MG4Foto: Richard Parsons

Een elektrische auto die groter is dan een muis en toch betaalbaar? De MG4 voldoet alvast aan die eisen. Heeft hij nog meer troeven? Wij deden er een testrit mee om dat te achterhalen.   

Met zijn vierde volledig elektrische auto springt de Anglo-Chinese constructeur in een leemte in de markt. Het aanbod elektrische compacte SUV-modellen is legio, maar dat geldt niet voor de elektrische hatchbacks in het C-segment. Die laatste verbruiken minder en rijden verder met dezelfde batterijcapaciteit. Qua proporties kun je de MG4 naast een ID.3, Nissan Leaf of Citroën eC4 plaatsen, maar qua prijs is hij zelfs goedkoper dan Europese EV’s uit het B-segment, zoals de Renault Zoë of de Peugeot e208. Aan het stuur wordt meteen duidelijk dat de Chinezen snel bijleren, want elk nieuw model gaat er danig op vooruit. Deze achterwielaangedreven MG laat zich niet alleen prettig en nauwkeurig sturen, zijn koetswerk blijft ook erg laag, wat de wagen evenwichtig en voorspelbaar doet reageren. Die lage zithouding is voor een stuk te danken aan de bijzonder dunne batterij die tussen de voor- en achteras wordt gemonteerd. De laagbouw vertaalt zich eveneens in een gunstiger stroomverbruik.

Met een vanafprijs van 30.785 euro mikt MG ook op particuliere kopers.

Vaarwel knoppen

Deze nieuweling doet het ook op vlak van geluidsisolatie beter dan de MG-modellen die we eerder testreden. Het dashboard is volledig digitaal en dat oogt best trendy en opgeruimd, maar omdat er nog nauwelijks fysieke knoppen op het dashboard staan, moet je je soms door flink wat menu’s worstelen om elementaire instellingen zoals ventilatie te wijzigen. Het systeem reageert niet vingervlug, wat de digitale beleving minder prettig maakt. Vanaf de basisversie is er wel connectiviteit met Android Auto en Apple CarPlay.

Pittige prestaties

De comfort basisversie komt met een batterijcapaciteit van 51 kWh. De elektromotor die de achteras bedient, levert een forse 180 pk, wat volstaat voor pittige prestaties. Met een volgeladen batterij kom je volgens de WLPT-meetmethode 350 km ver, wat in de praktijk eerder 300 km zal zijn. Er bestaat ook een MG4 met een grotere batterij van 64 kWh, waarmee een rijbereik tot 450 km mogelijk wordt. Die versie heeft eveneens een iets krachtigere motor (204 pk). Later volgt nog een vierwielaangedreven versie met één motor per as en nog meer stroomopslag. Met een vanafprijs van 30.785 euro mikt MG ook op particuliere kopers.

  • MG4
TESTWAGEN
elektromotor op de achteras, 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
18 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 30.785
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Zeer betaalbaar
  • Zuinig dankzij lager koetswerk
  • Degelijke afwerking
MIN
  • Gebrek aan fysieke knoppen
  • Infotainmentscherm reageert vrij traag

Ook getest

MG5, MG ZS, MG EHS

Vorig artikelGluren bij de buren: 10 tips in Zeeuws-Vlaanderen
Volgend artikelWelke hinder mag je in 2023 verwachten door de Oosterweelwerken?