Renault lanceert de 100% elektrisch aangedreven Mégane. Wij voelden deze elektrische Fransman aan de tand tijdens een uitgebreide testrit.
Helemaal anders
De Renault Mégane E-TECH is geen bijkomende versie van de Mégane die we inmiddels vijf jaar kennen. De Franse constructeur bouwt een gloednieuw model, op een specifiek onderstel voor elektrische voertuigen, dat naast de conventionele Mégane wordt gepositioneerd. Die laatste blijft overigens verder bestaan met benzine-, diesel- én hybride aandrijvingen. De elektrische Mégane oogt totaal anders dan zijn naamgenoot en zit strak in het pak. Hij past in het C-segment en heeft een aerodynamisch gevormd hatchbackkoetswerk met een aflopende daklijn, zodat hij de handschoen opneemt tegen pakweg een VW ID.3, een Nissan Leaf of de (toekomstige) elektrische versies van de Peugeot 308 en de Opel Astra.
Renault biedt nagenoeg alle beschikbare oplaadmodi aan voor deze gloednieuwe Mégane zodat elke klant een laadoplossing kan kiezen die past bij zijn of haar (thuis)situatie.
Hoogtechnologisch interieur
Binnenin kiest Renault voor een opgeruimd interieur waar de meeste bedieningsorganen verhuisden naar het 12 inch grote aanraakscherm dat verticaal staat opgesteld in de middenconsole. Het is wel een opsteker dat men voor de bediening van de klimaatregeling klassieke knoppen behoudt. Het infotainment- en connectiviteitssysteem draait op het Google Automotive-platform dat ook Google Maps en een bijhorende smartphone-app omvat waarop je bijvoorbeeld de laadstatus van de batterij kunt consulteren. Ook het instrumentencluster is digitaal, zodat het interieur van deze Renault Mégane erg hoogtechnologisch aanvoelt.
Krachtige elektromotor
Renault monteert verder een multilink-achteras die een dynamisch stuur- en rijgedrag verzoent met een comfortabele demping. Onze testwagen beschikt over een krachtige elektromotor van 218 pk die wordt gevoed door een lithiumionbatterij met een capaciteit van 60 kWh. Dat volstaat voor een (norm)rijbereik van 450 kilometer. Er is eveneens een basisversie van 130 pk met een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 300 kilometer. Renault is op vlak van elektrische voertuigen allerminst aan zijn proefstuk toe en kan rekenen op ruim tien jaar ervaring met de succesvolle Zoe. Dankzij die expertise wordt deze grotere Mégane vooral zuiniger. Zo komt er een oliegekoelde elektromotor waarvan de restwarmte wordt gebruikt om het interieur te verwarmen en om de batterij op de ideale bedrijfstemperatuur te brengen, waardoor de volgende laadbeurt efficiënt verloopt. Afhankelijk van de versie biedt Renault nagenoeg alle beschikbare oplaadmodi aan, zodat elke klant een laadoplossing kan kiezen die past bij zijn of haar (thuis)situatie. Deze 100% elektrische Renault Mégane staat nog deze lente bij de dealer.
TESTWAGEN |
elektromotor met permanente overbrenging, 96 kW/130 pk |
TESTVERBRUIK |
17,4 kWh/100 km |
CO₂-EMISSIE |
0 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Renault Clio, Renault Scénic, Renault Captur, Renault Kangoo
Leestip
Wist je dat de befaamde Renault 16 ‘La DS des pauvres’ werd genoemd? Meer van dit soort leuke weetjes vind je in de geschiedenis van Renault.