Hyundai i20

Sommige auto’s voelen van bij de eerste gereden meters goed aan en dat is ook het geval voor de nieuwe Hyundai i20, die niet toevallig zilver won in categorie 1 van de VAB-Gezinswagenverkiezing.

Ook als milde hybride

Wij testen de 1.0-liter turbo benzine in combinatie met een automaat die zeven versnellingen telt en van een dubbele koppeling is voorzien. Vanaf het derde uitrustingsniveau is de Hyundai i20 een milde hybride. De motor wordt elektrisch bijgestaan, waardoor je bij vertrek vanuit stilstand een overtuigende reactie op het gaspedaal krijgt. Die elektrische bijstand en dubbele koppeling helpen om de i20 vlot naar een hogere versnelling te laten schakelen. Nooit heb je de indruk dat de aandrijflijn een dipje ondervindt en op zoek moet naar extra trekkracht. De elektrische bijstand verlaagt het verbruik met 3 tot 4%. Veel is dat niet, maar daardoor komen we wel op een mooi gemiddelde van 5,9 l/100 km.

Dankzij de elektrische bijstand en dubbele koppeling schakelt de i20 vlot naar een hogere versnelling.

Aangenaam interieur

Achter het vierspakige stuurwiel van de Hyundai i20 geniet je van opmerkelijk goed steunende stoelen. Enige nadeel is dat de zijdelingse steunvlakken het uitstappen enigszins bemoeilijken. Het interieur is keurig afgewerkt en kreeg een overzichtelijke lay-out. Met een glooiende lijn vloeien de deurpanelen over in de boordplank. De tellers zijn digitaal en veranderen van aanblik en kleur naargelang van de rijmodus (normaal, eco of sportief). Centraal prijkt een gemakkelijk te bedienen aanraakscherm, terwijl je de airco, ventilatie en ontdooiing met klassieke knoppen bedient.

Stevige concurrent er bij

De Hyundai i20 is voorzien van een indrukwekkend aantal veiligheidsvoorzieningen en rijhulpmiddelen. Voor wie houdt van technologie is er vanaf het derde uitrustingsniveau Bluelink, waarmee je heel wat functies zoals het sluiten van de auto en het instellen van de navigatie vanop afstand met de smartphone kunt bedienen. Deze volwaardige vierzitter heeft een koffervolume van 352 liter. De achterbank laat zich in ongelijke delen neerklappen, maar de laadvloer is niet volledig vlak en de laaddrempel vrij hoog. Tijdens het rijden voelt hij strak en precies aan met een niet al te lichte stuurinrichting. Kortom, de nieuwe Hyundai i20 is een waardig alternatief voor klassiekers als de Corsa, Fiesta en Polo.

  • koffer
TESTWAGEN
1.0 driecilinder benzine/turbo, 73 kW/100 pk
TESTVERBRUIK
5,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
121 g/km (WLTP)
BUDGET
  • basisprijs (1.2 viercilinder benzine, 62 kW/84 pk): € 16.499 – prijs testmodel: € 25.749
  • BIV: € 60,92
  • verkeersbelasting: € 108,54
PLUS
  • Rijgedrag
  • Combinatie motor/automaat
  • Verbruik
  • Afwerking
  • Vormgeving voorstoelen
  • Veiligheidsvoorzieningen
  • Vijf jaar waarborg
MIN
  • Prijs kan oplopen
  • Verwerken abrupte oneffenheden
  • In- en uitstap vooraan
  • Laaddrempel
  • Laadvloer niet volledig vlak

Ook getest

Hyundai i10Hyundai i30Hyndai Kona, Hyundai Tucson, Hyundai Santa FeHyundai Ioniq

Leestip

Wist je dat België het eerste Europese land was waar je een Hyundai kon kopen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.

Vorig artikelOostende, tussen hip en schip
Volgend artikelSnelheid in bebouwde kom in Spanje gaat naar 30 km/u