De SsangYong Torres komt avontuurlijk voor de dag. Heeft hij ook alles in huis om gezinnen te verleiden? Een testrit brengt het antwoord!
Degelijke alleskunner
Hoewel SsangYong voortaan als KG Mobility door het leven gaat, zal de Torres nog onder de oude naam verkocht worden. De stoere SUV mikt op avontuurlijke reizigers, maar is tevens een perfecte match als gezinswagen. Het elegante interieur is degelijk afgewerkt met chromen details, fijne sfeerverlichting en zo goed als geen harde plastics. Wij gingen op pad met de tweewielaangedreven Forrest Edition en konden rekenen op een elektrisch verstelbare bestuurderstoel, geventileerde voorstoelen, een verwarmde achterbank, een elektrische kofferklep en 20 inch-velgen. Verder genoten we zowel voor- als achteraan meer dan voldoende plaats en hoefden we met een koffervolume van 703 liter geen Tetris te spelen bij het inladen. Met zijn 4,7 meter wurmt de SsangYong Torres zich netjes tussen de 4,45 meter lange Korando en de 4,85 meter grote Rexton.
De stoere SUV mikt op avontuurlijke reizigers, maar is tevens een perfecte match als gezinswagen.
Performant
In afwachting van de volledig elektrische versie van volgend jaar introduceert KG Mobility de Torres met een 163 pk sterke 1.5 GDI-benzinemotor. Die komt aarzelend over bij het induwen van het gaspedaal. Het lijkt wel of er een fractie van een seconde vertraging op de reactie zit, maar eens die is overbrugd, doet deze SsangYong Torres exact wat je ervan verwacht. De viercilinder biedt een koppel van 280 Nm dat tussen 1500 en 4000 tpm paraat staat en geen enkele keer hebben we het gevoel te kort te komen. Bij het spelen tussen de drie rijmodi (Normaal, Sport en Winter) van de zestrapsautomaat valt ons op dat de versnellingsbak qua look niet de meest nieuwe automaat is. De performantie daarentegen is top. De SsangYong Torres deelt zijn platform met de Korando, maar toont zich een stuk ruiger, gezwind in de bochten zonder overhellen en ook de korte draaicirkel vonden we voor zo’n SUV een grote troef. Alle versies hebben bovendien een sleepvermogen van 1.500 kg (geremd).
TESTWAGEN |
1.5 liter GDI benzine, 163 pk |
TESTVERBRUIK |
10,1 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
194 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|