Nissan Ariya

Net als in de beginjaren van de Qashqai, moeten we letten op de schrijfwijze van Nissans jongste en volledig elektrische model, de Ariya. Met deze nieuweling lanceert Nissan nog deze zomer een grote broer voor de Leaf.

Meer dan een Leaf op hoge poten

Als Nissan de elektrische auto 2.0 voorstelt, is dat nieuws. De Japanse constructeur pionierde ruim tien jaar geleden met de Leaf, waarvan inmiddels 600.000 exemplaren rondrijden. Deze Nissan Ariya mag dan al nieuw zijn, we kennen hem al een beetje, want onderhuids deelt hij zijn platform en flink wat technologie met de al even recente Renault Mégane E-TECH. Dankzij die architectuur krijgt hij een erg lange wielbasis (2,77 meter) in verhouding tot de koetswerklengte van 4,6 meter. De Ariya heeft een klassieke SUV-vorm en biedt een hogere zithouding. Het interieur oogt enerzijds futuristisch omdat alle informatie wordt afgelezen op twee aan elkaar sluitende digitale schermen van 12,3 inch en anderzijds minimalistisch, omdat bepaalde knoppen in de bekleding van het dashboard zijn geïntegreerd en pas zichtbaar worden wanneer het contact wordt ingeschakeld. De lange wielbasis maakt het interieur van de Ariya voldoende ruim en de batterij bestaat uit drie elementen die in het platform zijn geïntegreerd. Die aanpak zorgt voor een vlakke vloer, wat een opsteker is voor de passagier die centraal achterin zit. Keerzijde van de medaille is een vrij hoge vloer achterin, waardoor de grotere medemens met opgetrokken benen zit, wat bij langere ritten vermoeiend is.

De nadruk ligt op comfort, want ondanks de vrij nauwkeurige besturing, is een dynamische rijstijl niet meteen zijn ding.

Heel wat paarden

Nissan biedt twee versies: de basisversie heeft een motor van 218 pk en een batterijcapaciteit van 66 kWh, de topversie is 242 pk sterk en beschikt over 91 kWh batterijopslag. Van die laatste versie bestaat tevens een vierwielaangedreven variant, goed voor een forse 306 pk. Wij gingen op pad met de instapversie. Een weldenkend mens die zich afvraagt waarom een elektrische gezinswagen 218 pk nodig heeft? Wel, om het aanzienlijke leeggewicht van 2 ton te camoufleren, want zelfs met de forse massa versnelt deze elektrische SUV bijzonder vlot. Nissan liet verder het e-pedal evolueren. Bedoeling van deze technologie is dat je enkel met het ‘gaspedaal’ rijdt en afremt. Kon je bij de eerste generatie de wagen echt tot stilstand brengen door de rechtervoet van het pedaal te halen, dan moet je bij de Ariya andermaal het rempedaal gebruiken om volledig te stoppen. Het onderstel van deze elektrische Nissan Ariya legt de nadruk op comfort, want ondanks de vrij nauwkeurige besturing, is een dynamische rijstijl niet meteen zijn ding. Nissan biedt ook verschillende laadopties. De standaardversie biedt monofasig AC-laden, optioneel kun je ook (sneller) driefasig laden. DC snelladen lukt voor elke versie aan een stevig vermogen tot 130 kW.

TESTMOTOR
elektromotor met permanente overbrenging, 160 kW/218 pk
TESTVERBRUIK
16,4 kWh/100 km
CO₂-E?ISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisversie/testmodel (218 pk – 66 kWh): € 50.100
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Ruim interieur
  • Vrij zuinig bij eerste kennismaking
  • Actieradius van 403 km (WLTP)
MIN
  • Fors prijskaartje (omwille van grote batterijcapaciteit)
  • Hoge vloer achterin
  • e-Pedal-functie wordt beperkt

Ook getest

Nissan MicraNissan LeafNissan Juke, Nissan Qashqai

Leestip

Wist je dat de geschiedenis van Nissan helemaal teruggaat tot 1911? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Nissan.

Previous articleEen rolstoelvakantie in de bergen? Het kan!
Next articleMet SipWell drink je lokaal, lekker en gezond