De nieuwe Nissan Micra is dynamisch en sportief, en scoort hoge ogen met zijn uitgebreide personalisatiemogelijkheden en pittige rijdynamiek.

Interieur

De vijfde generatie van deze hatchback is langer, breder en lager dan alle vorige. Dat maakt van de Micra niet alleen het breedste en ƩƩn van de laagste modellen in het B-segment, de zitpositie is tevens de laagste. Je beschikt over meer dan voldoende hoofdruimte en op de achterbank ervaren we duidelijk meer ruimte voor schouders, knieƫn Ʃn ellebogen dan voorheen. Ook de koffer nam toe; tot 300 liter. Die is daarmee net zo handig als het hemelse handschoenkastje. Je propt er met gemak twee anderhalve liter-flessen in. Binnenin zegeviert kwaliteit en oog voor detail. Ook voor de sfeer werd gezorgd. De Nissan Micra is immers de eerste hatchback in zijn segment die uitgerust is met het Bose Personal premium audiosysteem (standaard in de Tekna-uitvoering en optioneel voor de Acenta- en N-Connecta-versies). Je wordt omringd door twee luidsprekers in de hoofdsteun van de zetel. Een geluidservaring om u tegen te zeggen.

de Nissan Micra nam niet alleen qua ruimte een mijlensprong, maar ook wat de rijdynamiek betreft.

Veiligheid

Op vlak van veiligheid scoort de Micra bijzonder goed. Zelfs aan hogere snelheden krijg je nooit een onveilig gevoel. De vijfdeurs hatchback is overigens voor het eerst voorzien van rijhulpsystemen die normaliter alleen in duurdere wagens verkrijgbaar zijn. Het is zelfs de eerste Nissan die je kunt krijgen met ‘Intelligent Lane Intervention’. Dat systeem waarschuwt door middel van vibraties in het stuur wanneer je de rijstrookmarkeringen overschrijdt en leidt de auto terug in zijn oorspronkelijk rijvak. ‘Intelligent Emergency Braking’ helpt dan weer aanrijdingen te voorkomen, maar bevat ook voetgangersdetectie ā€“ een primeur voor een Nissan-hatchback in het B-segment in Europa. Absolute plus is de ‘Intelligent Around View Monitor’, Nissans bekroonde 360Ā°-camerasysteem die in real time, heel duidelijk en overzichtelijk alles laat zien wat er zich rond de wagen bevindt of beweegt.

Rijgedrag

Qua rijervaring heeft de nieuwe Micra geen uitstaans met zijn voorgangers. Hij is bijzonder wendbaar, stuurt direct en precies, helt minder over in de bochten en toont zich verrassend stabiel, zelfs aan hogere snelheden. Hij zet aan tot sportief rijgedrag, en daar helpt de vlot schakelende manuele vijfbak bij. Kortom, de Nissan Micra nam niet alleen qua ruimte een mijlensprong, maar ook wat de rijdynamiek betreft.

TESTWAGEN
0,9 liter (benzine), 90 pk
TESTVERBRUIK
6,9 l/100 km
BUDGET
vanafprijs ā‚¬13.990 ā€“ basisprijs testmodel : ā‚¬19.390
BIV: ā‚¬ 104,26
verkeersbelasting ā‚¬ 98,87
CO2-EMISSIE
99 g/100 km
PLUS
  • enorm aanbod aan personalisatiemogelijkheden
  • veel uitrustingen die normaal enkel op duurdere wagens te verkrijgen zijn.
  • hoge afwerkingskwaliteit binnenin voor dit segment
MIN
  • de lange zonnekleppen weren de zon, maar krijg je tegen je hoofd als je ze in- of uitklapt

Ook getest

Nissan Leaf

Leestip

Wist je dat de geschiedenis van Nissan helemaal teruggaat tot 1911? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Nissan.

Vorig artikel48u in Macedoniƫ
Volgend artikelZuiniger rijden en brandstof besparen in 10 tips