Hyundai Ioniq EV Rijden

Autotest: Hyundai Ioniq EV

De Hyundai Ioniq bestaat er in drie aandrijfsystemen: een hybride, plug-in hybride en 100% elektrische versie. Wij gaan op pad met de laatste, de Hyundai Ioniq EV.

14/04/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Hyundai Ioniq EV

TESTWAGENelektromotor, 120 pk
TESTVERBRUIK13 kWh/100 km
CO2-EMISSIE0 g/km
BUDGETbasisprijs: € 34.999
BIV: € 0
verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • rijbereik
  • comfort
  • uitrusting/prijs
MIN
  • zachte demping zorgt voor rolneiging
  • zichtbaarheid naar achteren
  • lage zit

Elektrisch rijbereik

De Hyundai Ioniq EV is niet voor niets de ‘VAB-Gezinswagen van het Jaar 2017’. Zijn elektromotor met 120 pk bedient de vooras en met de lithium-ion polymeerbatterij van 28 kWh haalt hij een theoretisch rijbereik van 280 kilometer. In de realiteit wordt dat zo’n 215 kilometer, waarmee je best wat verplaatsingen mee kunt doen.

Prestaties

Ondanks zijn gewicht van 1420 kilo levert de Hyundai Ioniq behoorlijke prestaties. Vooral bij het remmen, voel je de massa. Als je iets gedrevener door een bocht gaat, dan speelt de erg soepele demping hem ook parten. Maar een elektrische auto zet aan tot een eerder bezadigde rijstijl om het rijbereik niet te ondermijnen. Meer nog, ecorijden wordt een uitdaging, want je hebt meteen een tastbaar voordeel door de extra kilometers die je wint of verliest.

Ecopremie

Als particulier krijg je in Vlaanderen een ecopremie van 4500 euro voor een elektrische wagen, maar weet dat je dat bedrag past ná de aankoop kunt terugvorderen.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Hyundai? Klik dan hier.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief