Opel Crossland X Autotest

Autotest: Opel Crossland X

De allereerste ‘Franse’ Opel is een feit. De Crossland X is een compacte SUV met een uitgebreide standaarduitrusting. Wij onderwierpen hem aan een test.

10/10/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

‘Deze SUV biedt een uitgebreide standaarduitrusting’

Een ruim en praktisch interieur

Als opvolger van de Opel Meriva pakt de nieuwe telg uit met een hoge zit en een veelzijdig en praktisch interieur. Naast de bagageruimte van 410 liter, waarmee de Crossland X alle directe concurrenten overklast, biedt deze mini-SUV ook op de achterbank veel hoofd- en beenruimte.

De rijdynamiek van deze Opel kan beter

Qua rijdynamiek gooit de cross-over evenwel minder hoge ogen. Hij laat zich dankzij de relatief lichte besturing vlotjes door het verkeer laveren, maar de ophanging is té stug afgesteld om comfortabel te zijn. Vooral op een slecht – lees: Belgisch – wegdek worden oneffenheden er onvoldoende uitgefilterd. Tegelijkertijd scoort de Opel Crossland X behoorlijk qua rolneigingen, maar voel je toch dat je de bochten niet al te sportief mag inzetten. Verder willen we nog zijn luidruchtige karakter en de weinig esthetische, optionele ‘head-up’ display aankaarten.

De Opel Crossland X doet het goed qua multimedia

Van het grotere, optionele Navi 5.0 IntelliLink waren we dan wel weer fan. In tegenstelling tot het standaard 7-inch IntelliLink multimediasysteem biedt dat naast USB, bluetooth en stembediening ook Apple CarPlay, Android Auto en een functie voor draadloos opladen. Voorts is de Crossland X zowat de duurste in het rijtje, maar de uitgebreide standaarduitrusting compenseert de hogere vanafprijs. Op vlak van motoren is de 1.2 benzine – bekroond met een ‘Engine Of The Year’-award – een aanrader, gekoppeld aan de handgeschakelde zesbak, tenminste. Een duo dat nooit adem te kort komt.

Tip

Liefhebber van Opel? Dan wil je vast meer lezen over de geschiedenis van dit Duitse merk.

Ook getest

VAB-Magazine testte ook de Opel Astra en de Opel Insignia.

TESTWAGEN1.2 Turbo (benzine), 130 pk
TESTVERBRUIK7,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE102 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 17.900 (1.2 Edition, 81 pk), basisprijs testmodel: € 21.600
  • BIV: € 198,76
  • verkeersbelasting: € 186,91
PLUS
  • soepele, koppelrijke aandrijflijn met voldoende potentie
  • aangenaam hoog zitcomfort
  • veelzijdig en praktisch interieur
  • veel bagageruimte
MIN
  • stugge ophanging
  • luidruchtig

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief