Opel Astra

Je kunt de nieuwe Opel Astra bezwaarlijk een grijze muis noemen. Hij oogt alvast sportief, maar hoe rijdt hij? Een testrit wijst het uit!

Het heeft een tijdje geduurd, maar Opel is klaar met zijn nieuwe Astra. Het is de zesde generatie van deze klassieke Golf-concurrent, maar klassiek kun je hem allerminst noemen. Of toch? De brede ‘Vizor’-grille met de boemerangvormige ledkoplampen op de uiterste hoeken van de spatborden zijn immers een knipoog naar Opel-modellen zoals de Manta uit de seventies. De nieuwe Opel Astra zet duidelijk in op design, wat meteen een handige manier is om te verhullen dat het onderhuids om een Peugeot 308 gaat. Binnen de Stellantis-groep – waar Opel onderdeel van is – wordt het EMP2-platform gebruikt voor alle modellen die in het C-segment passen (denk: Peugeot 308 en Citroen C4). Dat hoeft overigens geen nadeel te zijn, want deze nieuwe Astra combineert riante binnenafmetingen, ook achterin, met een behoorlijke koffer.

De zesde generatie van de Golf-concurrent is niet langer een grijze muis en zet duidelijk in op design.

Rijgedrag

Al even keurig is het evenwichtige onderstel dat we zoals gezegd kennen van de Peugeot 308. De basics zijn gebleven met een nauwkeurige en snedige stuurinrichting als basis, maar Opel koos voor een iets stuggere (lees: Duitsere) demping, zonder extreem te worden of comfort te vergeten. Opel kiest voor een eerder lage zithouding en monteert uitstekend zitmeubilair. Voor de neus van de bestuurder zit een ‘pure panel’ waar het digitale instrumentencluster en het centrale display netjes op elkaar aansluiten. Tal van knoppen en bedieningsorganen menen we te herkennen uit PSA-producten (Peugeot/Citroën), maar dat werkt niet storend. Ook het infotainment werd geleend en dat geldt jammer genoeg ook voor de trage reacties bij sommige commando’s.

Keurige prestaties

Onder de motorkap van onze Opel Astra zit een 1.2 benzinemotor van 130 pk, de instapversie van dezelfde driecilinder is 110 pk sterk. De voorlopige topversie is een 1.6 plug-in hybride, goed voor 180 pk. Dieselen kan met een 1.5 viercilinder van 130 pk. De benzineversie met 130 pk die we hier proefrijden, is voor de particuliere consument de betere keuze, omdat hij bij een rustige rijstijl keurige prestaties koppelt aan een laag verbruik. Ondanks zijn compacte cilinderinhoud reageert hij soepel en blijft de motor qua geluid steevast op de achtergrond. Opel lanceert eveneens een Astra Sports Tourer (breakversie) die meteen bestelbaar is en ongeveer € 1.000 meer kost dan de vijfdeursversie. Vanaf 2023 zal ook een 100% elektrisch aangedreven versie aan het gamma worden toegevoegd.

  • Opel Astra
TESTWAGEN
driecilinder 1.2 turbomotor (benzine) met manuele 6-bak, 96 kW/130 pk
TESTVERBRUIK
5,7 l/100 km
CO₂-EMISSIE
122 g/km
BUDGET
  • basisprijs (1.2 – 110 pk):  € 24.900 – prijs testmodel (1.2 – 130 pk): € 27.000
  • BIV: € 144,57
  • verkeersbelasting: € 154,80
PLUS
  • Oogt eindelijk sexy
  • Mooie balans tussen comfort en dynamisme
  • Uitstekende stoelen
MIN
  • Interieurelementen herinneren aan Peugeot- en Citroën-modellen
  • Infotainment reageert soms traag
  • Wachten op elektrische versie

Ook getest

Opel Corsa, Opel Mokka, Opel Grandland XOpel Crossland XOpel InsigniaOpel Zafira Life

Leestip

Wist je dat Opel ooit de grootste fietsproducent ter wereld was? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Opel. Of bekijk deze mooie Opel Kadett van Arne in onze reeks In Vervoering.

Vorig artikelBoulogne-sur-Mer: twee steden voor de prijs van één
Volgend artikelZomers genieten in Zillertal