Waaslandtunnel snelheidsbeperking© AWV Kris Van de Sande

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) voert vanaf 23 april 2024 stapsgewijs enkele aanpassingen door in de Antwerpse Waaslandtunnel, in de volksmond beter bekend als de Konijnenpijp. Dit om de verkeersveiligheid in de tunnel te verhogen. De eerste maatregel die wordt ingevoerd, is een snelheidsverlaging van 50 naar 30 kilometer per uur.

Wistjedatje: de Waaslandtunnel is de oudste tunnel voor voertuigen in België. In september 1933 werd hij in dienst genomen. Die hoge leeftijd gaat echter gepaard met enkele ouderschapskwaaltjes. Zo was de tunnel uiteraard niet voorzien op de omvang van de huidige verkeersstromen die het dagelijks moet slikken, met alle gevolgen en risico’s vandien. Nadat het Agentschap voor Wegen en Verkeer in het verleden al enkele risicobeperkende maatregelen invoerde – denk aan het weren van vrachtwagens en het plaats van slagbomen aan de tunnelingangen – is nu beslist om nog enkele maatregelen toe te voegen.

Waarom snelheidsverlaging Waaslandtunnel?

Zo zal in de nacht van 22 op 23 april 2024 nieuwe signalisatie worden geplaatst om de toegelaten maximumsnelheid permanent naar 30 kilometer per uur te verlagen. Uiteraard zal ook de huidige trajectcontrole aangepast worden. Waarom die maatregel? Aan een lagere snelheid zijn bij aanrijdingen de gevolgen ervan doorgaans minder groot. Daarnaast worden de wegmarkeringen om de afstand tussen voertuigen groter te maken aangepast. Op die manier wordt het risico op aanrijdingen beperkt.

Binnenkort enkel lokaal verkeer in Waaslandtunnel?

AWV bekijkt ook een aantal opties om doorgaand verkeer zo veel mogelijk te ontraden de tunnel te gebruiken. Het gaat dan over verkeer dat in eerste instantie een route zou moeten kiezen via de Kennedytunnel of de tunnels in het Antwerpse havengebied. Het agentschap onderzoekt bijvoorbeeld om signalisatie te plaatsen die aangeeft dat enkel lokaal verkeer door de tunnel kan rijden. Op die manier zouden GPS-systemen geen doorgaand verkeer meer via de Waaslandtunnel sturen.

Ook ventilatie wordt aangepakt

Naast de snelheidsverlaging voert AWV stapsgewijs ook structurele ingrepen uit in de tunnel. Het gaat in eerste instantie over de vernieuwing van het ventilatiesysteem. Een planning daarvoor wordt opgemaakt en is afhankelijk van levertermijnen van de materialen en installaties.
De verschillende aanpassingen zijn noodzakelijk in afwachting van een grootschalige renovatie. Daarvoor wordt de studie dit jaar gestart. De totaalrenovatie voert AWV idealiter uit zodra de Scheldetunnel open is. De Scheldetunnel kadert binnen de Oosterweelwerken, uitgevoerd door Lantis, en opent ten vroegste in 2030.

Lees ook

Welke hinder mag je verwachten door de Oosterweelwerken?

Vorig artikelVAB zoekt Audi’s, Volkswagens, Skoda’s, Seats en Cupra’s die op onderhoud moeten
Volgend artikelPaasvakantie 2024: Oostenrijk populair, opvallend minder ongevallen