Te snel aan het rijden? Vanaf 7 juli hoor je gepiep© Shutterstock

Vanaf 7 juli zal elke nieuwe auto die van de fabrieksband rolt, piepen als je te snel rijdt. Dat gebeurt via de zogenaamde Intelligent Speed Assistance, kortweg ISA. ISA bestaat al langer en toont de bestuurder op het dashboard de geldende maximumsnelheid, maar binnenkort zal je het in nieuwe wagens dus ook hóren als je te snel rijdt.

Het geluidssignaal dat in voege komt, is pas een tweede stap in een reeks mogelijke ingrepen die ISA kan uitvoeren. Het gaspedaal dat meer tegendruk gaat geven of het systeem dat de auto gewoon niet toelaat om sneller te rijden zijn nog mogelijke ingrepen.

De eerste fase bestond al langer: een aanduiding op het dashboard van de snelheid die je op die plaats mag rijden. Overschrijd je die snelheid, verandert het icoontje van zwart naar rood. Een volgende stap in het terugdringen van verkeersdoden door overdreven snelheid, is nu het geluidssignaal.

Handmatig uit te schakelen

Concreet zal bij het geluidssignaal je wagen beginnen piepen als je de maximumsnelheid met een bepaald percentage overschrijdt en weer stoppen met piepen als je vertraagt. Het systeem afzetten is mogelijk, maar moet handmatig gebeuren. Iets wat er helaas ook voor zal zorgen dat sommige bestuurders afgeleid zullen zijn en niet honderd procent gefocust op de weg blijven. Bovendien wordt het systeem elke keer dat je de wagen opstart weer actief.

Afhankelijk van data en verkeersborden

Om goed te kunnen werken is ISA afhankelijk van data, via gps-gegevens en visuele input van verkeersborden langs de weg. En daar wringt het schoentje, want de aanvoer van data naar gps-systemen gebeurt niet altijd even vlot en snel. Denk bijvoorbeeld aan een tijdelijk verlaagde toegelaten snelheid bij wegenwerken die niet doorgegeven is. Terwijl uitgerekend op die plaatsen het risico op ongevallen veel groter is. Of een gps die niet accuraat is, waardoor een verkeerde snelheid wordt weergegeven.

Daarnaast is het camerasysteem ook afhankelijk van aanwezige verkeersborden. En in België zijn de voorbije jaren veel verkeersborden weggehaald, waardoor het systeem niet altijd even accuraat kan worden aangestuurd.

Vorig artikelMet de EV op reis: hoeveel laadpunten zijn er in elk land?
Volgend artikel‘De Mol’-achterna: 8 redenen om Sicilië op je wishlist te zetten