Nissan Qashqai

De Nissan Qashqai is het belangrijkste model van de Japanse constructeur. Ze mogen de bal dus niet misslaan bij een nieuwe generatie. Zijn ze erin geslaagd? Wij gingen er mee de baan op voor een testrit.

Gespierder

De derde generatie van de Nissan Qashqai is in eerste instantie verkrijgbaar als milde hybride, met vermogens van 140 en 158 pk. Nadien volgen de volledig elektrische modellen. Hij kreeg wat scherpere lijnen mee, waardoor hij gespierder oogt. Opvallend zijn de 20inch-velgen die dankzij het nieuwe platform voor het eerst op een Qashqai gemonteerd kunnen worden. Het portier draait in een hoek van bijna 90 graden open. Gemakkelijk om in te stappen en bijzonder handig om kinderen in en uit de auto te dragen.

Groot, groter, grootst

Binnenin valt meteen het bredere instrumentenpaneel en het touchscreen op. Dat laatste is et een formaat van maar liefst 9 inch het grootste in zijn segment en vooral heel overzichtelijk en praktisch. Verder is de Qashqai voor het eerst verkrijgbaar met een head-up display, ook de grootste in zijn categorie. Voorts biedt hij best in class connectiviteit, Pro Pilot (de zelfparkeerfunctie) en tal van intelligente veiligheidssnufjes, zoals standaard gordijnairbags.

De Nissan Qashqai biedt best in class connectiviteit en tal van intelligente veiligheidssnufjes.

Klassevol interieur

Daarnaast straalt het interieur klasse uit dankzij chromen details en Japans houtinlegwerk. Binnenin ervaren we een ruimer gevoel met meer schouderruimte en knieruimte, ook op de achterbank. Toch zou de hoofdruimte nog beter kunnen. De koffer kreeg een niet onaardige 74 liter extra voor een totaal van 504 liter, waarmee de Qashqai zich netjes in de top 3 mag parkeren. 

Soepeler en stiller

Standaard wordt de nieuwe Qashqai geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Wij gingen op pad met de 158pk-sterke 1.3-liter benzinemotor met Mild Hybrid technologie – de krachtigste versie – en Xtronic automaat. Opvallend in deze voorwielaangedreven versie zijn de verbeterde stuurprecisie, dito respons en verminderde frictie via het stuur. Het gevolg van een veel stijvere carrosserie, waardoor de ingenieurs van Nissan de veer- en demperconfiguraties van de ophanging nauwkeuriger konden afstellen. Oneffenheden worden beter uitgefilterd en rolbewegingen meer onderdrukt, wat zorgt voor een soepele rijdynamiek. Last but not least, de nieuwe Qashqai is een stuk stiller dan zijn voorganger.

  • Nissan Qashqai
TESTWAGEN
MildHybrid, 116 kW/158 pk, automaat
TESTVERBRUIK
7,0 l/100 km
CO₂-EMISSIE
142 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 28.500 – testmodel (zonder opties): € 43.700
  • BIV: € 294,39
  • verkeersbelasting: € 168,08
PLUS
  • Grotere koffer en binnenruimte
  • Grote head-up display en touchscreen
  • Portier met hoek van 90°
  • Reactiever en wendbaarder
  • Stiller
MIN
  • Hoofdruimte kan beter

Ook getest

Nissan Micra, Nissan Leaf, Nissan Juke

Leestip

Wist je dat de geschiedenis van Nissan helemaal teruggaat tot 1911? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Nissan.

Previous articleDoe de verkeerstest!
Next articleAlgarve en Alentejo, een roadtrip door Zuid-Portugal