Volkswagen ID.3

Met de ID.3 lanceert Volkswagen een volledig nieuwe reeks elektrische auto’s. Wordt dit de Kever of Golf onder de elektrische voertuigen? Wij voelden hem aan de tand. 

Intelligent Driving

ID staat voor ‘Intelligent Driving’. Het verschil met eerdere elektrische Volkswagens (e-Golf en e-Up) is dat men hier geen bestaand model ombouwt, maar start met een gloednieuw platform dat werd ontwikkeld om elektrische auto’s op te bouwen. De Volkswagen ID.3 zit vernuftig in elkaar, want de batterij werd in de vloer geïntegreerd, zodat het gewicht helemaal onderaan zit, waardoor de wagen nauwelijks gaat overhellen in een bocht. Ook qua aandrijving roeit hij een beetje tegen de stroom is, want die zit op de achteras en dat was van de Kever geleden. De ID.3 zet zijn forse vermogen zonder doorslippende wielen op de weg en je voelt nooit parasietreacties in het stuur – iets waar nogal wat voorwielaangedreven EV’s mee kampen – wat voor een prettige en verfijnde rijervaring zorgt.

Het verschil met eerdere elektrische Volkswagens is dat men hier start met een gloednieuw platform dat werd ontwikkeld om elektrische auto’s op te bouwen.

Fluisterstil

Het is de bedoeling dat je een aantal zaken gaat bedienen via stemcommando’s. “Hallo ID” gevolgd door “zet de radio op Radio 1” volstaat, maar voor verwarming, navigatie of je telefoon ‘luistert’ de ID.3 eveneens. De klassieke versnellingspook werd geruild voor een draaiknop. Het interieur is sober en de materiaalkeuze voor het dashboard en de bekleding van de stoelen voelen minder premium aan dan wat het prijskaartje suggereert. Anderzijds is de ID.3 erg ruim, ook achteraan, en biedt hij een bruikbare koffer van 385 liter. Een bijkomende troef is het fluisterstille interieur. Er werd bijzonder veel zorg besteed aan de filtering van wind- en de rolgeluiden.

350 kilometer

Wij testten de Volkswagen ID.3 First Edition met de krachtigste motor van 204 pk, wat zorgt voor flitsende prestaties en een zeer comfortabele aandrijving dankzij de traploze automatische overbrenging. De batterij biedt een capaciteit van 58 kWh, waarmee je in realistische rijomstandigheden bijna 350 kilometer ver komt. De combinatie van heel veel vermogen in een auto die ruim 1,8 ton weegt, vertaalt zich in een relatief hoog stroomverbruik van 18,4 kWh per 100 km. Volkswagen zal nog een minder krachtige versie (146 pk) met een kleinere batterij (45 kWh) aan het gamma toevoegen. Die zal niet enkel goedkoper zijn, maar wellicht ook zuiniger omspringen met energie. De ID.3 kun je snelladen aan een DC-lader en er wordt een driefasige AC-lader van 11 kW ingebouwd, zodat hij via een wallbox of aan een openbare laadpaal in pakweg vijf uur kan volladen.

TESTWAGEN
Elektromotor achteraan, 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
18,4 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 35.650
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Minimalistische vormgeving
  • Verfijnd rijgedrag
  • Prestaties
  • Stil en ruim interieur
MIN
  • Lanceringsversie is niet goedkoop
  • Stevig energieverbruik
  • Afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze niet in verhouding tot de prijs
  • Wachten op de meer rationele instapversie

 

  • Volkswagen ID.3

Ook getest

VW Polo, VW Golf, VW T-RocVW T-CrossVW TiguanTW Touareg

Leestip

Wist je dat men vroeger een Kever kon kopen door zegeltjes te sparen? Ontdek meer van dit soort weetjes in de geschiedenis van Volkswagen.