Nissan Leaf

De tweede generatie van de populairste elektrische wagen ter wereld is alweer een schot in de roos. De Nissan Leaf maakt elektrisch rijden bereikbaar.

Eén pedaal

De nieuwe Nissan Leaf heeft een aantal interessante snufjes. Revolutionair is de e-Pedal, die zorgt voor een compleet nieuwe manier van rijden, vergelijkbaar met botsauto’s, zonder te botsen welteverstaan. Via een knop vorm je het gaspedaal om tot een e-Pedal, waarmee je kunt versnellen én afremmen. Het is even wennen. In het begin stoppen we door het pedaal lichtjes te lossen veel bruusker dan verwacht, maar al gauw leren we hoe de e-Pedal te hanteren. In geen tijd ontwikkelen we het niet gebruiken van het rempedaal tot een sport, want rijden met slechts één pedaal is zo veel intuïtiever, eenvoudiger en aangenamer. Daarenboven zorgt het er – in tegenstelling tot andere pedalen – voor dat de Leaf op een helling niet gaat bollen en helpt het – doordat het op de motor remt – bij het recupereren van energie.

Via een knop vorm je het gaspedaal om tot een e-Pedal, waarmee je kunt versnellen én afremmen.

Automatische piloot

Een andere fijne nieuwigheid is de ProPILOT, een semiautomatische piloot die je via de blauwe knop op het stuur activeert. Je stelt de gewenste afstand tot het voertuig voor je op de snelweg in en vervolgens gaat de Leaf aan de slag. Hij accelereert en remt zelf in functie van de voorganger en gaat het stuur controleren om deze gezinswagen in het midden van het rijvak te houden. Het stuur loslaten om iets te eten, zit er jammer genoeg (nog) niet in. De wetgevers gooien op dat vlak nog roet in het eten.

Rijbereik van de Nissan Leaf

Dankzij de dalende batterijprijzen kost de nieuwe Nissan Leaf slechts evenveel als die van zeven jaar geleden, en dat met een groter rijbereik en modernere technologie onder de motorkap. Last but not least noteren we op vlak van design het analoge instrumentarium versus het digitale in de eerste generatie en de pittige afwerking met elektrisch blauwe stiksels als grootste blikvangers.

  • Nissan Leaf
TESTWAGEN
Nissan Leaf Tekna (elektrisch, 40 kWh), 150 pk
TESTVERBRUIK
18 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 33.140, basisprijs testmodel: € 38.140
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • dezelfde prijs als 7 jaar geleden voor modernere technologie
  • rijbereik van 378 km
  • e-Pedal
  • meer vermogen en koppel
  • Apple Car Play en Android Auto
MIN
  • navigatiescherm niet leesbaar bij zon
  • korte armsteun

Ook getest

Nissan Micra, Nissan Juke

Leestip

Wist je dat de geschiedenis van Nissan helemaal teruggaat tot 1911? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Nissan.

Vorig artikel48u in Den Haag
Volgend artikelOns wegennet lijdt opnieuw onder winterschade