Volkswagen Golf

Sinds jaar en dag is de bestverkochte auto in zowel België als heel Europa de Golf. Als die volledig in het nieuw steekt, dan is dat meteen ook groot nieuws. Benieuwd of hij zijn rol als bestseller zal blijven waarmaken…

Vanop afstand zou je het zo niet zeggen, maar de Golf steekt wel degelijk volledig in het nieuw. In zijn recentste uitvoering neemt hij duidelijk stijlkenmerken over van zijn talrijke voorgangers. De eerste Golf dateert van 1974 en ondertussen zijn we toe aan de achtste generatie. Typisch zijn onder meer het strak getekende koelrooster geflankeerd door de koplampen, de brede C-dakstijlen en de hellingshoek van de achterkant. De nieuwe Golf is lager en zelfs een fractie smaller dan de vorige; tegelijk werd hij iets langer en ook de wielbasis groeide. Met zijn lengte van 4,28 meter blijft hij een compacte, vrij wendbare middenklasser met vijf zitplaatsen en een koffer die nu een volume van 380 liter heeft. Je zou het hem niet aangeven maar met zijn Cx-waarde van 0,27 scoort hij ontzettend goed in de windtunnel en dat komt onder meer door de lagere snuit en de bijna vlakke bodem. Dat belooft voor het verbruik en de CO2-uitstoot.

Communicatie met andere auto’s

De Golf van de achtste generatie bestaat enkel als vijfdeurs. Wel komt er tegen het einde van 2020 een breakversie, de Variant. In totaal zijn er vier uitrustingsniveaus. Opmerkelijk daarbij is de uitgebreide standaarduitrusting, ook bij de basisuitvoering. Volkswagen voorziet een heel arsenaal rijhulpmiddelen. Het meest vernieuwende is ongetwijfeld het Car2X-systeem, waarbij de auto communiceert met zijn omgeving. Boodschappen van andere auto’s en de wegeninfrastructuur over onder meer files, ongevallen en werken bereiken zo sneller de bestuurder en worden ook doorgestuurd naar andere voertuigen die over dit systeem beschikken.

De Golf van de achtste generatie heeft heel wat troeven om weer een bestseller te worden.

Volledig digitaal

Ook standaard is een volledig digitaal instrumentenbord met twee schermen. Bedoeling is de klassieke knoppen en toetsen zo veel mogelijk te vervangen door touchtechnologie. Volkswagen spreekt van een gemakkelijke intuïtieve bediening, maar de praktijk leert dat je beter op voorhand oefent. Tijdens het rijden is het niet evident om de juiste handelingen uit te voeren, wat helaas de aandacht kan afleiden. De aankleding komt vrij sober over en op sommige plaatsen ogen de materialen goedkoop. Weinig uitstraling dus, maar vanaf de Life (het tweede uitrustingsniveau) kun je de sfeerverlichting aanpassen, waardoor het geheel er wat frivoler uitziet.

Milde hybride

Tijdens de lanceerperiode is slechts een beperkt aantal uitvoeringen beschikbaar. Tegen het einde van het jaar moet het aanbod zo goed als volledig zijn met benzines (TSI), diesels (TDI), een versie op aardgas (TGI), drie milde hybriden (eTSI) en twee plug-in hybriden (GTE) die tot 50 kilometer volledig elektrisch kunnen rijden. Bij de basisversie zal een 1,0-liter driecilinder met 90 pk onder de motorkap steken. De topuitvoering zal op 300 pk kunnen rekenen.
De eTSI’s, de milde hybriden, zijn verkrijgbaar met 110, 130 of 150 pk, telkens in combinatie met een zelfschakelende zevenbak met dubbele koppeling. Wij konden kennismaken met de krachtigste uitvoering. De 1,5-liter viercilinder werkt op benzine en bij een laag toerental wordt hij elektrisch bijgestaan. De kleine elektromotor doet ook dienst als starter en generator. Als de benzinemotor niet wordt belast, schakelt hij zichzelf uit en dat gebeurt zonder schokken of stoten. Die gecombineerde werking zorgt voor vlotte hernemingen en tegelijk een laag verbruik. Op een gemengd en bergachtig parcours, en met een pittige rijstijl, noteerden we een verbruik van 6,4 l/100 km. Onze testwagen was bovendien voorzien van een kundige ophanging die absorberend werkt maar er tegelijk in slaagt om rolneigingen te beperken.
De Golf van de achtste generatie heeft heel wat troeven om weer een succes te worden en is zeker op technologisch vlak toonaangevend. Zijn esthetiek is wel niet vernieuwend maar eerder een evolutie van wat we al eerder zagen.

  • Volkswagen Golf
TESTWAGEN
1.5 viercilinder benzine/elektromotor, 150 pk
TESTVERBRUIK
6,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
106 g/km
BUDGET
  • basisprijs (1.0 driecilinder benzine, 90 pk): ong. € 20.000, testmodel: € 31.760
  • BIV: € 188,73
  • verkeersbelasting: € 195,84
PLUS
  • Binnenruimte
  • Beschikbare technologie
  • Basisuitrusting en veiligheidsuitrusting
  • Vlotte en zuinige eTSI
  • Wegligging
  • Algemeen comfort
MIN
  • Nog geen basismotoren, nog geen prijzen basisversies
  • Weinig vernieuwend uiterlijk
  • Bediening digitaal instrumentenbord
  • Aankleding interieur

Ook getest

VW PoloVW T-Roc, VW T-Cross, VW TiguanTW Touareg

Leestip

Wist je dat men vroeger een Kever kon kopen door zegeltjes te sparen? Ontdek meer van dit soort weetjes in de geschiedenis van Volkswagen.

Vorig artikelHeerlijk wakker worden op het strand
Volgend artikelParticulieren lopen nog niet warm voor elektrische auto