MG EHS

We waren al fan van de 100% elektrische MG ZS EV – die begin dit jaar werd verkozen tot ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar’ in de categorie ‘elektrisch’ – en zijn daarom extra benieuwd naar zijn grotere broer: de MG EHS Plug-in Hybrid.

De MG EHS Plug-in Hybrid – het tweede model van MG op de Europese markt – lijkt veel op de MG ZS EV, maar is duidelijk groter. Sterker nog, hij is ruimer dan de meeste van zijn directe concurrenten in het C-SUV-segment. Dat ervaren we zowel op de achterbank als in de koffer van 448 liter, die je zelfs kan uitbreiden tot 1375 liter door de achterbank neer te klappen. De elektrisch bedienbare achterklep kun je op alle gewenste niveaus openen of sluiten en dat biedt veel comfort, zeker als je met de handen vol boodschappen komt aansnellen.

Luxueuze afwerking

Ook in het interieur hebben de designers veel aandacht besteed aan comfort en kwaliteit. Dat komt vooral tot uiting in de afwerking met zachte materialen en de goede ergonomie van de lederen stoelen. We zijn duidelijk niet met het instapmodel, maar met de duurdere Luxury-uitvoering op pad. Centraal op het dashboard springt het 10,1-inch multimediasysteem in het oog, waarmee we op intuïtieve wijze door middel van aanrakingen het infotainmentsysteem bedienen. De ruimtelijke en luxueuze sfeer aan boord wordt extra versterkt door het 1,19 m2 grote panoramische zonnedak en de sfeervolle interieurverlichting met keuze uit 64 kleuren.

5 sterren qua veiligheid

Zelfs de passagiers achteraan genieten in de MG EHS Plug-in Hybrid van een verstelbare rugleuning. Ook vooraan zit je heerlijk hoog met een goed zicht rondomrond en in de grote achteruitkijkspiegels. Veiligheid kreeg trouwens absolute topprioriteit bij de ontwikkeling van deze plug-in hybride, getuige de vijf sterren die de benzinevariant behaalde bij de Euro NCAP-veiligheidstests. Die topscore is mede te danken aan de uitgebreide reeks assistentiesystemen die gebundeld zijn onder de noemer MG Pilot. Denk maar aan Adaptive Cruise Control, Blind Spot Information System, Forward Collision Warning, Automatic Emergency Braking, Lane Departure Warning en een 360° graden camera. Dat in combinatie met het gebruik van staal met een ultrahoge treksterkte in de carrosseriestructuur droeg bij aan die vijf sterren.

De elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWh lithium-ionbatterij. Daarmee kan de MG EHS 52 kilometer volledig elektrisch rijden.

Tientrapstransmissie

De nieuwe MG EHS Plug-in Hybrid (EHS staat voor Electric Hybrid SUV) combineert een 1.5-liter turbobenzinemotor (119 kW/162 pk en 250 Nm) met een krachtige elektromotor (90 kW/122 pk en 230 Nm) om het totale systeemvermogen van 190 kW/258 pk via een geavanceerde transmissie naar de voorwielen over te brengen. Daarbij wordt het aandrijfkoppel van de benzinemotor overgebracht via een zestrapsautomaat, terwijl de elektromotor het vermogen overbrengt via een elektronische aandrijfunit met vier versnellingen. Samen vormen ze een tientrapstransmissie, waarmee deze grote SUV onder alle omstandigheden de ideale versnelling kan kiezen. Maar daar durft het al eens te haperen. Geef je stevig gas, dan lijkt het wel of de wagen tot een snelheid van ongeveer 75 km/u niet goed weet of hij wel nog verder wil versnellen. Zijn weifelen tussen ‘ja’ en ‘neen’ creëert een soort van golfbewegingen in de wagen die je wat kunt vergelijken met gas-gaslos, gas-gaslos. Gelukkig valt dit eigenzinnige schakelgedag weg eens je sneller dan 80 km/u rijdt of wanneer je het kalmpjes aan doet, zoals in de stad.

Pittig rijgedrag

Omdat we graag een zo laag mogelijk verbruik willen realiseren, drukken we bij vertrek op de EV-knop om alvast elektrisch van start te gaan. De elektromotor wordt gevoed door een 16,6 kWh lithium-ionbatterij. Daarmee kan de MG EHS maximaal 52 km volledig elektrisch rijden (WLTP). Met de 3,7 kW-boordlader is de batterij bij een publiek laadpunt (AC) in circa 4,5 uur volledig opgeladen, maar deze SUV laadt ook op tijdens het vertragen dankzij zijn regeneratief remsysteem. Ondanks de soms hortende werking van de transmissie konden we deze plug-in hybride heel erg smaken door zijn pittige rijgedrag – hij accelereert in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en is standaard uitgerust met een elektronisch aangestuurde sperdifferentieel voor maximale tractie –, directe sturing en vooral het bijzondere comfort dat je krijgt voor een bedrag vanaf € 34.985.

  • MG EHS
TESTWAGEN
Plug-in Hybrid Luxury 190 kW/258 pk, 10-trapstranmissie
TESTVERBRUIK
7,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
43 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 34.985 – basisprijs testmodel: € 37.485
  • BIV: € 45,56
  • verkeersbelasting: € 130,55
PLUS
  • Ruime SUV
  • Slimme technologie voor veiligheid, efficiëntie, infotainment, rijdynamiek en gebruiksgemak
  • Aangename wagen
  • Mooie afwerking interieur
  • Veel comfort voor je geld
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Maximale veiligheidsscore van 5 sterren in de Euro NCAP-crashtesten
MIN
  • Overgangen van de 10-trapstransmissie onder 75 km/u
  • Verkeersbordenherkenning wil niet altijd mee
  • Windgeluiden

Ook getest

MG4, MG5, MG ZS

Vorig artikelDe mooiste arboretums: 7x bomen kijken in België
Volgend artikelQuiz: wat weet jij over Vespa?