MG ZS

Het was één van de blikvangers op het voorbije autosalon van Brussel: de MG ZS EV. Deze SUV pronkt niet enkel met een iconische merknaam, maar verrast bovendien met zijn volledig elektrische aandrijving.

Na de teloorgang van MG Rover in 2005 werd de merknaam MG eerst eigendom van Nanjing en daarna van SAIC, de grootste Chinese autoconstructeur, goed voor een zevende plaats op de wereldranglijst. MG bleef bestaan, maar dan vooral op de Chinese en Britse markt. Vanaf nu is MG weer verkrijgbaar in ons land via 7 brand stores.

Sportcoupés maken plaats voor SUV

Vergeet de roadsters en sportcoupés uit de jaren 60 en 70, vandaag heeft de MG ZS de allures van een SUV. Hoewel verzorgd is het design niet bepaald vernieuwend en spreekt het maar weinig de emoties aan. Ook het interieur oogt vrij inspiratieloos. Toch halen de afwerking en assemblagekwaliteit een hoog niveau. De MG ZS biedt wel een aanzienlijke koffervolume van 470 liter, een gemakkelijke in- en uitstap en vier volwaardige zitplaatsen. Met wat moeite is er op de achterbank zelfs plaats voor een derde persoon.

Batterij in de vloer

Wellicht nog de grootste verrassing is dat de MG ZS bij ons enkel verkrijgbaar is als EV, volledig elektrisch dus. De lithium-ionbatterij van 44 kWh is in de vloer gemonteerd en bevindt zich mooi tussen de voor- en achterwielen. Dat heeft een dubbel voordeel. Je verliest enerzijds geen laadvolume en interieurruimte. Anderzijds is het zwaartepunt bijzonder laag, wat tot zijn recht komt tijdens het rijden. Het koetswerk helt slechts in beperkte mate over bij het nemen van een bocht. Toch kun je deze MG geen sportief karakter toedichten. De achterophanging voelt wat mals aan en het rijden zelf is een wat steriele ervaring, niet in het minst door de ‘gevoelloze’ stuurinrichting. Een ronkende motor is er niet, wel een elektrische aandrijving die zich vooral met een lage rijsnelheid laat horen. Naarmate je sneller rijdt, nemen de rij- en rolgeluiden de overhand.

Hij oogt misschien wat inspiratieloos maar voor een volledig elektrisch aangedreven auto met vier tot vijf zitplaatsen en een uitgebreide basisuitrusting is hij heel billijk geprijsd.

Sterke trekker en spurter

De elektrische motor bevindt zich vooraan, drijft de voorwielen aan en tekent voor 140 pk. Met 350 Nm is er geen gebrek aan trekkracht, wat meteen de vlotte acceleraties en hernemingen verklaart. Een spurtje vanuit stilstand tot 100 km/u duurt slechts 8,2 seconden. Daarmee ga je al vlot mee in het verkeer. Volgens de importeur heeft de MG ZS een rijbereik van 263 km (WLTP). Dat cijfer kan zeker benaderd worden, op voorwaarde dat je de potentiële prestaties niet ten volle aanspreekt en kiest voor de rijmodus waarbij je optimaal energie recupereert tijdens het vertragen. In die rijmodus is de regeneratie zo sterk dat je bij een anticiperende rijstijl nauwelijks bij moet remmen. Het laden thuis gebeurt het best via een wallbox. Een volledige laadbeurt duurt dan 5 uur. Via een snellaadstation kun je de batterij in 40 minuten tot 80% opladen.

Hoeveel kost de MG ZS EV?

De MG ZS EV krijgt een garantie van 5 jaar of 150.000 km. Voor de batterij is dat 8 jaar. Er zijn slechts twee uitrustingsniveaus. Inclusief btw heeft de Comfort een prijskaartje van € 30.985 en de Luxury van € 32.985. Dat zijn billijke prijzen voor een volledig elektrisch aangedreven auto met vier tot vijf zitplaatsen en een uitgebreide basisuitrusting. In het lijstje met standaarditems vinden we onder meer airconditioning, een multimediasysteem met touchscreen en GPS, DAB-radio, Apple Car en Android Auto, een elektrisch bediende bestuurdersstoel, een achteruitrijcamera, dodehoekbewaking, een actieve rijstrookbewaking en een adaptieve cruisecontrol.

  • MG ZS
TESTWAGEN
Elektrisch
TESTVERBRUIK
17,4 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 30.985 – prijs  testmodel: € 32.985
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Vlotte prestaties
  • Rijgemak
  • Zit- en kofferruimte
  • Gemakkelijke instap
  • Degelijke assemblage
  • Billijke prijs voor EV
MIN
  • Beperkte actieradius
  • Mist persoonlijkheid
  • Materialen interieur
  • Stuurgevoel