Nissan Juke

Eind vorig jaar verving Nissan de compacte Nissan Juke en dat was geen dag te vroeg. Toen Nissan tien jaar geleden de eerste generatie lanceerde, was dit de eerste crossover in het B-segment. De voorbije jaren is de concurrentie zodanig toegenomen dat Nissan wel moest reageren.

Ook in het B-segment – het formaat van de VW Polo-formaat – kiezen steeds meer automobilisten voor een SUV of crossover omwille van de hogere instap en de stoere look. De tweede generatie van de Nissan Juke is een stuk groter, maar behoudt haar identiteit dankzij de sportieve coupévormen. Dat merk je aan de aflopende daklijn en de brede C-stijl waarin de deurklinken zijn geïntegreerd. Hoewel de snuit grondig werd aangepast, mocht de Juke zijn ronde lampen wel behouden. Het koetswerk blijft voldoende sportief om de fans van het eerste uur niet voor het hoofd te stoten en toch zal de bravere snuit door een breder publiek worden gesmaakt. Er zijn immers heel wat kapers op de kust, zoals de Peugeot 2008, de VW T-Cross en niet in het minst de Renault Captur, waarmee de Juke zijn technische basis deelt.

Slechts één motor

Vergeet keuzestress, er is maar één motor beschikbaar: een kleine turbomotor op benzine. De kleine driecilindermotor met een longinhoud van 999 cc is even groot als de 100pk-sterke Tce-motor van Renault, maar de Nissan-ingenieurs trokken het vermogen op tot 117 pk en gaven hem een ‘overboost’-functie, zodat de turbo bij een herneming of inhaalmanoeuvre gedurende korte tijd 20 Nm extra motorkoppel (200 Nm in plaats van 180 Nm) kan leveren. In de praktijk volstaat dat vermogen om mee te kunnen met het verkeer, maar de sportieve ambities die het koetswerk suggereert kan de kleine driecilinder niet waarmaken. Het compacte driecilindertje heeft ook geen reserve wanneer de Juke met vier inzittenden, vol bagage of op een glooiend traject wordt ingezet. Op een afwisselend traject maten wij een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km. Nissan laat de klant wel kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak of een optionele (2000 euro) gerobotiseerde zeventrapsautomaat.

Vergeet keuzestress, er is maar één motor beschikbaar: een kleine turbomotor op benzine.

Nissan Juke wordt groter maar lichter

De Nissan Juke is volledig nieuw en wordt gebouwd op het platform dat binnen de Renault-Nissan-alliantie eveneens dient voor de rencente Clio en Captur-modellen. De compacte crossover groeit ruim 7 centimeter. Dankzij de nieuwe architectuur wordt ook de wielbasis 10 centimeter langer en dat betekent extra beenruimte achteraan en een behoorlijke koffer van 422 liter. Ondanks deze grotere proporties zet deze tweede generatie Juke minder kilo’s op de weegschaal. Het onderstel is een stuk stijver geworden, wat het rijgedrag verbetert en het comfort verhoogt. De Nissan Juke is uitsluitend met voorwielaandrijving te krijgen, want de bumper- en spatborbeschermers uit kunststof helpen hem slechts aan een stoere look, offroad avonturen zijn aan hem niet besteed.

Keurig afgewerkt

Eenmaal ingestapt merk je dat er werk is gemaakt van een degelijke geluidsisolatie, want wind- en rolgeluiden blijven op de achtergrond. Toch laat het driepittertje zich horen bij erg lage toerentallen of wanneer het gaspedaal wordt gevloerd, en dat gebeurt vaker dan je vermoedt. Het dashboard is keurig afgewerkt en bekleed met zachte kunststoffen. Nissan zet vooral in op een doorgedreven connectiviteit met een groot infotainmentscherm bovenop het dashboard. De versnellingspook zit vrij hoog op de middenconsole, wat in combinatie met de hogere zithouding voor een aangename bediening zorgt. In de fraai uitgeruste N-Design-versie die wij testten, werden omvattende sportstoelen gemonteerd die ook op langere ritten prima steun bieden. In de hoofdsteunen worden bovendien extra surroundspeakers van de Bose-geluidsinstallatie geïntegreerd.

Brutale rijhulpsystemen

Naast de groeischeut stopt Nissan bijzonder veel technologie in deze compacte SUV. Wie voor het optionele ‘Technology Pack’ kiest, krijgt – net als in de elektrische Leaf – de ProPILOT-functie, waardoor de auto tot op zekere hoogte autonoom kan rijden. Het systeem combineert immers de functie van actieve rijstrookassistent, intelligente snelheidsregelaar en noodstopfucntie. Deze ProPILOT is interessant op de snelweg en in fileverkeer, maar de rijhulpmiddelen grijpen soms vrij brutaal in en reageren niet altijd op dezelfde manier. Kortom, deze systemen zijn nog niet goed (genoeg) om ons te overtuigen van de volledig zelfrijdende auto die er op termijn zit aan te komen.

  • Nissan Juke
TESTWAGEN
1.0 driecilinder turbo benzinemotor, 117 pk
TESTVERBRUIK
6,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE
112 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 20.990 – prijs testmodel: € 27.190 (N-Design + DCT7)
  • BIV: € 235,65
  • verkeersbelasting: € 123,94
PLUS
  • Ruimer en stiller interieur
  • Design valt bij breder publiek in de smaak
  • Compacte en fiscaal interessante motor
  • Heel veel rijhulpmiddelen en doorgedreven infotainment
MIN
  • Compacte motor is krap bij belasting (snelweg + 4 inzittenden)
  • Geen zuinigheidskampioen
  • Beperkt motoraanbod