Opel Mokka

De Opel Mokka is van een grijze mus ineens een hippe vogel geworden. Meteen krijgt hij ook een elektroshock. 

Uitgesproken design

Sinds Opel onder het Franse Peugeot valt, dat ondertussen ook gefuseerd is met Fiat, is het zaak om zijn eigen identiteit te bewaren. Dat doet het in de eerste plaats door te kiezen voor een uitgesproken eigen designtaal en die is overduidelijk merkbaar bij de nieuwe Opel Mokka. Het fameuze Blitz-kenteken prijkt prominent op het front en de achterpartij, terwijl de designers zich voor de voorkant hebben laten inspireren door de allereerste Manta van 1970. Dit designkenmerk noemen ze bij Opel de Vizor.

Rijden is de eenvoud zelve: geen koppeling, geen versnellingen en de motor levert meteen en zo goed als geruisloos zijn volle trekkracht.

Aan de laadpaal

De Opel Mokka is een compacte SUV met een totale lengte van 4,15 meter. Daarmee is hij een fractie langer dan de Corsa. Opmerkelijk is dat de Opel Mokka meteen verkrijgbaar is in een elektrische uitvoering. Technisch gezien is hij identiek met de elektrisch aangedreven DS3 Crossback. De elektrische motor is goed voor 100 kW/136 pk in de sportstand. Dat beschikbare vermogen vermindert in de normale stand en ecomodus, respectievelijk tot 109 en 82 pk. In theorie bedraagt de actieradius net iets meer dan 320 kilometer, maar 250 kilometer lijkt realistischer. Aan een publieke laadpaal hadden we iets meer dan 5 uur nodig om de batterij weer volledig op peil te krijgen. Langere ritten en laadmomenten moeten dus goed ingepland worden. Dat is meteen één van de grootste nadelen, samen met de prijs van 36.200 euro. Voor dat bedrag is de uitrusting bovendien eerder beperkt. Ter vergelijking: een basisversie met 1.2-liter benzinemotor kost 22.950 euro.

Aangenaam verrast

Los daarvan is de Mokka-e een aangename auto met een absorberende vering en een verzorgde aankleding en afwerking. Het dasboard bestaat uit twee digitale schermen die één geheel vormen. De bediening verdient alle lof, te meer omdat een paar basisfuncties nog op de klassieke manier bediend kunnen worden. Rijden met de Opel Mokka is de eenvoud zelve: geen koppeling, geen versnellingen en de motor levert meteen en zo goed als geruisloos zijn volle trekkracht.

  • Opel Mokka
TESTWAGEN
elektrisch 100 kW/136 pk
TESTVERBRUIK
15,1 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km (WLTP)
BUDGET
  • vanafprijs: € 22.950 – basisprijs testmodel: € 36.200
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Design
  • Afwerking
  • Inrichting dashboard
  • Veercomfort
  • Geluidscomfort
  • Rijgemak
MIN
  • Prijs
  • Basisuitrusting
  • Reële actieradius
  • Koffervolume
  • Zitruimte achterin

Ook getest

Opel Corsa, Opel Astra, Opel Grandland XOpel Crossland XOpel Insignia, Opel Zafira Life

Leestip

Wist je dat Opel ooit de grootste fietsproducent ter wereld was? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Opel.

Vorig artikelOverstromingen en toename autovakanties zorgen voor drukte op VAB-Alarmcentrale
Volgend artikelDe helft van de buitenlandse boetes komt uit Frankrijk