De Ateca is de eerste SUV uit de stal van Seat. De auto moet het Spaanse merk weer deftig op de rails krijgen. De sterren staan alvast gunstig.

Interieur

Binnen de Volkswagen-groep – waartoe Seat behoort – is er al lang de expertise om een SUV te bouwen. Toch heeft het tot nu geduurd voordat de Spanjaarden zo’n wagen in de rangen kregen. De designers hebben alvast goed werk geleverd. Hij is niet afgelikt, maar toch elegant. Beschermend, maar niet opdringerig. Goed uitgerust, maar niet onbetaalbaar. Binnenin de Ateca is er echter geen liefde op het eerste gezicht. De zetels zijn minder mooi, het dashboard is best stoer, maar al eerder gezien en de versnellingspook voelt niet aangenaam aan door een irritant kraagje. Achteraan wordt het beter. De comfortabele achterbank kun je zelfs vanuit de ruime koffer neerklappen – handig! –, maar helaas niet verder opklappen naar de voorste zetels toe. Zo’n vlakke laadvloer, waar automerken nu mee uitpakken, mag je dan ook vergeten. Het vraagt dus wat meer passen en meten om de wagen efficiënt in te laden, maar dat is nu ook weer geen ramp. Soms is zo’n vlakke laadvloer net onhandig, omdat hij de koffer lager maakt.

Rijgedrag

De no-nonsensedegelijkheid van de Ateca bezorgt best wat rijplezier. Hij schakelt soepel en geeft en passant discreet aan hoe je zuiniger rijdt. De motor is aangenaam en de wegligging is prima zonder daarvoor aan comfort in te boeten. De Ateca flaneert minder chic dan zijn VW-neefje Tiguan, maar oogt pittiger, alerter, slanker en jonger. Een trouwe kameraad met wie je op avontuur kunt trekken, maar evengoed zorgeloos een vriend kunt helpen verhuizen. De Ateca gaat het zijn ondertussen ontelbare concurrenten knap lastig maken.

Uitrusting

Seat heeft niet flauw gedaan en beknibbeld op comfort om de basisprijs te drukken. Onze testwagen heeft dan wel het Style uitrustingsniveau en nog wat interessante opties als zetelverwarming en de top view camera waardoor je een helikopterbeeld van auto en omgeving krijgt, maar in tegenstelling tot de geplogenheden bij heel wat andere merken blijkt ook in het meest spartaanse uitrustingsniveau al een boel leuke eigenschappen standaard. Comfortstoelen vooraan, elektrisch verstelbare buitenspiegels, de boordcomputer met schakelindicator, centrale vergrendeling met afstandsbediening: allemaal inbegrepen!

TESTWAGEN
1.4 TSI (benzine), 150 pk
TESTVERBRUIK
5,5 l/100 km
BUDGET
basisprijs testmodel: € 30.730
BIV: € 173,95
verkeersbelasting: € 196,46
CO2-EMISSIE
122 g/km
PLUS
  • degelijke basisuitrusting
  • erg aangenaam rijden
MIN
  • achterbank klapt enkel neer en niet op

Ook getest

Seat Arona, Seat Tarraco, Seat Ibiza

Leestip

Seat hoort nu bij de Volkswagen Group, maar in het begin was het nauw verwant met Fiat. Dat soort weetjes lees je in de geschiedenis van Seat.

Vorig artikelBMW 501
Volgend artikel48u in Hannover