Seat Tarraco

In een tijdperk waar SUV’s als zoete broodjes over de toonbank vliegen, heeft Seat een derde exemplaar in het gamma: de Seat Tarraco. Wij deden een testrit.

Nieuwe designtaal

Tarraco is de Romeinse naam van de Catalaanse stad Tarragona. Een historische naam dus voor een wagen die nu al geschiedenis schrijft. De Seat Tarraco is immers de allereerste Seat die samen met de VW-modellen in het Duitse Wolfsburg van de band rolt en de eerste Seat die (optioneel) leverbaar is met Emergency Assist. Met de Tarraco introduceert Seat een nieuwe designtaal in de vorm van een grotere, verticale grille en langere motorkap die we weldra ook op de andere modellen zullen terugvinden. Daarnaast wilde Seat zijn grootste SUV meer premium maken. Dat merken we aan de klassevolle afwerking en de keuze van degelijke materialen.

We zitten comfortabel in de Seat Tarraco en genieten een goede zichtbaarheid rondomrond.

Interieur

We zitten comfortabel in de Seat Tarraco en genieten een goede zichtbaarheid rondomrond. Het 8 inch multimediascherm staat nu hoger en meer ergonomisch dan in de Arona en Ateca, waardoor onze ogen minder lang van de weg afdwalen. Het standaard infotainmentsysteem omvat trouwens Apple CarPlay en Android Auto en ondersteunt heel wat apps. Alleen geeft het navigatiesysteem de input te laat, vaak pas op het moment dat we al van richting moet veranderen. Tot grotere ergernis, helaas. Voorts is de Seat Tarraco wel stil en bijzonder ruim. Dankzij zijn lange wielbasis genieten passagiers achteraan extra veel beenruimte. Tenminste op de gewone achterbank. De twee extra zitjes die je uit de koffervloer van de zevenzitter kunt opduikelen, zijn vooral gestoeld op kinderen.

Prima uitgerust

Wij gingen op pad met de kleinere, fiscaalvriendelijkere 1.5 liter turbomotor met 150 pk, gekoppeld aan een manuele zesbak. Deze voorwielaangedreven versie doet precies wat we ervan verwachtten. Het is geen uitblinker in sportiviteit, maar we voelen ons meer dan gerust. Laat je trouwens niet misleiden door de instapprijs. Die ligt hoger dan bijvoorbeeld bij de concurrerende Skoda Kodiaq, maar bij de Seat Tarraco ontbreekt de gekende Seat basisafwerking Reference. Het aanbod begint met de duurdere, maar beter uitgeruste Style-uitvoering.

  • Seat Tarraco
TESTWAGEN
1.5 TSI Xcellence (benzine, manuele zesbak), 150 pk
TESTVERBRUIK
8,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
5-zit: 145 g/100 km – 7-zit: 152 g/100km
BUDGET
  • vanafprijs: € 33.670 – basisprijs testmodel (zonder opties): € 36.670
  • BIV: € 678,64
  • verkeersbelasting: € 221,73
PLUS
  • Ruim en functioneel
  • Betere positie van het multimediasysteem
  • Instapmodel goed uitgerust i.v.m. concurrentie
  • Gigantische koffer (van 760 tot 1920 liter)
MIN
  • Duurder dan concurrentie maar betere basisuitrusting
  • Navigatiesysteem geeft input te laat

Ook getest

Seat Ibiza, Seat Arona, Seat Ateca

Leestip

Seat hoort nu bij de Volkswagen Group, maar in het begin was het nauw verwant met Fiat. Dat soort weetjes lees je in de geschiedenis van Seat.

Vorig artikel“Ouderen hebben nood aan levendige en goed bereikbare dorpscentra”
Volgend artikelDe Car-Pass bevat nu nog meer informatie over je wagen