MG5

MG heeft betaalbaar elektrisch rijden tot zijn adagium gemaakt, en de jongste MG5 illustreert dit meer dan ooit. Voor minder dan € 35.000 koop je een ruime, 100% elektrisch aangedreven break die bovendien een behoorlijke autonomie biedt.

De MG5 moet qua proporties niet onderdoen voor pakweg een Opel Astra break. Hoewel de markt van de gezinsbreaks al jaren krimpt omdat de meeste autorijders liever wat hoger zitten in een SUV of een crossover, zijn er heel wat argumenten aan te halen om toch voor een break te kiezen. Een lagere daklijn verbetert de aerodynamica; smallere banden en een lager gewicht drukken het verbruik. Dat scheelt niet alleen in je budget, in het geval van een elektrische auto is het bepalend voor de autonomie en bij uitbreiding zijn inzetbaarheid.

Tot 300 km en verder

Op dit moment is de MG5 een uniek aanbod, bij gebrek aan andere 100% elektrisch aangedreven breakmodellen. Toch is dit zonder meer ‘an offer you can’t refuse’, zelfs in de ‘standard range’ basisversie. De elektromotor levert 177 pk en wordt gevoed door een batterij met een capaciteit van 50,3 kWh. Met dank aan het vrij lage verbruik kom je met de kleinste batterij in de praktijk bijna 300 km ver. Wie de kneepjes van het ecorijden beheerst, kan daar in de juiste omstandigheden tot 50 km aan toevoegen.

Op dit moment is de MG5 een uniek aanbod, bij gebrek aan andere 100% elektrisch aangedreven breakmodellen. Toch is dit zonder meer ‘an offer you can’t refuse’.

Gezapige rijstijl

Onderweg gedraagt de MG5 zich opvallend comfortabel, wat bij een gezapige rijstijl perfect aansluit bij de fluisterstille aandrijving. Wanneer je evenwel met een beladen wagen het ritme verhoogt, gaat het onderstel al gauw pompen en wordt duidelijk dat een dynamischer rijgdrag niet meteen zijn ding is. Op de snelweg gedraagt deze elektrische break zich echter zeer koersvast.

Ruim en modieus

Qua achterbank blijkt de MG5 niet de grootste binnen zijn segment, maar hij is wel een stuk ruimer dan de elektrisch aangedreven B-segment modellen van Europese origine die in dezelfde prijsklasse worden aangeboden. Het dashboard mag dan al opgebouwd zijn met harde plastics, de textiel elementen maken het geheel aangenaam. De zwevende console met daaronder een groot opbergvak in combinatie met het brede centrale display oogt modieus. Connectiviteit en een bijhorende app voor de MG-rijder maken het plaatje af. Laden lukt driefasig aan een klassieke wallbox of laadpaal; onderweg kun je de MG5 ook snelladen aan een vermogen van 87 kW, zodat je aan een performante quickcharger niet meer dan een halfuur verliest.

  • MG5
TESTWAGEN
elektromotor met permanente overbrenging, 130 kW/177 pk
TESTVERBRUIK
17,5 kWh/100 km
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • basisprijs testmodel (177 pk – 50,3 kWh):  € 34.585
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Betaalbaar EV-alternatief
  • Zuinig dankzij het breakkoetswerk
  • Zeer comfortabel en ruimer dan alternatieven in dezelfde prijsklasse
MIN
  • Verschil batterijcapaciteit long range-versie (61,1 kWh) is beperkt
  • Onderstel leent zich minder voor dynamisch rijgedrag
Vorig artikelDe mooiste plekjes in Corfu
Volgend artikelWaarom kleeft er soms een rode ‘A’ op Franse auto’s?