stop-startsysteem abrupt werkt, zeker bij stapvoets verkeer, maar eens op snelheid ervaar je een voortreffelijke wegligging.

  • Seat Leon
TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbodiesel, 150 pk
TESTVERBRUIK
4,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
95 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.0 driecilinder benzine, 90 pk): € 21.210 – basisprijs testmodel: € 29.485
  • BIV: € 595,33
  • verkeersbelasting: € 469,94
PLUS
  • Zwierig design en verzorgde afwerking
  • Combinatie motor/DSG-versnellingsbak
  • Beschikbare rijhulpmiddelen
  • Laag verbruik TDI
  • Trekkracht motor
  • Beenruimte achterin
  • Correcte prijs
MIN
  • Abrupt stop-startsysteem
  • Bediening audio en airco
  • Binnenverlichting
  • Gegrom motor bij versnellen
  • Stuurinrichting met beperkte feedback

Ook getest

Seat IbizaSeat AronaSeat Ateca, Seat Tarraco

Leestip

Seat hoort nu bij de Volkswagen Group, maar in het begin was het nauw verwant met Fiat. Dat soort weetjes lees je in de geschiedenis van Seat.