De BYD Dolphin is de kleinste auto uit het gamma van de nieuwe Chinese constructeur. Wij deden een testrit met deze compacte gezinswagen.

Betaalbaarder dan concurrenten

Build Your Dreams kennen we als winnaar van de VAB-Gezinswagenverkiezing 2023. Vandaag lanceert het Chinese merk met de Dolphin een compacter model dat met een prijskaartje van net geen 30.000 euro niet spotgoedkoop is, maar wel betaalbaarder dan zijn rechtstreekse concurrenten. Qua buitenafmetingen valt de BYD Dolphin in het C-segment, wat zich vertaalt in voldoende zitruimte achterin, met dank aan de vlakke vloer. De koffer is eerder gemiddeld, maar (een uitsparing voor) een reservewiel is er niet. Er is ook geen ‘frunk’ – de motor zit immers in de neus – waardoor er kofferruimte verloren gaat aan laadkabels.

Meer dan 400 kilometer rijbereik

Het grote zwevende centrale display kan zowel horizontaal als verticaal worden gedraaid. BYD monteert haar compacte blade-batterij, die de structuur van de wagen extra stijfheid biedt. Door gebruik te maken van ijzerfosfaattechnologie zijn er minder schaarse ertsen nodig en is de prijs competitiever. BYD is wereldwijd één van de belangrijkste batterijproducenten, en laat dat nu net de reden zijn waarom dit merk topbatterijtechnologie én -auto’s tegen een competitieve(re) prijs kan aanbieden. De topversie die wij proefreden heeft een batterij van 60 kWh, goed voor een rijbereik van 427 kilometer in combinatie met de 204 pk elektromotor. De basisversie (Active) levert net geen 100 pk, neemt genoegen met een batterij van 45 kWh en komt 340 kilometer ver met één laadbeurt.

De BYD Dolphin heeft voldoende zitruimte achterin, maar de koffer is eerder gemiddeld.

Comfortabele demping

Aan het stuur ontpopt de BYD Dolphin zich als een voorspelbare rijgezel met een bijzonder comfortabele demping die drempels gemakkelijk verteert. Keerzijde van deze afstelling is een wagen die gaat pompen wanneer hij beladen is of wanneer het tempo wordt opgevoerd. BYD voorziet verschillende laadopties. De basisversie laadt éénfasig AC aan 7,4 kW en aan de DC-snellader verteert hij een vermogen van 60 kW. De topversie laadt 11 kW AC en 88 kW DC, wat voldoende snel is in verhouding tot de batterijcapaciteit.

  • BYD Dolphin
TESTWAGEN
elektrische aandrijving op de vooras, 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
16,4 kWh per 100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 29.900 (Active) – prijs testmodel: € 36.740 (Design)
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Zeer inschikkelijke demping
  • Prijs in verhouding tot concurrentie
  • Erg volledige uitrusting
MIN
  • Kofferruimte vrij beperkt
  • Rijhulpsystemen zijn vrij opdringerig
  • Onderstel gaat pompen bij intensief gebruik

Ook getest

BYD Atto 3

Vorig artikelIsland Life: jouw privé-eiland vlak bij Amsterdam
Volgend artikelDe premie voor elektrische wagens in 5 vragen en antwoorden