VAB-Alarmcentrale watersnoodFoto: Wim Kempenaers

VAB-Reisbijstand noteerde al een tiende meer pechgevallen in het buitenland en door de watersnood steeg het aantal pechgevallen in Wallonië zelfs met bijna 90%.

De uittocht naar het buitenland is pas met het bouwverlof echt goed op gang gekomen. Hoewel uit de VAB-vakantiebevraging bleek dat de Vlamingen nood hadden aan vakantie, ziet men op de VAB-Alarmcentrale pas sinds vorige week een échte toename van dossiers ten opzichte van vorig jaar. De afgelopen twee weekends waren gevoelig drukker. Mogelijk spelen het slechte weer en de vrees voor nóg strengere coronamaatregelen op de populaire vakantiebestemmingen vanaf augustus (zoals vorige zomer) hierbij ook een rol, en kozen heel wat Belgen vrij last-minute om toch op vakantie te vertrekken.

Meer pech in Frankrijk en Italië

In vergelijking met vorig jaar opende de alarmcentrale van VAB-Reisbijstand deze zomervakantie al 10% meer dossiers voor autopech. De populairste autobestemming is nog steeds Frankrijk, maar ook Italië doet het veel beter dan vorig jaar, beide bestemming kleurden tot vorige week nog helemaal groen. Dat is ook te merken aan de pechgevallen in de landen waar Belgen doorrijden op weg naar hun vakantiebestemming: Zwitserland (+42% pechgevallen) en Oostenrijk (+95%). De afgelopen twee weekends stonden er telkens lange files in Frankrijk. Dit ziet de alarmcentrale van VAB-Reisbijstand ook terugkomen in de aard van de pechgevallen, met ten opzichte van vorig jaar een stijging in motorproblemen (+16%) en problemen met koppeling en versnellingsbak (+44%).

De populairste autobestemming is nog steeds Frankrijk, maar ook Italië doet het veel beter dan vorig jaar.

Controleer de auto voor vertrek

Motorproblemen worden vaak veroorzaakt door een probleem met de koeling. Als een wagen in de hitte stilstaat in de file, wordt de motor niet afgekoeld door de rijwind en is de kans op oververhitting dus nog groter. VAB raadt daarom aan om vóór het vertrek zeker het niveau van de koelvloeistof te controleren en indien nodig bij te vullen. Lees hier nog meer tips om zelf je auto voor vertrek na te kijken. Problemen met de koppeling komen ook vaak voor bij filerijden. Dat komt omdat de wagen zwaarder is beladen, men met een caravan rijdt of in de bergen. Als je dan de koppeling telkens heel langzaam of slechts een klein beetje laat opkomen, wordt die snel oververhit. De koppeling moet op dat moment namelijk harder werken. Zeker in fileverkeer, als je vaak moet ontkoppelen, is het gevaarlijk om de koppeling te laten “slippen”, omdat dit de koppelingsplaat kan beschadigen. De kosten kunnen hoog oplopen als je die moet laten vervangen. Het meest voorkomende probleem (meer dan 1 op de 4 pechgevallen) zijn echter nog altijd de lekke banden. Steeds minder auto’s beschikken over een reservewiel. Dat kan op vakantie voor problemen zorgen, zeker als in het weekend of ’s avonds niet meteen een geschikte vervangband wordt gevonden.

Denk aan AdBlue® voor dieselwagens

Een ander steeds vaker voorkomend buitenlands pechgeval is het verklikkerlichtje van de AdBlue® dat gaat branden (VAB-Reisbijstand kreeg hiervoor tot nu toe meer dan dubbel zoveel oproepen dan vorig jaar). AdBlue® is een additief dat gebruikt wordt om de NOx-uitstoot van moderne dieselwagens te beperken. Normaal wordt het niveau van het reservoir nagekeken bij de onderhoudsbeurten. Het AdBlue®-lampje gaat branden als de auto nog 2.400 km kan rijden. Veel vakantiegangers wachten echter te lang om het additief bij te vullen. Als het reservoir dan helemaal leeg raakt, kan de auto niet meer starten. Daarom is het verstandig om AdBlue zo snel mogelijk bij te vullen als het verklikkerlichtje dat aangeeft. Je kunt dat zelf doen, het additief is bij de meeste tankstations te koop. Bij sommige modellen moet de boordcomputer van de auto wel worden gereset om het verklikkerlichtje te laten verdwijnen.

28% van de dossiers voor ‘ziekte’ in het buitenland gaat over gestrande reizigers omwille van een positieve coronatest, iets wat gedekt wordt door VAB-Reisbijstand.

Sterke stijging medische dossiers in Spanje door corona

Vorig jaar kende VAB-Reisbijstand een erg rustige zomer voor medische bijstand. In 2020 was slechts 4% van alle dossiers een medisch geval (96% waren dus autopechgevallen). Dit jaar kent de medische cel op de VAB-Alarmcentrale een iets drukkere zomer: 7% van de dossiers heeft tot op dit moment een medische aard. Dat is nog steeds minder dan in een “gewone” zomer (waarbij 1 op de 10 dossiers een medisch dossier is). Het soort medische dossiers is wel anders: 28% van de dossiers voor ‘ziekte’ in het buitenland gaat over gestrande reizigers omwille van een positieve coronatest, iets wat gedekt wordt door VAB-Reisbijstand. Verder noteerde de alarmcentrale van VAB-Reisbijstand ook opvallend veel fietsongevallen: 12% van het totaal aantal medische ongevallen in het buitenland.

Overstromingen in eigen land

Sinds donderdag 15 juli kent de VAB-Alarmcentrale jammer genoeg een uitzonderlijk drukke periode. Het noodweer in het zuiden en het oosten van het land zorgen voor een sterke toename van het aantal pechgevallen in eigen land ten opzichte van dezelfde periode vorige zomer: 27% meer oproepen. Vooral in Wallonië (+89%) en Limburg (+20%) moesten de VAB-wegenwachters vaker tussenkomen om wagens te takelen. De omstandigheden ter plaatse zorgden ervoor dat ze moeilijk ter plaatse geraakten. Op maandag 19 juli was het water gezakt en werd het duidelijk hoe groot de schade was van de watersnood in Luik, Namen, Luxemburg en het zuiden van Limburg. VAB kreeg 73% meer oproepen dan op dezelfde maandag vorig jaar. Het mooie weer van de afgelopen dagen zorgde ook voor een stijging van het aantal dag- en weekendtoeristen aan de kust. VAB registreerde er afgelopen week 17% meer pechgevallen.

 

Lees ook

Lange vakantierit? Zo kun je zelf je auto nakijken!

Waar liggen de knelpunten op je vakantieroute?

Op autovakantie? Een handige checklist voor een goede reis!

Op vliegvakantie? Een handige checklist voor een goede reis!

Vorig artikel8 tips om optimaal van de Haute-Provence te genieten
Volgend artikelGetest: Opel Mokka-e