Seat Ibiza

De Seat Ibiza is altijd de sterkhouder geweest in het gamma van de Spaanse constructeur. Flapperen de castagnetten ook even hard bij de nieuwe generatie?

Eerst Seat, pas dan premiummerken

De Ibiza van de vijfde generatie krijgt de eer om als eerste het nieuwe MQB A0-platform (Modularer Querbaukasten, nvdr.) te gebruiken. In het verleden werden zulke grote nieuwigheden eerst bij premiummerken Volkswagen en Audi gelanceerd, en pas later bij Seat of Skoda. Met deze technologie wordt de Ibiza lichter (lees: zuiniger) en stijver (lees: veiliger), maar het leuke is dat Seat op deze manier een pak technologie (van Volkswagen) in dit kleine autootje kan stoppen. Zo is deze Spanjaard leverbaar met noodremhulp met voetgangersherkenning en een adaptieve snelheidsregelaar.

De Ibiza biedt heel wat moderne technologie zoals noodremhulp met voetgangersherkenning en een adaptieve snelheidsregelaar.

Moderne snufjes

Het weggedrag van de Seat Ibiza is bijzonder efficiënt en de besturing erg nauwkeurig. Hij biedt voldoende comfort als je de allergrootste velgmaten (17 en 18 duim) links laat liggen. Een groot aanraakscherm biedt de nodige connectiviteit via Mirror Link, Apple Car Play of Android Auto met je smartphone. O ja, die laatste kun je ook via inductie bijladen.

Motoren

Onder de motorkap is de 1.0 TSI-motor de krachtbron die je hebben wilt voor de Seat Ibiza. De driecilinder is stil, draait zonder trillingen en houdt het verbruik erg schappelijk, op voorwaarde dat je niet het onderste uit de kan haalt. Bij een gematigde rijstijl kom je toe met 5,5 l/100 km. Wij reden met de 95 pk versie, die ruim volstaat. Er bestaat ook een krachtigere variant die 115 pk sterk is. Wie vaak in fileverkeer rijdt, kan het comfort verhogen en het verbruik drukken met een gerobotiseerde DSG7-versnellingsbak. Wie wil dieselen, kan dat met de 1.6 TDI met 80 of 95 pk. Veelrijders krijgen met de 1.0 TGI ook een interessant CNG-alternatief (aardgas).

  • Seat Ibiza
TESTWAGEN
1.0 driecilinder turbomotor (benzine), 95 pk
TESTVERBRUIK
5,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE
106 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 13.410, basisprijs testmodel: € 17.000
  • BIV: € 112,88
  • verkeersbelasting: € 116,88
PLUS
  • ruim interieur en grote koffer
  • comfortabel en efficiënt rijgedrag
  • zuinige en pittige 1.0TSI
  • veiligheidsuitrusting
MIN
  • erg zakelijk interieur
  • comfort zoek in combinatie met grote velgmaten
  • kost met dezelfde motor maar andere uitrusting evenveel als VW Polo

Ook getest

Seat Arona, Seat Ateca, Seat Tarraco

Leestip

Seat hoort nu bij de Volkswagen Group, maar in het begin was het nauw verwant met Fiat. Dat soort weetjes lees je in de geschiedenis van Seat.

Vorig artikelKijken jongeren anders naar mobiliteit?
Volgend artikelHieraan ergeren we ons het meest in het verkeer!