Skoda Octavia

De Skoda Octavia staat weer ten volle op de autokaart. Deze vierde generatie is niet zo maar meer van hetzelfde, ondervonden we tijdens een testrit.

Zacht geveerd

Deze vierde generatie maakt nog steeds gretig gebruik van Volkswagen-techniek. Dat de beschikbare technologie enorm geëvolueerd is, merken we bij ons testexemplaar. Achteraan vinden we een bekwame meerarmenophanging in combinatie met adaptieve dempers die je naar eigen goeddunken kunt instellen. Het gevolg is een veilige wegligging, aangevuld met allerhande rijhulpmiddelen, zoals rijstrookbewaking. Skoda koos bewust voor een bijzonder zachte afstelling van de ophanging, een beetje zoals bij vroegere Franse auto’s. Dat werkt pamperend tijdens lange ritten en op een toegetakeld wegdek, maar het is niet naar de smaak van iemand die houdt van een scherp sturende en strak rijdende auto. Ook de stuurinrichting voelt wat afstandelijk aan.

De Octavia ontpopt zich als een onvermoeibare kilometerverslinder die comfort hoog op het prioriteitenlijstje zet.

Gigantische koffer

De Skoda Octavia ontpopt zich eerder als een onvermoeibare kilometerverslinder die comfort hoog op het prioriteitenlijstje zet. Die karaktertrek wordt versterkt door het uitzonderlijke geluidscomfort. De spinzachte 1.5-benzine met 150 pk schakelt een aantal van zijn cilinders uit bij een gedeeltelijke belasting. Dat gebeurt zonder schokken en maakt de viercilinder zuinig. Tijdens een lange rit noteerden we een gemiddelde van 6,6 l/100 km. Bij kortere ritten werd dat net iets meer dan 7 l/100 km. Volledig volgens het karakter van de auto laat de manuele zesbak zich vlot en precies schakelen. Net als bij de andere recente modellen van VW AG is het dashboard volledig digitaal. De bediening is een beetje zoeken en we waren niet zo enthousiast over de schuifschakelaar voor het audiovolume. De Octavia munt dan weer uit op praktisch gebied met tal van opbergvakken, zelfs voor een paraplu. De koffer van de Combi, de break, is met zijn 640 liter gigantisch. De Skoda Octavia is geen B-model meer, zoveel is duidelijk. Dat vertolkt zich jammer genoeg ook in de prijs.

  • Skoda Octavia
TESTWAGEN
1.5 viercilinder (benzine), 150 pk
TESTVERBRUIK
6,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
111 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.5 viercilinder benzine, 150 pk, vijfdeurs/Combi): € 30.435/€ 31.330 – basisprijs testmodel: € 34.680
  • BIV: € 227,14
  • verkeersbelasting: € 199,51
PLUS
  • Veercomfort
  • Geluidscomfort
  • Spinzachte motor
  • Vlotte versnellingsbak
  • Praktische auto
  • Laadvolume
MIN
  • Niet echt goedkoop
  • Deinend rijgedrag
  • Stuurinrichting mist feeling
  • Bediening digitaal dashboard
  • Laaddrempel

Ook getest

Skoda Fabia CombiSkoda ScalaSkoda Octavia Combi, Skoda Kamiq, Skoda KaroqSkoda Kodiaq

Leestip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.